Wat mij opvalt

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Wat mij opvalt

Wat mij opvalt op dit forum is dat veel schrijvers (en natuurlijk ook lezers) zich vasthouden aan hun eigen denkbeelden en dus niet open staan voor andere denkwijzen. Het newtoniaans denken overheerst nog steeds. Het holistisch denken, wordt nog steeds gezien als "eng" of als "het strookt niet met wat wij nu kennen."

Grenzen zijn ervoor om verlegt te worden, dat is mijn mening. Mijn eigen leerlingen zullen dat zeker als iets kenmerkends van mij beamenen. :wink: Ik nodig ze ook uit om hun eigen grenzen te verkennen. :wink: Niets is zo zeker als het wereldje dat je voor jezelf creëert. Je bent zelf de bevestiging van jezelf. 8)

M.a.w. als je vasthoudt aan dingen die je waar acht, dan kom je nooit verder. Leg "bommen" onder dingen die vast staan, stel alles aan de kaak, wees kritisch. Wees zeeeeeeeeeeeeeeeeeeer kritisch :shock: Slaap niet in.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Berichten: 1.404

Re: Wat mij opvalt

M.a.w. als je vasthoudt aan dingen die je waar acht, dan kom je nooit verder. Leg "bommen" onder dingen die vast staan, stel alles aan de kaak, wees kritisch
Vele mensen verwarren kritisch zijn met tegendraads zijn. Kritisch zijn betekent dat je aangerijkte informatie tracht te beoordelen op zijn waarheidsgehalte en steeds in je achterhoofd houdt dat de ultieme waarheid niet bestaat.

Dit is echter geheel iets anders als alles in vraag te stellen en enkel datgene te gebruiken dat in je kraam past. Volgende uitspraak vind ik dan ook heel oppervlakkig
Heel goed mogelijk. Ik weet het niet en ga mijn eigen weg. Ik trek me weinig aan van de wetenschap (tenzij het in mijn straatje past, dus heb je niks aan me. Ik *** met iedereen mee, zoals ze dat noemen). De wetenschap is voor mij niet de waarheid, net zoals het geloof. Voor mij zijn beiden geconditioneerde reflexen.
Persoonlijk vind ik het dan wel sneu voor je leerlingen als dat je levenshouding is. je beoordeeld wetenschap en geloof immers niet op hun waarheidsgehalte, maar wel vanuit een personnlijke visie, die mij erg laks overkomt.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Wat mij opvalt

jeroentje schreef:Heel goed mogelijk. Ik weet het niet en ga mijn eigen weg. Ik trek me weinig aan van de wetenschap (tenzij het in mijn straatje past, dus heb je niks aan me. Ik *** met iedereen mee, zoals ze dat noemen). De wetenschap is voor mij niet de waarheid, net zoals het geloof. Voor mij zijn beiden geconditioneerde reflexen.


Persoonlijk vind ik het dan wel sneu voor je leerlingen als dat je levenshouding is. je beoordeeld wetenschap en geloof immers niet op hun waarheidsgehalte, maar wel vanuit een personnlijke visie, die mij erg laks overkomt.


Voor mij is wetenschap niet dé waarheid. Wat niet wil zeggen dat ik niet er uit pik wat ik kan gebruiken of wat ik als waarheid aanneem.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Wat mij opvalt

Als je niet akkoord gaat met het grootste deel van de wetenschap (na het kritisch bekeken/bestudeert te hebben), kom je toch niet ver om nieuwe zaken te ontdekken, tenzij je zelf briljant bent en hele eigen theorieën van meetaf aan kan uitwerken?

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Wat mij opvalt

'ik accepteer de wetenschap niet' lui hebben we genoeg in deze wereld....teveel zelfs.

als je dan zonnodig dingen wilt bekritiseren, dan hebben we altijd

http://www.phys.uu.nl/~thooft/theorist.html

nog. doe wat op die pagina staat, en je kan misschien nog een beetje gefundeerde kritiek uitten.

leer eerst je 'tegenstander' kennen en ga dan pas aanvallen.

Re: Wat mij opvalt

Voor mij is wetenschap niet dé waarheid. Wat niet wil zeggen dat ik niet er uit pik wat ik kan gebruiken of wat ik als waarheid aanneem.
Gebruiken voor wat?

Het is je goed recht om voor waar aan te nemen wat je zelf voor waar aan wilt nemen, maar als je jouw waarheid ook als waarheid aan je leerlingen overbrengt dan komt dat op mij nogal Orwelliaans over.

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Wat mij opvalt

Jeroentje schreef:Voor mij is wetenschap niet dé waarheid. Wat niet wil zeggen dat ik niet er uit pik wat ik kan gebruiken of wat ik als waarheid aanneem.
Gebruiken voor wat?

Het is je goed recht om voor waar aan te nemen wat je zelf voor waar aan wilt nemen, maar als je jouw waarheid ook als waarheid aan je leerlingen overbrengt dan komt dat op mij nogal Orwelliaans over.
Huh? Ik geef gewoon Nederlands en geen spiritualiteit of iets dergelijks.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Wat mij opvalt

Jeroentje schreef:Wat mij opvalt op dit forum is dat veel schrijvers (en natuurlijk ook lezers) zich vasthouden aan hun eigen denkbeelden en dus niet open staan voor andere denkwijzen. Het newtoniaans denken overheerst nog steeds. Het holistisch denken, wordt nog steeds gezien als "eng" of als "het strookt niet met wat wij nu kennen."  

Grenzen zijn ervoor om verlegt te worden, dat is mijn mening. Mijn eigen leerlingen zullen dat zeker als iets kenmerkends van mij beamenen.  :wink: Ik nodig ze ook uit om hun eigen grenzen te verkennen. :wink: Niets is zo zeker als het wereldje dat je voor jezelf creëert. Je bent zelf de bevestiging van jezelf. 8)  

M.a.w. als je vasthoudt aan dingen die je waar acht, dan kom je nooit verder. Leg "bommen" onder dingen die vast staan, stel alles aan de kaak, wees kritisch. Wees zeeeeeeeeeeeeeeeeeeer kritisch :shock:  Slaap niet in.
Ach, ik maak me hier schuldig aan. De probleemstelling is echter dat ik me in het vakgebied (met name psychologie) situeer en dat er leken zich daarover gaan uitspreken (waar ik niks op tegen heb). Maar als je deze terecht wijst, op grond van wetenschappelijke evidentie (die meer waarheid bevat dan een persoonlijke ervaring) dan blijven ze maar door'gaan' op hun eigen informatie.

Door toedoen van die mensen heb ik minder en minder zin om die mensen echt vooruit te helpen met waarheidsgetrouwe informatie.

Daarenboven lezen de mensen meestal niet de voorgaande posts. Waardoor het lijkt dat je posts geen enkele waarde heeft en verzinkt in de massa van cyberspace..
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Wat mij opvalt

Wees gerust dat velen wèl alle posts lezen en wèl rekening houden met degelijk gestaafde meningen. Het zou jammer zijn moesten die er niet meer zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Wat mij opvalt

Jeroentje schreef:Wat mij opvalt op dit forum is dat veel schrijvers (en natuurlijk ook lezers) zich vasthouden aan hun eigen denkbeelden en dus niet open staan voor andere denkwijzen. Het newtoniaans denken overheerst nog steeds. Het holistisch denken, wordt nog steeds gezien als "eng" of als "het strookt niet met wat wij nu kennen."  

Grenzen zijn ervoor om verlegt te worden, dat is mijn mening. Mijn eigen leerlingen zullen dat zeker als iets kenmerkends van mij beamenen.  :wink: Ik nodig ze ook uit om hun eigen grenzen te verkennen. :wink: Niets is zo zeker als het wereldje dat je voor jezelf creëert. Je bent zelf de bevestiging van jezelf. 8)  

M.a.w. als je vasthoudt aan dingen die je waar acht, dan kom je nooit verder. Leg "bommen" onder dingen die vast staan, stel alles aan de kaak, wees kritisch. Wees zeeeeeeeeeeeeeeeeeeer kritisch :shock:  Slaap niet in.
Ik geef je groot gelijk: Ik studeer zelf fysica en wat mij opvalt is dat veel van mijn medestudenten de wetenschap veel te veel als een orakel benaderen. Niet dat ik geen respect heb voor die mensen: het zijn stuk voor stuk begaafder en meer gemotiveerde mensen als ikzelf en zullen het dus veel verder schoppen in hun carriere en dat gun ik ze ook. Ook denk ik niet dat de wetenschap fout zit: anders zou mijn huis niet rechtstaan en zou ik allang gestorven zijn aan een of andere flauwe ziekte. Maar het beangstigd me wel enigszinds hoe sommigen zich kunnen verliezen in de gevestigde waarde van de wetenschap.

