Wat mij opvalt

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Wat mij opvalt

Maar, als relativerende opmerking: aangezien zo'n 100.000 experimenten hebben aangetoond dat de lichtsnelheid de maximale snelheid is, en 0 experimenten het tegendeel bewezen hebben, vind ik het verdedigbaar om aan geinteresseerde leken te zeggen dat dit dus zo is.


Dat is dus het probleem met de wetenschap, vind ik. Ze willen empirische bewijzen zien, terwijl niet alles met expirimenten te bewijzen is. Volgens mij is er nog nooit een goed onderzoek geweest naar de heilzame werking van ontspanningsmassages, om maar eens een zijstraat te noemen.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wat mij opvalt

Ik zie niet wat die opmerking met mijn post te maken heeft?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Wat mij opvalt

Ik zie niet wat die opmerking met mijn post te maken heeft?


Je haalt een voorbeeld van bewijzen aan. Daar haak ik gewoon op in.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Wat mij opvalt

Elmo schreef:Maar, als relativerende opmerking: aangezien zo'n 100.000 experimenten hebben aangetoond dat de lichtsnelheid de maximale snelheid is, en 0 experimenten het tegendeel bewezen hebben, vind ik het verdedigbaar om aan geinteresseerde leken te zeggen dat dit dus zo is.
Dat is dus het probleem met de wetenschap, vind ik. Ze willen empirische bewijzen zien, terwijl niet alles met expirimenten te bewijzen is. Volgens mij is er nog nooit een goed onderzoek geweest naar de heilzame werking van ontspanningsmassages, om maar eens een zijstraat te noemen.
Ik vind het juist een goede attitude om ons te baseren op empirische bevindingen en bewijzen, wetenschap is nu eenmaal niet gefundeerd in ontologische traktaten van de waarheid. (Wat is de waarheid?)

Het lijkt me ook logisch dat ik de VOORKEUR geef aan succesvolle valiede en betrouwbare experimenten dan één of ander mens die zijn eigen wereldbeeld wilt opbouwen aan de hand van zijn eigen intuïtieve theorie.

Komt er dan nog boven op dat je moet weten dat wetenschappers via de nulhypothese juist trachten te falsifiëren. Waardoor de evidentie van de resultaten nog sterker is dan..
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Wat mij opvalt

Napoleon Dynamite schreef:Waardoor het lijkt dat je posts geen enkele waarde heeft en verzinkt in de massa van cyberspace..


Voor wie schrijf je op dit forum? Voor jezelf of voor anderen?


Wat heeft dit ermee te maken?

Het gaat over het feit dat er over je post wordt gelezen!

Uitgelegd via een antropologische vergelijking;

Je zit op café met je vrienden te discussiëren maar de vrienden hechten geen waarde aan jouw argumenten, je ziet er bij voor niets: je bent overbodig.

Vindt u dat dan leuk???!
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Wat mij opvalt

Jeroentje schreef:
Napoleon Dynamite schreef:Waardoor het lijkt dat je posts geen enkele waarde heeft en verzinkt in de massa van cyberspace..
Voor wie schrijf je op dit forum? Voor jezelf of voor anderen?
Wat heeft dit ermee te maken?

Het gaat over het feit dat er over je post wordt gelezen!

Uitgelegd via een antropologische vergelijking;

Je zit op café met je vrienden te discussiëren maar de vrienden hechten geen waarde aan jouw argumenten, je ziet er bij voor niets: je bent overbodig.

Vindt u dat dan leuk???!
Dat doet mij niks. Ik heb dan kunnen zeggen wat ik wilde zeggen. Dat de ander er niks meedoet, is dan zijn/haar zaak.

Maar nu kaats je de bal naar mij terug, terwijl ik je gewoon een vraag stelde. Kijk, als je voor jezelf op een forum zit, dan wil je graag de informatie die anderen geven lezen. Je wilt er wat voor jezelf iets mee doen. Als je voor anderen op een forum zit, dan kun je inderdaad hevig teleurgesteld worden als anderen jouw mening niet accepteren. Het kan je het gevoel geven dat je als mens niet geaccepteerd wordt, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Tenzij je jezelf indentificeerd met je eigen mening. Dan kun je behoorlijk depri worden :wink:
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Wat mij opvalt

Komt er dan nog boven op dat je moet weten dat wetenschappers via de nulhypothese juist trachten te falsifiëren. Waardoor de evidentie van de resultaten nog sterker is dan..


Geloven in één waarheid is voor jezelf in stand houden dat er geen andere waarheden kunnen zijn zodat je dus je eigen referentiekader steeds bevestigd ziet met als gevolg een beperkte blik op de waarheid (indien die al zou bestaan).
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Re: Wat mij opvalt

Jeroentje schreef:
Napoleon Dynamite schreef:
Komt er dan nog boven op dat je moet weten dat wetenschappers via de nulhypothese juist trachten te falsifiëren. Waardoor de evidentie van de resultaten nog sterker is dan..


Geloven in één waarheid is voor jezelf in stand houden dat er geen andere waarheden kunnen zijn zodat je dus je eigen referentiekader steeds bevestigd ziet met als gevolg een beperkte blik op de waarheid (indien die al zou bestaan).


Maar jongen, er zijn zoiets als conditie blinde proefopzetten. (Onafhankelijke onderzoekers die niet weten in welke conditie iemand zich bevindt en dus een objectieve kijk op het experiment bewaren)

Bovendien 'lijkt' het dat u geen kaas gegeten heeft van falisificatie en statistische hypothesetoetsing: uw waarheid & mijn waarheid worden BEIDEN getoetst.

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Wat mij opvalt

Anonymous schreef:
Jeroentje schreef:
Napoleon Dynamite schreef:
Komt er dan nog boven op dat je moet weten dat wetenschappers via de nulhypothese juist trachten te falsifiëren. Waardoor de evidentie van de resultaten nog sterker is dan..


Geloven in één waarheid is voor jezelf in stand houden dat er geen andere waarheden kunnen zijn zodat je dus je eigen referentiekader steeds bevestigd ziet met als gevolg een beperkte blik op de waarheid (indien die al zou bestaan).


Maar jongen, er zijn zoiets als conditie blinde proefopzetten. (Onafhankelijke onderzoekers die niet weten in welke conditie iemand zich bevindt en dus een objectieve kijk op het experiment bewaren)


Objectiviteit bestaat niet. Je gaat altijd uit van wat je kent.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Wat mij opvalt

Jeroentje schreef:
Anonymous schreef:
Jeroentje schreef:
Geloven in één waarheid is voor jezelf in stand houden dat er geen andere waarheden kunnen zijn zodat je dus je eigen referentiekader steeds bevestigd ziet met als gevolg een beperkte blik op de waarheid (indien die al zou bestaan).
Maar jongen, er zijn zoiets als conditie blinde proefopzetten. (Onafhankelijke onderzoekers die niet weten in welke conditie iemand zich bevindt en dus een objectieve kijk op het experiment bewaren)
Objectiviteit bestaat niet. Je gaat altijd uit van wat je kent.
Dan leef jij in één fata morgana?

Je kan niet zeggen dit is een hond?

Kom nu, lijkt me lachwekkend..

Als een onderzoeker het aantal tikken van een kind (al dan niet ADHD) op een lat moet tellen dan lijkt me er een grotere objectiviteit bij een blinde onderzoeker die schijn tikken (bijna raken ofzo) niet meetelt dan de onderzoeker van het proefopzet die zelfs de schijntikken bij het kind met ADHD wilt meetellen voor sterkere resultaten
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Wat mij opvalt

Napoleon Dynamite schreef:Je kan niet zeggen dit is een hond?

Kom nu, lijkt me lachwekkend..


Ik herken dat beest op 4 poten en een staart als een hond, maar of het een hond is?
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Wat mij opvalt

Geloven in één waarheid is voor jezelf in stand houden dat er geen andere waarheden kunnen zijn zodat je dus je eigen referentiekader steeds bevestigd ziet met als gevolg een beperkte blik op de waarheid (indien die al zou bestaan).
@ Jeroentje: je bent daar zelf kennelijk een schitterend voorbeeld van, dus ik kan me begrijpen dat je in deze stelling gelooft.

Maar probeer je nu eens voor te stellen dat andere mensen wel buiten jouw kader kunnen denken, bijvoorbeeld omdat dat een stuk groter is dan het jouwe.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wat mij opvalt

Objectiviteit bestaat niet. Je gaat altijd uit van wat je kent.
Onzin. Bijvoorbeeld een dubbel-blind proef.

Omdat jij kennelijk niet veel van de wetenschappelijke methode weet/begrijpt, moet je niet meteen aannemen dat echte wetenschappers dat ook niet weten...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Wat mij opvalt

Geloven in één waarheid is voor jezelf in stand houden dat er geen andere waarheden kunnen zijn zodat je dus je eigen referentiekader steeds bevestigd ziet met als gevolg een beperkte blik op de waarheid (indien die al zou bestaan).
@ Jeroentje: je bent daar zelf kennelijk een schitterend voorbeeld van, dus ik kan me begrijpen dat je in deze stelling gelooft.

Maar probeer je nu eens voor te stellen dat andere mensen wel buiten jouw kader kunnen denken, bijvoorbeeld omdat dat een stuk groter is dan het jouwe.
Dat vind ik een erg baude bewering. Je schijnt mij te kennen?
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Wat mij opvalt

Jeroentje schreef:Objectiviteit bestaat niet. Je gaat altijd uit van wat je kent.
Onzin. Bijvoorbeeld een dubbel-blind proef.

Omdat jij kennelijk niet veel van de wetenschappelijke methode weet/begrijpt, moet je niet meteen aannemen dat echte wetenschappers dat ook niet weten...
Wat is dit nu weer voor een rare invulling? Wie zegt dat ik niks van de wetenschappelijke methodes afweet? Ik ben dan geen wetenschapper, maar heb wel ooit wiskunde, natuurkunde en scheikunde gehad. Bovendien heb ik ooit microbiologie gestudeerd.

Ik plaatste een filosofische opmerking om te prikkelen, maar vervolgens wordt ik persoonlijk aangevallen door die opmerking. Erg raar.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Reageer