Waarom is venus overal even helder?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Waarom is venus overal even helder?

Hoi!

Kan iemand mij uitleggen waarom Venus overal even helder is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waarom is venus overal even helder?

Wat is je definitie van overal? Met name in een topic in sterrenkunde en ruimtevaart is dat een te vaag begrip, maar ik neem aan dat je hier op aarde bedoelt :eusa_whistle: Venus is overal even helder omdat de afstanden hier op aarde in het niet vallen bij de afstand van venus tot de aarde, deze is minimaal rond de 40 miljoen kilometer. Als iemand op aarde ver weg staat van iemand anders, laten we zeggen ongeveer wat maximaal mogelijk is (de diameter ofwel ongeveer 13.000 km), dan is dat nog steeds slechts 0.03% van de afstand venus aarde. Als ik het dan goed heb zal de magnitude van venus dus in plaats van -4.6, 12.000km verderop -4.3 zijn (-4.6/1.032). Correct me if I'm wrong anybody. Dat verschil is niet tot nauwelijks merkbaar. Maar goed, de aarde draait natuurlijk ook weer, waardoor de magnitude van venus op 1 plek op aarde zal fluctueren rond bovenstaande waarden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Waarom is venus overal even helder?

Bovendien is Venus in elk geval niet altijd even helder. Ik heb vaak gezien hoe anders Venus er uit ziet van opkomst en het eerste uur daarna in vergelijking met de rest van zij zichtbare periode. De afgelegde weg van het licht is dan natuurlijk vrijwel het zelfde, maar het stuk door de aardse atmosfeer is natuurlijk veel groter. Zoals de zon 's ochtend een ander uiterlijk heeft, heeft Venus dat ook. Ze heeft dan, met het blote oog, een soort knipperend rood uiterlijk. Soms lijkt ze zelfs korte momenten een groene gloed te hebben.

Reageer