Doorbuiging stalen plaat

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Doorbuiging stalen plaat

Beste leden,

mijn naam is Arno en ik ben nieuw hier op het forum. Door google ben ik hier terecht gekomen met het volgende probleem. Voor mijn stage moet ik uitzoeken hoeveel een vloer van een busje (VW Caddy) doorbuigt als deze aan 1 hoekpunt omhoog wordt getrokken, met zeg een kracht van 20.000N. De vloer zit aan 3 zijden vast aan de auto. 1 zijde (ook de zijde waaraan wordt getroken) zit los (de kant van de achterklep). De vloer mag als staal en rechthoekig worden beschouwd. De afmetingen van de vloer zijn lxbxd = 1447x865x1. De 2 lange zijden + 1 korte zijde zijn ingeklemt door het chassis van de auto.

Uiteraard zitten er voor de stevigheid nog golven in de plaat, maar ik verwacht dat dit erg lastig wordt om handmatig uit te rekenen?

Ik heb de vloer al in solid works staan, maar ik zou graag een handmatige controle willen.

Alvast hartelijk dank!

Groetjes Arno

Berichten: 23

Re: Doorbuiging stalen plaat

lxbxd = 1447x865x1
Misschien is het handig er een eenheid bij te noemen. ^^

Ik werk zelf in de fijnmechanica en als iemand dus een willekeurige maat zonder eenheid roept dan ga ik meestal gelijk van millimeters uit.

Dit is echter waarschijnlijk in centimeters (denk ik in ieder geval) want 1,45x0,86 meter lijkt me niet heel groot voor een busje.

Ik heb verder geen idee hoe zo'n ding er uit ziet dus wie weet is het wel in millimeters.

Hoe dan ook, een eenheid is sowieso altijd praktisch, iets om je aan te wennen om erbij te vermelden.

Verder zijn er heel veel soorten staal-legeringen (gewoon staal bestaat eigenlijk niet, het is altijd een legering) dus ik zou het soort staal opzoeken om mee te nemen in de berekening.

Met de berekening kan ik je denk ik zelf niet heel veel verder mee helpen.

Deze dingen vielen me echter op terwijl ik je probleem doorlas.

Hopelijk kan iemand anders je wel helpen met de berekening, succes in ieder geval. :eusa_whistle:

Berichten: 3

Re: Doorbuiging stalen plaat

Hoi Judobreaker,

de maten zijn inderdaad in millimeters. Vandaar dat ik er geen maateenheid bij heb gezet. Maar ik zal dit in het vervolg doen. De plaat kan beschouwd worden als St. 37-2.

Groetjes Arno

Berichten: 3

Re: Doorbuiging stalen plaat

Voor de duidelijkheid even een plaatje bijgevoegd. Het gaat dus om de bodemplaat, exclusief alle dwarsbalken. Aan de kant van de grotere dwarsbalk zit de vloer los, aan de overige 3 zijden zit deze vast aan de carosserie
Bijlagen
naamloos.JPG
naamloos.JPG (40.38 KiB) 470 keer bekeken

Reageer