[natuurkunde/astronomie]

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4.502

[natuurkunde/astronomie]

Ik las in een topic een vraag over "spingedrag" in een atomair deeltje,zoals dit als volgt wordt omschreven:

Spin (kwantummechanica)

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Spin is een fundamentele eigenschap van atoomkernen, hadronen en elementair deeltjes. Hoewel de spin eigenschappen heeft die doen denken aan een "gewoon" impulsmoment — en het kort na zijn ontdekking ook zo werd opgevat — heeft spin niet te maken met een daadwerkelijke draaiing van een deeltje om zijn as; het is een intrinsiek kwantummechanische grootheid die op geen enkele wijze met de klassieke mechanica is te beschrijven. Voor deeltjes (elementaire of samengestelde) met een spin ongelijk aan nul is de richting van de spin (doorgaans ook kortweg spin genoemd) een belangrijke intrinsieke vrijheidsgraad, die het intrinsieke impulsmoment beschrijft.


Ik vraag me af,of de draaiing om de eigen as van een planeet (met een variabele tijd) in feite mogelijk een macro spin-verschijnsel is met een gelijksoortige (magnetische) oorsprong.

Aangezien de maan en de zon -in ons zonnestelsel-dit verschijnsel (voor ons niet waarneembaar) niet vertonen,zou dit afhankelijk kunnen zijn van de in opbouw- of afbouw van het hemellichaam kunnen liggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde/astronomie]

Ik vraag me af,of de draaiing om de eigen as van een planeet (met een variabele tijd) in feite mogelijk een macro spin-verschijnsel is met een gelijksoortige (magnetische) oorsprong.
Waarvoor voeg je "(met een variabele tijd)" toe?

Twee spins hebben de neiging om zich antiparallel ten opzichte van elkaar te plaatsen. Dat geeft netto spin nul.

Daardoor verwacht ik, dat een satelliet of planeet meestal vrijwel netto spin nul zullen hebben.

Dat is, magnetisch gezien, energetisch het meest gunstig, de laagste magnetische energie dus.

Ik sluit je veronderstelling niet geheel uit!

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde/astronomie]

Ik bedoel met variabele tijd,dat de aarde in 1 dag om zijn as draait en de andere planeten in ons zonnestelsel er korter,resp.langer over doen en er een mogelijkheid is dat er hemellichamen zijn ( om het mooi uit te drukken),die er jaren,eeuwen of langer over doen.

Ik beschouw de door ons mensen beschouwde microcosmos (atomair systeem en kleiner) wel eens met het heelal dat ik dan macrocosmos durf te noemen.

Op onze aarde zien wij "stofjes",minimale deeltjes,hetzij met of zonder microscoop.

Onze totale aarde is minder dan een stofje in het heelal als ik de verhoudingen zo beschouw,dus zie ik ergens herhalingen van bewegingen.

Gooi ik bijv een druppel waterverf in een glas met water en draai het glas even,dan vormt zich een wervelende wolk,die lijkt op een "nevel"ergens in een cluster in het heelal,ook al qua vorm en beweging gelijksoortig.

Berichten: 624

Re: [natuurkunde/astronomie]

oktagon schreef:Ik las in een topic een vraag over "spingedrag" in een atomair deeltje,zoals dit als volgt wordt omschreven:

Spin (kwantummechanica)

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Spin is een fundamentele eigenschap van atoomkernen, hadronen en elementair deeltjes. Hoewel de spin eigenschappen heeft die doen denken aan een "gewoon" impulsmoment — en het kort na zijn ontdekking ook zo werd opgevat — heeft spin niet te maken met een daadwerkelijke draaiing van een deeltje om zijn as; het is een intrinsiek kwantummechanische grootheid die op geen enkele wijze met de klassieke mechanica is te beschrijven. Voor deeltjes (elementaire of samengestelde) met een spin ongelijk aan nul is de richting van de spin (doorgaans ook kortweg spin genoemd) een belangrijke intrinsieke vrijheidsgraad, die het intrinsieke impulsmoment beschrijft.


Ik vraag me af,of de draaiing om de eigen as van een planeet (met een variabele tijd) in feite mogelijk een macro spin-verschijnsel is met een gelijksoortige (magnetische) oorsprong.

Aangezien de maan en de zon -in ons zonnestelsel-dit verschijnsel (voor ons niet waarneembaar) niet vertonen,zou dit afhankelijk kunnen zijn van de in opbouw- of afbouw van het hemellichaam kunnen liggen?
Spin is klassiek niet goed te beschrijven als een rotatie. Dat heeft wiskundig te maken met het feit dat de normale rotatiegroep zoals wij die kennen SO(3) is. Spin wordt beschreven met de groep SU(2). Een "rotatie" in SU(2), dat wil zeggen dat een vector waarop een SU(2) groepselement inwerkt weer in de oorspronkelijke positie terecht komt, correspondeert met een rotatie van 720 graden zoals die door SO(3) zou worden beschreven.

Je kunt spin dus niet opvatten als "een deeltje draait om z'n eigen as". Sowieso zijn deeltjes (quarks, elektronen etc) in het standaardmodel puntdeeltjes oftewel 0-dimensionaal, dus heeft deze uitspraak weinig betekenis.

Reageer