[fysica] Massadefect, bindingsenergie en specifieke bindingsenergie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[fysica] Massadefect, bindingsenergie en specifieke bindingsenergie

Hallo

Ik moet voor school het massadefect (u), de bindingsenergie (MeV) en de specifieke bindingsenergie (MeV) berekenen voor de volgende elementen:

13H waarvan de werkelijke massa m = 3,0161u

47Be waarvan de werkelijke massa m = 7,0169u

24He waarvan de werkelijke massa m = 4,0026u

Ik zou het heel erg appreciëren als iemand mij hiermee kon helpen. Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe ik eraan moet beginnen.

Vriendelijke groeten

Een wanhopige leerling

Berichten: 12.262

Re: [fysica] Massadefect, bindingsenergie en specifieke bindingsenergie

Je telt de massa van de individuele deeltjes op (voor 3H dus 1 proton, 2 neutronen, en evt een electron). Dan vind je een getal als 3.0246, min 3.0161 maakt 0.0085u. Dat verschil kun je middels e = mc2 omzetten naar electronvolts, joules en dergelijke.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: [fysica] Massadefect, bindingsenergie en specifieke bindingsenergie

Dank je, het is me gelukt.

De laatste vraag lukt me echter ook niet. Een soort vraagstuk.

Bereken de energie die vrijkomt als 1kg materie in energie wordt omgezet. Welke massa steenkool moet je verbranden om diezelfde hoeveelheid energie te bekomen als je weet dat de steenkool een verbrandingswarmte heeft van 32 MJ/kg?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] Massadefect, bindingsenergie en specifieke bindingsenergie

als die eerste je lukt is deze poepsimpel.

Voer die kg massa in in E=mc². dat levert x J op.

en y kg steenkool verbranden levert óók x J op, voor elke 32 000 000 J moet je één kg steenkool verbranden .

bereken die y
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [fysica] Massadefect, bindingsenergie en specifieke bindingsenergie

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 5

Re: [fysica] Massadefect, bindingsenergie en specifieke bindingsenergie

Eerst en vooral mijn excuses voor het verkeerd plaatsen van dit topic.

De energie die vrijkomt als 1kg materie in energie wordt omgezet, is volgens mij dan 9.1019.

Afgaand op je vorige antwoord, deed ik de volgende bewerking:

(9.1019 J) : 32 000 000 J = 2,8125 x 1012 kg.

Klopt dit ?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] Massadefect, bindingsenergie en specifieke bindingsenergie

De energie die vrijkomt als 1kg materie in energie wordt omgezet, is volgens mij dan 9.1019.
we vullen altijd SI-eenheden in in formules, tenzij nadrukkelijk anders vermeld.

E= 1 kg x (3·108 m/s)2 = 9·1016 J

EDIT>>>>>>>>>>>

Voor de volledigheid: als je de nauwkeurigheid van de lichtsnelheid beperkt tot één significant cijfer, dan zou ik je antwoord niet in 5 significante cijfers geven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [fysica] Massadefect, bindingsenergie en specifieke bindingsenergie

Beste Jan

Hartelijk dank voor je hulp. Het antwoord moet wel in 4 cijfers na de komma worden weergegeven.

Nu nog hopen dat mijn leraar dit niet leest :eusa_whistle:

Nogmaals bedankt!

Berichten: 12.262

Re: [fysica] Massadefect, bindingsenergie en specifieke bindingsenergie

Of hopen dat je leraar het de volgende keer goed genoeg uitlegt om er zelf achter te komen :eusa_whistle:
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] Massadefect, bindingsenergie en specifieke bindingsenergie

Het antwoord moet wel in 4 cijfers na de komma worden weergegeven.
Dan zou ik eerst maar eens de lichtsnelheid opzoeken in minstens 5 significante cijfers....
Nu nog hopen dat mijn leraar dit niet leest :eusa_whistle:
Hoezo? Ik ken niet veel collega's van me die niet vol lof zijn over leerlingen die, als ze iets niet snappen, actief op zoek gaan naar hulp.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: [fysica] Massadefect, bindingsenergie en specifieke bindingsenergie

Of hopen dat je leraar het de volgende keer goed genoeg uitlegt om er zelf achter te komen ](*,)
Hij wil ons voorbereiden op het hoger onderwijs; en daarom geeft hij ook op die manier les. Mijn map voor Natuurwetenschappen lijkt sterk op een spoedcursus Chinees. Aangezien ik economie volg, zou natuurwetenschappen eigenlijk een "bijkomend vak" moeten zijn waar niet al te veel druk op gelegd wordt. Helaas, niets is minder waar.
Hoezo? Ik ken niet veel collega's van me die niet vol lof zijn over leerlingen die, als ze iets niet snappen, actief op zoek gaan naar hulp.
Daar heb je een punt. Misschien zal ik dit jaar toch nog overleven dankzij jullie! :eusa_whistle:

Bedankt voor de snelle interventie en nog een fijne zondag toegewenst.

Reageer