[wiskunde] vectoren in de ruimten: hoeken berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

[wiskunde] vectoren in de ruimten: hoeken berekenen

We moeten de hoek bepalen tussen een lichaamsdiagonaal van een kubus en een ribbe.

cos(a)=(a*b)/(||a||*||b||) met a en b vectoren en ||a|| en ||b|| de normen van deze vectoren.

Nemen we een eenheidskubus (ribbe = 1) , dan geeft dit

cos(a)= (a1*b1+a2*b2+a3*b3)/(sqrt3*1),

maar nu dacht ik dat (a1*b1+a2*b2+a3*b3) toch afhankelijk is van welke ribbe je neemt?

vb. : lichaamsdiagonaal (1,1,1)

en : ribbe (1,0,1)

geeft 2

terwijl

vb. : lichaamsdiagonaal (1,1,1)

en : ribbe (0,1,0)

geeft 1

Kan iemand me hier aub bij helpen, of klopt het dat de cosinus van de hoek gelijk is aan

1/sqrt3 of sqrt2/sqrt3

Dank bij voorbaat!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] vectoren in de ruimten: hoeken berekenen

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?[/color]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 503

Re: [wiskunde] vectoren in de ruimten: hoeken berekenen

is (1,0,1) wel een ribbe van de kubus als je het assenstelsel op een hoekpunt zet?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] vectoren in de ruimten: hoeken berekenen

x-as komt uit het blad

y-as ligt volgens de x-as in 2D

z-as ligt volgens de y-as in 2D

(1,0,1) komt dus overeen met het hoekpunt linksboven van de kubus. De vector die hierdoor bepaald wordt, vertrekt in de oorsprong (0,0,0), evenals de lichaamsdiagonaal die ik beschouw.

Ik dacht dus van wel?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 503

Re: [wiskunde] vectoren in de ruimten: hoeken berekenen

Volgens mij is dat geen ribbe hoor

"Een ribbe is in de meetkunde een lijnstuk dat twee hoeken van een veelvlak met elkaar verbindt. Anders gezegd: het is die lijn waar twee vlakken van een veelvlak samenkomen. Zo heeft een kubus 12 ribben. Een piramide met een n-hoek als grondvlak heeft 2n ribben."

Wiki

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ribbe

Heb je al eens die vector (1,0,1) getekend?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [wiskunde] vectoren in de ruimten: hoeken berekenen

Ik begrijp wat je bedoelt, bedankt, je hebt gelijk maar hoe zou jij, in vectoren, dan de coördinaten geven van de ribbe die het hoekpunt linksboven verbindt met het hoekpunt rechtsboven? Moet je dat dan verschuiven tot in de oorsprong?

De enige vectoren die een ribbe voorstellen, die ik mag beschouwen zijn dus

(1,0,0) en (0,1,0) en (0,0,1)

En op die manier valt de tweede oplossing sqrt2/sqrt3 weg?

Klopt dit dan?

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 503

Re: [wiskunde] vectoren in de ruimten: hoeken berekenen

Heb ik mij ook afgevraagd..

Reageer