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Wat mij opvalt

Waardoor het lijkt dat je posts geen enkele waarde heeft en verzinkt in de massa van cyberspace..


Voor wie schrijf je op dit forum? Voor jezelf of voor anderen?
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Wat mij opvalt

HolyCow schreef:
Jeroentje schreef:Wat mij opvalt op dit forum is dat veel schrijvers (en natuurlijk ook lezers) zich vasthouden aan hun eigen denkbeelden en dus niet open staan voor andere denkwijzen. Het newtoniaans denken overheerst nog steeds. Het holistisch denken, wordt nog steeds gezien als "eng" of als "het strookt niet met wat wij nu kennen."  

Grenzen zijn ervoor om verlegt te worden, dat is mijn mening. Mijn eigen leerlingen zullen dat zeker als iets kenmerkends van mij beamenen.  :wink: Ik nodig ze ook uit om hun eigen grenzen te verkennen. :wink: Niets is zo zeker als het wereldje dat je voor jezelf creëert. Je bent zelf de bevestiging van jezelf. 8)  

M.a.w. als je vasthoudt aan dingen die je waar acht, dan kom je nooit verder. Leg "bommen" onder dingen die vast staan, stel alles aan de kaak, wees kritisch. Wees zeeeeeeeeeeeeeeeeeeer kritisch :shock:  Slaap niet in.
Ik geef je groot gelijk: Ik studeer zelf fysica en wat mij opvalt is dat veel van mijn medestudenten de wetenschap veel te veel als een orakel benaderen. Niet dat ik geen respect heb voor die mensen: het zijn stuk voor stuk begaafder en meer gemotiveerde mensen als ikzelf en zullen het dus veel verder schoppen in hun carriere en dat gun ik ze ook. Ook denk ik niet dat de wetenschap fout zit: anders zou mijn huis niet rechtstaan en zou ik allang gestorven zijn aan een of andere flauwe ziekte. Maar het beangstigd me wel enigszinds hoe sommigen zich kunnen verliezen in de gevestigde waarde van de wetenschap.
Dat bedoel ik dus. Natuurlijk heeft de wetenschap zich bewezen, maar de wetenschap werkt ook met voortschrijdend inzicht. Dat moet ook wel, want anders kom je nergens. Je moet een beginpunt hebben, maar om dat beginpunt als absolute waarheid te bestempelen is in mijn ogen absurd. Dan sluit je je ogen voor andere opties.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: Wat mij opvalt

Om de wereld te snappen enzo heb je idd niet altijd wetenschappen nodig.

Berichten: 1.404

Re: Wat mij opvalt

Dat bedoel ik dus. Natuurlijk heeft de wetenschap zich bewezen, maar de wetenschap werkt ook met voortschrijdend inzicht. Dat moet ook wel, want anders kom je nergens. Je moet een beginpunt hebben, maar om dat beginpunt als absolute waarheid te bestempelen is in mijn ogen absurd. Dan sluit je je ogen voor andere opties.


Een serieuze wetenschapper sluit zijn ogen niet voor andere opties. Natuurlijk komt het bij leken zo wel over. Zo zal ik op dit forum steeds verdedigen dat informatie niet sneller kan dan het licht. Intuitief komt dit erg dogmatisch over. In onze dagelijkse wereld is er immers schijnbaar geen limiet aan snelheid.

Ondanks dat tot op heden er nog nooit een experiment is geweest dat aantoonde dat er wel hogere snelheden zijn, blijven wetenschappers zoeken naar experimenten die het tegendeel zouden aantonen.

de enige absolute waarheid in de wetenschap is de uitkomst van een experiment, of met andere woorden;:de werkelijkheid.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wat mij opvalt

Maar, als relativerende opmerking: aangezien zo'n 100.000 experimenten hebben aangetoond dat de lichtsnelheid de maximale snelheid is, en 0 experimenten het tegendeel bewezen hebben, vind ik het verdedigbaar om aan geinteresseerde leken te zeggen dat dit dus zo is. Elke keer die omslachtige "we denken dat het zo is, maar weten het niet helemaal zeker" riedel erbij, maakt het argument zeker niet sterker. Ik ga er ook vanuit dat de zwaartekracht morgen nog werkt, en dat ook dan twee gelijke polen van een magneet elkaar zullen afstoten....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer