Cholesterol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Cholesterol

Ik verbaasde me over het feit hoe slecht zélfs geneeskundestudenten worden voorgelicht m.b.t. de nadelige effecten van cholesterol. In de opleiding die ik tot nu toe heb genoten is mij alleen maar verteld: 'cholesterol is slecht, moet zo laag mogelijk zijn'. Wikipedia lijkt het daar mee eens te zijn:
Since cholesterol is essential for life, it is primarily synthesized de novo within the body. However high levels in blood circulation, depending on how transported within lipoproteins, are strongly associated with progression of atherosclerosis. Bron
Naar aanleiding van een discussie op een ander forum besloot ik een zoektochtje te houden in de literatuur naar dat vreselijk 'slechte' effect van cholesterol. Ik kwam het volgende tegen:
In 1936, Lande´ and Sperry noted that the degree of aortic atherosclerosis at autopsy of healthy individuals

who had died violently, was independent on their blood cholesterol concentration analysed immediately after death. Their finding was confirmed by Mathur et al. and similar results were obtained by others. The objection that an

analysis of cholesterol after death may not reflect its concentration during life was met by Mathur et al. who found that the cholesterol concentration was almost constant up to 16 h after death. Paterson et al. bypassed the problem by comparing the degree of atherosclerosis at death with the individuals’ cholesterol measured previously on several

occasions. In all these studies, plots of blood cholesterol concentrations vs. the lipid content ofthe aorta or the coronary arteries were widely scattered.

A correlation between the pathological findings seen on coronary angiography and cholesterol has been found in many studies. However, the correlation coefficients in these studies were never >0.36 and often much smaller; in some studies

no correlation was found. When present, the correlation found may have been due to bias by the process mentioned above, because coronary angiography is mainly performed on patients with symptomatic coronary disease, and more often on middle-aged and younger patients. The correlation disappeared in one study after exclusion of patients

treated with lipid-lowering drugs. Bron
Er wordt zelfs beweerd dat cholesterol beschermt tegen atherosclerose:
The most likely explanation for these findings is that rather than promoting atherosclerosis, high cholesterol may be protective, possibly through its beneficial influence on the immune system. Bron
Niet alleen het ontstaan van atherosclerose wordt tijdens de geneeskundeopleiding toegeschreven aan cholesterol, ook het ontstaan van hart- en vaatziekten. Over dat laatste kwam ik het volgende tegen:
After age 50 years there is no increased overall mortality with either high or low serum cholesterol levels. There is a direct association between falling cholesterol levels over the first 14 years and mortality over the following 18 years (11% overall and 14% CVD death rate increase per 1 mg/dL per year drop in cholesterol levels). Bron
Vóór het 50ste jaar wordt er een verband gevonden tussen cholesterol en het overlijden aan hart- en vaatziekten. Ná het 50ste jaar verdwijnt dit verband. Nog sterker, na het 50ste jaar keert het verband zich om: mensen met een lager cholesterol hebben meer kans om te komen overlijden aan hart- en vaatziekten met maar liefst 14% mg/dL/yr. Dit verband wordt in meerdere onderzoeken bevestigd.

Als laatste wordt er tijdens de opleiding veel aandacht besteed aan primaire- en secundaire preventie. Tijdens mijn neurologiestage kreeg elke patient met een CVA, die ook maar een iets te hoog cholesterol had meteen een statine. Over beroertes en cholesterol vond ik het volgende:
Low levels of LDL-C are independently associated with an increased risk of death in patients with brain hemorrhage. We have not found evidences that the levels of LDL-C can act as a biological marker of severity. Bron
Een laag LDL-cholesterol is inderdaad geassocieerd met een verhoogde kans op een ischemisch infarct, echter het verhoogt de kans op hemorrhagische infarcten. Ook dit verband wordt in meerdere onderzoeken bevestigd. Het interessante is, dat statines of cholesterolverlagende medicijnen wél de incidentie van hart- en vaatziekten naar beneden brengen (This analysis showed a significant (17%) relative risk reduction of stroke incidence Bron). Waarschijnlijk is hier toch sprake van een effect dat niet via het verlagen van het cholesterol te verklaren valt. Ook de associatie tussen een hoog cholesterol en hart- en vaatziekten is interessant aangezien cholesterol niet leidt tot toename van atherosclerose. In het eerste artikel wordt hier een aantal verklaringen voor gegeven; andere factoren die een rol spelen bij het verhogen van het cholesterol kunnen leiden tot hart- en vaatziekten zoals weinig lichaamsbeweging, roken, vetzucht etc.

Op één of andere manier maak ik me toch zorgen om hoe (opzettelijk dan wel onopzettelijk) stil dit wordt gehouden. Volgens mij weten echt heel veel geneeskundestudenten en artsen dit niet, omdat het zo normaal is statines voor te schrijven zonder er echt bij na te denken. Ik vraag me af hoe jullie dit zien. Is het bezwaarlijk? Moet er meer transparantie komen m.b.t. dergelijke zaken ter bevordering van -uiteindelijk- de volksgezondheid?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Cholesterol

Op één of andere manier maak ik me toch zorgen om hoe (opzettelijk dan wel onopzettelijk) stil dit wordt gehouden. Volgens mij weten echt heel veel geneeskundestudenten en artsen dit niet, omdat het zo normaal is statines voor te schrijven zonder er echt bij na te denken. Ik vraag me af hoe jullie dit zien. Is het bezwaarlijk? Moet er meer transparantie komen m.b.t. dergelijke zaken ter bevordering van -uiteindelijk- de volksgezondheid?
Ik reageer nu even vanuit m'n achtergrondkennis, dus referenties naar wetenschappelijke artikelen laat ik even achterwege.

M'n eerste bedenking bij het lezen van dit berichtje was de volgende: Iemand met alleen maar een hypercholesterolemie en geen andere risicofactoren voor cardiovasculaire aandoeningen dien je niet te behandelen. Dus, als die daarbij geen hypertensie, geen diabetes, geen obesitas,... heeft, is een behandeling niet aangewezen. Dit gaat dus niet echt in tegen datgene wat jij hier aanhaalde.

Een andere bedenking die daarbij direct de kop opsteekt, is simpelweg dat ik altijd al wat moeite heb gehad om die aanbeveling die ik zopas aanhaalde, te aanvaarden als wetenschappelijk correct. En ik denk dat dit vooral komt door dat wat jij aanhaalt: er wordt zo erg op gehamerd dat hypercholesterolemie schadelijk is, dat ik de indruk kreeg/ krijg geen goede geneeskunde te beoefenen als je iemand niet behandelt die alleen maar een (duidelijk) te hoog cholesterolgehalte heeft.

Bovendien las ik een aantal zaken in jouw berichtje die me wel aan het denken hebben gezet. Zoals de vermelde lage correlaties en de twijfel die er toch wel is over de oorzakelijke factor die cholesterol zou spelen bij CV-ziekten. Mijn idee was dat de link daartussen echt wel vast stond. Toch blijkt die niet zo duidelijk te zijn. Al gaat het natuurlijk om statistische onderzoeken, die ook hun eigen beperkingen hebben.

Het feit dat een te laag cholesterolgehalte soms gekoppeld wordt aan een verhoogde mortaliteit, is me wel bekend. Maar ook hier is dit gegeven, bij mij, als het ware bedolven onder 'een te hoge cholesterol is slecht', met daarbij de link naar 'een te lage cholesterol kan dus alleen maar voordelen hebben'. In elk geval doet een te laag cholesterol veel minder een alarmbelletje rinkelen, terwijl een te hoog cholesterol dat wél duidelijk doet.

Alles bij elkaar genomen: ik denk dat het inderdaad goed zou zijn mocht men toch wat dieper ingaan op de problematiek van cholesterol in de opleiding geneeskunde. Met daarbij een duidelijk én evenwichtige belichting van alle aspecten ervan en dus niet enkel van het aspect: 'hypercholesterolemie is slecht.'

Tenzij iemand dit nu tegenspreekt en aanhaalt dat het laatste wel degelijk een feit is. Maar daar twijfel ik nu in elk geval een stuk meer aan...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer