Afleiden en differentiëren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Afleiden en differenti

Hallo,

Ik zit met een probleem in terminologie:

Blijkbaar bestaat er een verschil in het begrip differentiaal en afgeleide, een verschil tussen Δ en dx...

Het ene is iets in verband met infinitesimale begrippen, het andere...

Ik heb http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...ium=phpbb-redir doorgenomen, maar ik blijf met het probleem zitten...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afleiden en differenti

Het wordt in verschillende contexten en door verschillende auteurs vaak op andere manieren gebruikt. Op welke manier kom jij het tegen? In een fatsoenlijke cursus, zullen de afzonderlijke begrippen wellicht ook allemaal gedefinieerd zijn...?

Verplaatst naar Wiskunde: Analyse & Calculus.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Afleiden en differenti

Wel, afleiden wordt gedefinieerd als de bewerking die je uitvoert om de rico te vinden in een punt.

Notatie:

f'(x)= D(x)=...

Differentiëren heeft iets te ma

Wel, afleiden wordt gedefinieerd als de bewerking die je uitvoert om de rico te vinden in een punt.

Notatie:

f'(x)= D(x)=...

Differentiëren heeft iets te maken met Δx en dx, maar dat is nu net wat ik niet goed weet. Verder wordt er wel gesproken over logaritmisch differentiëren, waarbij beide leden van een gelijkheid worden afgeleid naar hun respectievelijke onbekenden.

Kan iemand specificeren hoe het nu exact zit?

Erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afleiden en differenti

Voor functies van één veranderlijke zijn "afleiden" en "differentiëren" hetzelfde, beide betekenen dat je uitgaande van een functie f, de afgeleide functie f' of D(f) (en niet D(x)) zoekt. Dat geeft de afgeleide, niet de differentiaal en dat is ook geen Δ...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer