Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Wet van Traagheid


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 05 februari 2004 - 17:32

De wet van traagheid..wat houd dat nou precies in?? en hoe kan je dat het beste uiten??( Bijv. In een practicum ).....Wie weet hier wat op?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jort

    Jort


  • >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2004 - 13:56

Volgens mij houdt deze wet in dat een voorwerp, dat geen wrijving ondervindt, de neiging heeft zijn beweging (of stilstand) domweg voort te zetten totdat een externe kracht het voorwerp iets anders laat doen. Het heeft dus niet met een lage snelheid te maken.

Een voorbeeld: als een auto zonder wrijving rechtdoor gaat met een constante snelheid (nettokracht is nul), zal hij deze beweging voortzetten totdat de nettokracht ongelijk aan nul wordt: groter dan nul, dan zal de snelheid omhoog gaan, kleiner dan nul laat de snelheid zakken. Dus zolang de krachten in deze situatie niet veranderen, zal de beweging doorgaan. Dit geldt ook voor een stilstaand voorwerp: deze zal pas gaan bewegen als er een kracht op wordt uitgeoefend.
aha!

#3


  • Gast

Geplaatst op 08 februari 2004 - 19:16

Traagheidswet in eenvoudige woorden:
"alles wat in beweging is, wil in beweging blijven."
of anders gezegd:
"alles wat in beweging is, wil niet zomaar stoppen."

voorbeeld:
-als je fietst en je stopt met op je trappers te stampen, ben je nog steeds in beweging.
Je fiets is in beweging, en wil in beweging blijven.

"traagheid" heeft dus niets met snelheid te maken, maar alles met "in beweging komen", "in beweging blijven", en "vertragen en stilvallen".
De wet van de traagheid vertelt eigenlijk gewoon dat het moeite kost om vanuit stilstand in beweging te komen, om vanuit een lagere snelheid een hogere snelheid te bereiken, of een bepaalde beweging te vertragen.

Tot hier de wet van de traagheid.

Maar in de praktijk krijgen we buiten de wet van de traagheid ook nog te maken met allerlei storende factoren:

Enkel omdat je fiets ook onderworpen is aan wrijvingskrachten (tegenwind, staat van de wielassen, rolweerstand van de wielen over de grond...) zal je uiteindelijk stilvallen.
Het spreekt vanzelf dat je sneller stilstaat als je meer tegenwind ondervindt.

"traagheid" is dus iets leuks, omdat je snel een eind ver wil rijden zonder moe te worden of zonder veel energie te verbruiken.
"traagheid" is ook iets erg vervelends, als je plots hard wil remmen om bijvoorbeeld een spelend kind voor je wielen te vermijden.
Om af te remmen en te stoppen, moet je de bewegingsenergie van je fiets afvoeren door bijvoorbeeld je remblokjes tegen je wielen te drukken.
Hoe beter je remmen, hoe beter ze in staat zijn om die bewegingsenergie uit je fiets te halen en hoe sneller je tot stilstand komt.

#4


  • Gast

Geplaatst op 07 maart 2005 - 16:25

De wet van traagheid..wat houd dat nou precies in?? en hoe kan je dat het beste uiten??( Bijv. In een practicum ).....Wie weet hier wat op?



je kunt een tafel met een laken van een gladde stof zoals satijn ofzo op de tafel leggen en een voorwerp zoals een bord. wel iets waar het zwaartepunt laag ligt. en iets dat niet kapot kan (stel dat het mislukt)
dan trek je het laken snel naar beneden van de tafel af en het voorwerp blijft op de tafel staan. de wet van traagheid

Groetjes
gast

#5

Vortex29

    Vortex29


  • >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 maart 2005 - 19:05

Je kunt er ook aan rekenen:

F = ma

F = kracht (N)
m = massa (kg)
a = versnelling (m/s2)

#6

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2005 - 08:01

Traagheid is -heel praktisch-:
Een afgeladen olietanker stop je niet gemakkelijk, maar krijg je ook niet gemakkelijk in beweging. Bij een klein scheepje gaat dit veel gemakkelijker. Dit zie je in de formule: hoe groter de massa, hoe groter de traagheid & hoe groter de versnelling, hoe meer de massa zich 'verzet' tegen de versnelling. Om deze reden is er een limiet aan hoe snel je kunt optrekken met de auto. Daarbij geldt overigens dat snel optrekken een groter brandstofverbruik geeft dan wanneer je rustig naar die snelheid gaat.

Massa verzet zich tegen verandering van beweging (richting, snelheid) en dat ervaar je als je 1100 kg auto zo snel mogelijk naar 100 km/u wilt brengen of juist wilt stoppen om een aanrijding te voorkomen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#7

Kabouter

    Kabouter


  • >100 berichten
  • 113 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 23:14

Simpel proefje: leg een sinaasappel in het gangpad van een rijdende autobus en kijk wat er gebeurt als de bus remt.
Kabouters bestaan niet

#8

Christian

    Christian


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 00:04

Wat je ook kan doen is het volgende.

Zoek een stille weg en rem eens een keer hard hoe harder je remt des te meer je in je gordel wordt gedrukt. Het zelfde wanneer je hard optrekt.(zorg wel voor genoeg Pk's) dan merk je het effect ook alleen tegengesteld bij remmen.

#9


  • Gast

Geplaatst op 21 april 2005 - 19:24

volgens mij hebben jullie het nu over de tweede wet van newton (f=ma)niet?

wet van traagheid is dacht ik de eerste wet van newton,
een voorwerp in rust wil de rust handhaven
een voorwerp in beweging wil de beweging handhaven
hierdoor kost het meer moeite om een voorwerp in beweging te krijgen dan om hem in beweging te houden

je moet altijd eerst over een drempeltje heen wil je een voorwerp in beweging krijgen, dit zie je ook in de grafiek. Zodra hij eenmaal in beweging is en over dat ene drempeltje is kost het minder moeite...

wet van traagheid is dus de eerste wet van newton en de tweede wet is f=ma





1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures