Doorbuiging buis

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Doorbuiging buis

Ik ben bezig met een project, en hierbij heb ik een buis die aan een kant vast zit. aan de andere kant hangt hij dus gewoon(horizontaal). Nu zou ik graag de doorbuiging van de buis weten, en hoe ik die moet berekenen.

Ik heb al het traagheidsmoment berekend en de momenten lijn, ik weet echter geen formule waarmee ik de doorbuiging van een buis kan berekenen en kan er ook geen vinden. misschien kan er iemand mij helpen?

voor de mensen die interesse hebben, de buis is 800mm lang

eigenlijk moet de buis er nog komen :eusa_whistle: en de diameter en wanddikte kan ook verschillen.

groetjes

Berichten: 4.246

Re: Doorbuiging buis

Er geldt onder aannames: EIv'' = M(x) met v de doorbuiging. Nu weet je de randvoorwaarden:
\( v(0)=v'(0)=0\)
\( v"(L)=0,\ EIv'''(L) = F \)
Nu integreren en oplossen.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 3

Re: Doorbuiging buis

dankje ben dr al uit:)

Berichten: 6

Re: Doorbuiging buis

god dat heb ik toch heel wat makkelijker geleerd, waar halen jullie al die formules weg man :eusa_whistle: .

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Doorbuiging buis

Als je denkt dat je deze vraag eenvoudiger kan beantwoorden dan met de methode van dirkwb, dan is de beste manier om dat te tonen door de methode uit te leggen. Aan berichten als 'dit kan heel wat makkelijker' zonder verdere verklaring heeft niemand iets.

Berichten: 47

Re: Doorbuiging buis

Beste allemaal,

Zo'n zelfde probleem heb ik met een rechthoekige aluminium staaf: hoe bereken je dan de doorbuiging gegeven een belasting op smalle deel en op het brede deel van de rechthoekige staaf staat? Ik verwacht dat deze verschillend zijn: ik denk dat de doorbuiging als men het smalle deel belast minder is dan bij belasting van het brede deel?

En hoe zit het trouwens met de verdeling van het moment zelf aan de opvervlakte van de staaf: is deze uniform voor een bepaalde hoek t.o.v. het 'hart'van de staaf? Of is deze afhankelijk van de afstand t.o.v de inklemming????

En kan je dan ook nog een tip geven hoe dit concreet uit te rekenen mbv Excel of een Java Applet op het internet want mijn wiskunde is wel erg roestig geworden :eusa_whistle:

Bvhd,

André

Reageer