Springen naar inhoud

De druk in een waterraket

• Log in om te kunnen reageren

Femkuhhh

Femkuhhh

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 september 2009 - 09:15

Hallo,

Voor het vak natuurkunde moet ik een verslag maken over een experiment met een waterraket.
Misschien weten jullie wel wat het is, je vult een petfles met ongeveer 500 ml water, pompt er lucht in door een stop met ventiel met een fietspomp met drukmetertje en de fles schiet na een paar keer pompen weg. We hebben telkens met 4 bar gepompt, maar nu is mijn vraag: wat gebeurt er dan na een paar keer pompen? Want de druk is gewoon 4 bar dus die kan niet verhoogd worden toch? Maar wat wordt er dan wel hoger in die fles waardoor die wegschiet?
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat mijn probleem is :eusa_whistle:.

Groetjes, Femke

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 september 2009 - 12:53

Misschien kun je de druk nog wel verder opvoeren. Hangt er vanaf wat de fles kan verdragen.
Ik heb eens een waterraket-lanceerinstallatie gezien waarbij de kraag van de fles werd vastgehouden door een klem totdat de lanceerder vond dat het genoeg was. Dan ben je niet afhankelijk van de klemkracht van de kurk.

Bij het wegschieten wordt de druk ook niet hoger. De samengeperste lucht drukt het water naar buiten, en als reactie daarop schiet de fles de andere kant op. En tijdens dat proces wordt de luchtdruk alleen maar lager.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 september 2009 - 12:12

De beste hoeveelheid is 1/3 water als ik mij goed kan herinneren. Wel oppassen (met zo'n klemsysteem) dat de fles niet uit elkaar schiet. Op wikipedia staat er wel een getalwaarde van de maximale druk maar ik denk dat het wat overdreven is.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 september 2009 - 18:24

Wel oppassen (met zo'n klemsysteem) dat de fles niet uit elkaar schiet.

Dat was ook de vraag waar de beteffende persoon onderzoek naar deed. Hoever kan je een pet-fles oppompen voordat hij uit elkaar knalt?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 september 2009 - 19:30

Hoever kan je een pet-fles oppompen voordat hij uit elkaar knalt?

een héél end, afhankelijk van de fles, hoe vaak hij eerder opgepompt werd en nog een tiental andere parameters.

http://waterocket.ex...dard.htm#safety
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures