Springen naar inhoud

[electronica] signalen

• Log in om te kunnen reageren

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2009 - 17:39

Even 2 vraagjes over signalen,

1)
In mijn cursus beginselen van electronica staat zonder veel uitleg geschreven dat een combinatie van een grondgolf (sinus met frequentie f) en een willekeurige set van harmonische van deze grondgolf (frequentie n.f, met n natuurlijk getal) steeds een periodieke golf is.
Vervolgens staat er dat elke periodieke golf kan ontbonden worden in een grondgolf gecombineerd met harmonischen.
Wil dit dan zeggen dat dit de enige mogelijkheid is voor het bereiken van periodieke signalen ? of is dit ook mogelijk door combinaties van andere sinussen?

2)
In het oor worden frequenties gescheiden in het slakkenhuis doordat hogere frequenties minder diep doordringen dan lagere. Ik begrijp niet goed waarom dit zo is?

Veel dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44815 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 september 2009 - 18:11

2)
In het oor worden frequenties gescheiden in het slakkenhuis doordat hogere frequenties minder diep doordringen dan lagere. Ik begrijp niet goed waarom dit zo is?

Ik wist dat ook niet (een mens is nooit te oud om te leren :eusa_whistle: ) . Wel is mij bekend dat bij trillingen in flu´da (gassen, vloeistoffen) hogere frequenties sneller worden gedempt.
Toch kan ik me zo'n effect in het oor nauwelijks voorstellen, o.a. vanwege de geringe afstanden, dus ik ben ook wel benieuwd naar het achterliggende mechanisme, dan wel de waarheid van de bewering.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 september 2009 - 18:20

Wil dit dan zeggen dat dit de enige mogelijkheid is voor het bereiken van periodieke signalen ? of is dit ook mogelijk door combinaties van andere sinussen?

Alleen een grondgolf, gecombineerd met hele veelvouden van de grondfrequentie (harmonischen) kan een periodiek signaal leveren. Combinaties met andere frequenties kunnen dat niet.
Dit principe is voor het eerst geponeerd door Fourier. Hij ondervond aanvankelijk veel tegenstand van vakgenoten, maar de tijd heeft geleerd dat hij gelijk had. Als je zoekt op de naam Fourier zul je ongetwijfeld meer vinden.

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2009 - 19:03

Alleen een grondgolf, gecombineerd met hele veelvouden van de grondfrequentie (harmonischen) kan een periodiek signaal leveren. Combinaties met andere frequenties kunnen dat niet.
Dit principe is voor het eerst geponeerd door Fourier. Hij ondervond aanvankelijk veel tegenstand van vakgenoten, maar de tijd heeft geleerd dat hij gelijk had. Als je zoekt op de naam Fourier zul je ongetwijfeld meer vinden.

Ik vind voornamelijk dat elke periodische zo te schrijven valt. Maar of het de enige manier is daarin ben ik toch nog niet altijd overtuigd. In maple (wiskunde programma) liet ik volgende functie plotten: sin(2t)+sin(4.5t). Deze 2 frequenties zijn geen veelvoud van elkaar, maar lijkt me wel periodisch.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 september 2009 - 20:56

Dat is inderdaad periodisch, maar die nieuwe periode levert een frequentie op, waarvan de beide samenstellende delen weer harmonischen zijn. :eusa_whistle:

velgrem1989

velgrem1989

• >100 berichten
  • 228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2009 - 18:03

Dat is inderdaad periodisch, maar die nieuwe periode levert een frequentie op, waarvan de beide samenstellende delen weer harmonischen zijn. :eusa_whistle:

k ](*,) chill, dat was wat ik moest weten. In mijn cursus stond het nogal verwarrend, alsof het niet kon dat zo'n combinatie een periodische trilling opleverde.
Bedankt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures