Springen naar inhoud

[fysica] practicum evrb

• Log in om te kunnen reageren

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2009 - 14:36

Hallo

Voor een practicum Fysica moeten de Eenparig Veranderlijke Rechtlijnige Beweging onderzoeken, maar nu stoot ik op een onzekerheid. We moeten het volgende invullen:

Maak een grafiek van x als functie van t (hierbij bekom ik een parabool). De vergelijking van deze grafiek is dus LaTeX of m.a.w. ...=c (hier moet volgens mij x/t≤ staan) en x is recht evenredig met t. Hier is denk ik, alles goed...

Nu moesten we ook bereken wat LaTeX uitkwam en ik zie dat naarmate x stijgt, dit kleiner wordt. Nu moeten we verklaren waarom... En hier geraak ik niet uit. Ik weet wel dat het iets te maken heeft met een meetfout maar ik geraak niet verder. Kan iemand me verder helpen?

Groeten

Veranderd door QuarkSV, 26 september 2009 - 14:38

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

phoenixofflames

phoenixofflames

• >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2009 - 14:39

wat is de formule voor x(t) voor een ERVB. Denk daar eerst eens over na.

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2009 - 15:25

wat is de formule voor x(t) voor een ERVB. Denk daar eerst eens over na.

Delta x = vxo.delta t + ax/2.(delta t)≤ (deze formule geeft de verplaatsing t.o.v. de x-as in een tijd.)

Ik zie nu wel nog niet de verklaring erin...

phoenixofflames

phoenixofflames

• >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2009 - 16:29

Ik dacht zo:
als de beginsnelheid vo = 0, x0 = 0 ( dus delta x = x - x0 = x ) en we beginnen te meten als het voorwerp(?) vertrekt, dus delta t = t - t0 = t dan is x = at≤/2of x/t≤ = a/2 met a normaal gezien constant voor EVRB

als x stijgt, dan lijkt x/t≤ (dat evenredig is met de versnelling ) te dalen. M.a.w. je versnelling daalt terwijl die constant zou moeten zijn voor een EVRB. Misschien heeft het iets te maken met wrijving?

Misschien moet je je practicum iets beter beschrijven. Hoe is het uitgevoerd? Hoe is het gemeten? Wat heb je laten versnellen? Heb je gewoon x in functie van de tijd gemeten? dus we laten een voorwerp versnellen : meten x na 5 s, meten dan x na 10 s,..

Dit alles is zeer zeker onder voorbehoud.

Veranderd door phoenixofflames, 26 september 2009 - 16:37

phoenixofflames

phoenixofflames

• >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2009 - 16:50

Wil mss iemand anders hier eens naar kijken?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 september 2009 - 18:04

Wil mss iemand anders hier eens naar kijken?

No panic, jouw bericht snijdt hout. En zonder proefopstelling en -uitvoering te kennen kunnen we slechts gissen naar de reden van de afname van die versnelling. Een toenemende luchtwrijving lijkt een eerste verdachte.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 17:09

Mijn excuses voor het ontbreken van de noodzakelijke informatie, het gaat dus om een experiment waarbij een wagentje op een horizontale baan wordt geplaatst en door middel van een aandrijfmassa (die over een katrolletje hangt) vooruit wordt getrokken wanneer je het wagentje loslaat.

Er resten me enkel nog 2 vragen:

1. De toename van positie x in gelijke tijdsintervallen verloopt niet constant, ik zoek hiervoor een juiste verklaring maar kan het niet zo goed wetenschappelijk beantwoorden, het lijkt logisch maar ik vind niet echt een passende verklaring...

2. Wanneer we de ogenblikkelijke versnelling meten, bekomen we benaderd een constante maar wanneer ik deze vergelijk met de bewerking x/t≤ zou ik benaderd de helft moeten uitkomen... Of niet? Wanneer je dus a/2 zou je x/t≤ moeten verkrijgen, benaderd. Of klopt dit niet?

Groeten

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 17:54

Er resten me enkel nog 2 vragen:

1. De toename van positie x in gelijke tijdsintervallen verloopt niet constant, ik zoek hiervoor een juiste verklaring maar kan het niet zo goed wetenschappelijk beantwoorden, het lijkt logisch maar ik vind niet echt een passende verklaring...

is dat niet doodgewoon vanwege de versnelling? In je opstelling is het juist niet de bedoeling dat je een constante snelheid (constante toename van posiie x in gelijke tijdsintervallen) waarneemt?

2. Wanneer we de ogenblikkelijke versnelling meten, bekomen we benaderd een constante maar wanneer ik deze vergelijk met de bewerking x/t≤ zou ik benaderd de helft moeten uitkomen... Of niet? Wanneer je dus a/2 zou je x/t≤ moeten verkrijgen, benaderd. Of klopt dit niet?

Ik snap je probleem niet: vanaf x=0, startend met snelheid v=0, bestaat er de relatie s=Ĺat≤, en ja, dan geldt a/2=s/t≤. Beide metingen/berekeningen zullen onvermijdelijk dezelfde waarde moeten opleveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

LaurensVM

LaurensVM

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2009 - 15:54

Kan het zijn dat dit niet puur wiskundig te verklaren valt.
In een bepaalde tijd (t) wordt er een afstand (x) afgelegd. Ik pak nu voorbeelden, los van werkelijke metingen.

Stel:
-in 10 sec wordt er 50 cm afgelegd
-in 20 sec wordt er 110 cm afgelegd

x / t^2

- 50/(10)^2 =1/2
- 110/(20)^2 = 11/40
en (11/40)<(1/2)

In uw noemer staat een tweedemacht (een tweedemacht is sterker dan een eerstemacht), waardoor tussen de 2 verhoudingen (in dit geval 50/100 en 110/400) het verschil tussen de noemers groter is dan het verschil tussen de tellers (de breuken zijn dus niet evenredig). Daardoor stijgt de noemer sneller dan de teller, en naarmate uw noemer sneller (door de tweedemacht) groter wordt en uw teller trager (door de eerstemacht) groter wordt, krijgt men een klein getal tegenover een altijd groter wordend getal. En een klein getal gedeeld door een groter getal geeft een klein getal.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk uitgelegd is.

Ik denk dat dit een manier is om het te verklaren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures