[natuurkunde] vragen over emp-apparaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde] vragen over emp-apparaat

Hallo

Ik ben voor mijn profielwerkstuk bezig met het maken van een EMP-apparaat. Hiermee wil ik een (simpele) schakeling kunnen beïnvloeden over een relatief kleine afstand. De bedoeling is dat er door de elektromagnetische puls een inductiestroom in de schakeling gaat lopen die de gehele schakeling beïnvloed of zelfs kapot maakt.

We denken er nu over om een radio(antenne) als ontvanger te gebruiken, die we samen met het EMP-apparaat (zender) in een kooi van Faraday stoppen. Het idee is een EMP te generen d.m.v een schakeling met een transformator, een of meerdere condensatoren (met evt een relais) en een koperen staaf plus een metalen bol, waartussen de stroom loopt (en zo een magnetische inductie creëert).

Mijn eerste vraag is of de schakeling van de EMP die we nu in gedachten hebben zou kunnen werken. Kan deze schakeling een EMP genereren?



Mijn tweede vraag is hoe ik het benodigde vermogen van het EMP-apparaat kan berekenen als ik de radio(antenne) als ontvanger gebruik ( met verschillende lengtes voor verschillende frequenties) en deze wil verstoren. Is hier een formule voor? Welke gegevens heb ik nodig om het benodigde vermogen te berekenen?

Greetz

Re: [natuurkunde] vragen over emp-apparaat

PwsEmp schreef:We denken er nu over om een radio(antenne) als ontvanger te gebruiken, die we samen met het EMP-apparaat (zender) in een kooi van Faraday stoppen. Het idee is een EMP te generen d.m.v een schakeling met een transformator, een of meerdere condensatoren (met evt een relais) en een koperen staaf plus een metalen bol, waartussen de stroom loopt (en zo een magnetische inductie creëert).

Mijn eerste vraag is of de schakeling van de EMP die we nu in gedachten hebben zou kunnen werken. Kan deze schakeling een EMP genereren?
Heb je de Engelse Wikipedia al geraadpleegd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_pulse

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] vragen over emp-apparaat

Bartjes schreef:Heb je de Engelse Wikipedia al geraadpleegd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_pulse
Uiteraard. Hier staan alleen geen blauwdrukken of ontwerpen van apparaten of schakelingen die een EMP kunnen veroorzaken, of enige informatie waaruit af te leiden is of mijn specifieke ontwerp zou kunnen werken.

Ik weet zelf niet genoeg van circuits af om zomaar te kunnen zeggen of mijn ontwerp een mogelijkheid is om een EMP te genereren.

Re: [natuurkunde] vragen over emp-apparaat

Hier staan alleen geen blauwdrukken of ontwerpen van apparaten of schakelingen die een EMP kunnen veroorzaken, of enige informatie waaruit af te leiden is of mijn specifieke ontwerp zou kunnen werken.
Het bewuste artikel bevat een link, waar ook een schema te vinden is:

http://en.wikipedia.org/wiki/Marx_generator

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] vragen over emp-apparaat

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 12.262

Re: [natuurkunde] vragen over emp-apparaat

Ik heb wel een iets dergelijks gezien op basis van een magnetronoven, waarbij de magnetron in een flinke hoorn geplaatst werd, en zo vanaf een meter of 10 een gangbare pc deed crashen/rebooten. Geen permanente schade, ondanks het forse vermogen dat gebruikt werd.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: [natuurkunde] vragen over emp-apparaat

Okeej, apart :eusa_whistle:

Ons idee is om de afstand tussen de zender en ontvanger klein te houden, om het percentage ontvangen straling zo groot mogelijk te houden. Ook gebruiken we een radio-antenne omdat de lengte ervan te verstellen is, en dusdanig groot is dat we geen enorm groot vermogen hebben om de juiste frequentie hiervoor te produceren.

Ons probleem is nog hoe we kunnen berekenen hoe groot ons vermogen moet zijn bij een radio-antenne van een halve meter ofzo

Reageer