[Geschiedenis] oorsprong Ariërs

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 24

[Geschiedenis] oorsprong Ari

Tot nu toe is dit mijn conclusie, heet iemand er wat meer informatie? Eventueel over opgravingen ed voor bewijsvoering van het één of ander? Wel natrekbaar, anders heeft het geen zin.

De naam komt voor het eerst in de tekst voor van Darius, en dat is 'pas' in de 5 eeuw voor Christus; inscriptie in Naqshe e Rostam.

In Indië zoekt men een vergelijk met de oudere Mohenjo-daro cultuur, die een soort beschouwende yoga praktijk en vermoedelijk een godsdienst voor een moedergodin hadden.

Deze beschouwende godsdienst is ook waar het om draait ivm 'de cultuur van de ariers'; komt deze al in Indie voor tijdens de Moh.-daro cultuur (ca 4000-3000 vc) of is ze van die cultuur overgenomen of is ze geïntroduceerd door een groep van buitenaf?

Dit zou vanwege de denkwijze bv. vanuit Griekenland kunnen komen, de grieken; Orfisch (en dat schreef ik al in het onderwerp over god enzo).

Probleem in deze is dat men nu wel wil onderzoeken wat de godsdienst voor de mens toen exact inhield, maar dat dat niet te bewijzen valt, aangezien schriftelijke kennis tav dat pas uit een latere periode afkomstig is en van een andere, 'arische cultuur'; de Rigweda-hymnen. Omdat het mn op de buitenwereld is gericht, is er dus een ander cultuur 'gekomen', in iedere geval een vermoedelijke cultuur-omslag. Deze cultuur is meer op het concrete gericht. Dit wordt ook wel weer gezien als de Arische cultuur. (liever ideeën over concrete dingen, dan gerichtheid op abstractie en psyche)

De Mohenjo-daro cultuur, vermoedelijk innerlijk beschouwend (conclusie op basis van opgravingen, graven etc), wordt vóór de ariërs geplaatst.

In de Rigweda-hymnen, ca 2 duizend jaar later, komen ook innerlijke en abstracte bespiegelingen zijn over het zijn, dan wel niet-zijn (bv de nasadia-hymnen) voor. Maar over het algemeen wijzen ze op een naar buiten-toe-gericht zijn. Dit betekend dus dat het een natuurverering was. En de vraag is; stuiten de ariers met hun naar buiten gerichtte godsdienst op de innerlijk gerichtte en is de 'versmelting' zo gegaan, of was ze ook ergens al innerlijk gericht. De beschouwende godsdienst is nl. niet alleen eigen aan het voor-arische Indië; Griekenland had nl. de Orfische en die kan op een nog vroeger tijdperk worden teruggevoerd.

Maar wie nu wat van wie over heeft genomen is onduidelijk.

Het kan ook gewoon zo zijn dat de manier van denken in de mens zit en zich daarom over een groot gebied heeft verspreid.

Grappig is dat deze manier van denken; de innerlijke gerichtheid er vermoedelijk voor gezord heeft dat de 'arische denkwijze' (concretie) in Indië, door contact met de reeds aanwezige beschouwende innerlijke gerichtheid, een omslag heeft gemaakt en hierdoor is misschien wel de godsdienst ontstaan die de Oepanisjaden beheerst.

Diezelfde 'arische geest' is juist in Griekenland een andere weg ingeslagen, die uitliep op wetenschappelijke stelsels.

De ariërs worden dan ook wel gezien als de 'wetenschappelijke, rationele denkers', in hun oorsprong dan. Tussen 2000 en 900 V Chr zou de versmelting hebben plaatsgevonden in Indië en kwam alsnog, of...wederom, aldaar de gerichtheid op het innerlijk (de innerlijke werkelijkheid) toch bovendrijven.

Het hele issue om al dan niet offeren bv. neemt ook een bel. plaats in, ook t.a.v. eventuele bewijsvoering, want uiterlijk gerichtte godsdiensten vragen veeal om (onschuldige) offers.

Wil men het innerlijk toch zuiver houden, dan komt er een andere vorm (ca 6e eeuw v Chr.) het hindoeïsme en nu liggen de tijdstippen wel bij elkaar; darius 5-e eeuw V Chr noemt zich, op schrift, Ariër en in de 6-e eeuw v. Chr. wordt het Hindoeïsme Arja-Dharma genoemd; het Arische pad.

Dit heeft uiteraard geen enkel klap te maken met hitler's 'edel' etc, het betekend niets meer of minder dan het geloof van de Ariërs.

Het woord Hindoe is dan ook NIET afkomstig of gebruikt in het Sanskriet, het is een Perzisch ('Iraans') woord. Het is de perzische vorm van het woord Sindhoe (Indus), door de Grieken Indos genoemd.De rivier de Indus dus en aan de oevers daarvan woonden de 'Hindoes', zoals ze door anderen, vreemdelingen in hun gebied, genoemd werden.

Het Boeddhisme noemt zichzelf ook geen wedische Dahrma, maar ook Arja Dahrma. Zoals ze eigenlijk zichzelf allemaal noemen, die systemen.

Al met al; veel onduidelijkheden nog en verschillende invullingen van het woord Ariër.

Re: [Geschiedenis] oorsprong Ari

dat woord arja zou ook heel goed van arjuna(uit de vedas)kunnen komen ,of niet?

wel interresant voor de rest ,had ge hoord dat de indo-germanen india binnen vielen ,waar innerlijk en natuur goden en het stamleven op de voorgrond lag,de sterkste indiase stamleden uitgemoord en de rest ingezet als slaaf onder het kasten systeem van hun religie,een vriend van mij bevestigde dat hij had gehoord dat de hoogste kaste in india voornamelijk uit blanken bestond,wat dit nu weer met de krsna beweging van nu te maken heeft?

wel vond ik het opvallend dat op plaatjes van bijv.sri krsna chaitanya de heiligen allemaal blank zijn en de leerlingen of omstanders gekleurd zijn!?

Ook las ik een keer quotes van srila prabupada(guru krsna beweging nederland...reeds overleden)waarin hij (vreemd genoeg vanwege zijn eigen donkere tint of lijkt dat maar zo)zegt dat zwarten moeten behandeld worden als in de slaventijd in america ,en dat je "zwartenällen wat water en brood hoeft te geven ,dat ze dan tevreden zijn ....ook zei hij dat homofielen en lesbische mensen het laagste soort is wat er in de wereld bestaat.

alsof het nog niet genoeg was : de vrouw is ondergeschikt aan de man,mag nooit vrij gelaten worden ..sterker nog een man die haar vrij laat is een demoon,aldus komt het mij ongeloofwaardig voor als de krsna beweging zegt dat ze tegen kasten zijn (de baghwan wel!!die schatten vrouwen trouwens spiritueler van aard in dan mannen+donkere mensen ook geleik zo als het hoort naar mijn idee)

naar mijn gevoel hadden ze in india een prima natuurreligie zoals bijv. de aboriginals todat de westerlingen de boel kwamen ver(t)oveten

gelukkig hebben de shiks een deel van de tempels terug doormiddel ,van strijd en rede....de tempels kennen weer gelijke rechten voor geslacht ras en kaste en in plaats van bijv krsna worden persoonlijke mentorgoden aanbeden en daar buiten de baghwan...nu ja

dan las ik ook nog iets over de oorsprong van het hindoeisme ... naar mijn idee waren er toch het meest overeenkomsten met de kelten en hun druiden die ook mantras zongen offerde bij het altaar en bramins kenden en ook owum als heilig boek ofzo wat je dus weer uitspreekt als auhm,maar deze inscripties blijken ook door heel europa teruggevonden te zijn ....wel al met al ....het blijft een groot raadsel....leuk he?

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [Geschiedenis] oorsprong Ari

De arische invasie theorie wordt allang niet meer ondersteund door indologen:

http://www.hindunet.org/hindu_history/anci...an_frawley.html

Wat gast zegt, vind ik wartaal. Ik zal de moeite niet nemen om het te lezen.
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Berichten: 1.168

Re: [Geschiedenis] oorsprong Ari

Zie voor de Aryan Invasion Theory http://encyclopedia.thefreedictionary.com/...vasion%20theory

met vele literatuurverwijzingen o.m naar reeds genoemde David Frawley en Koenraad Elst en met vele andere links.

Re: [Geschiedenis] oorsprong Ari

DNA onderzoek liet zien dat de bevolking van Mohenjo-daro op een gegeven moment zowel uit Ariërs als Dravidiërs bestond :D

Berichten: 11

Re: [Geschiedenis] oorsprong Ari

De Arische Ivasietheorie werd gebruikt in de tijd van de Britse overheersing in India om Indiers een minderwaardigheidscomplex aan te praten omtrent hun eigen, eeuwenoude cultuur. Die zou immers van buiten India komen en gevestigd zijn door blanken.

Tot op de dag van vandaag worden de grootse Indiase ontdekkingen stelselmatig genegeerd. Wie van ons heeft op school iets geleerd over de civilisatie uit de Indusvallei?

Berichten: 9

Re: [Geschiedenis] oorsprong Ari

Hoe paarser, hoe meer mensen met haplogroep r1a1a. (dna)

Afbeelding

Berichten: 9

Re: [Geschiedenis] oorsprong Ari

Op wikipedia lees ik: ''De Arische invasie theorie is anno 2007 niet verworpen door de meerderheid van de wetenschappers in de relevante vakgebieden.''

Volgens mij zijn zowel de Arische invasie theorie en de ''Out of India'' theorie nog niet voor 100% uit te sluiten.

Het is wachten op wat archeologische vondsten.

Reageer