[biologie] Erfelijkheid bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[biologie] Erfelijkheid bepalen

Ik (Wendy van der Heiden) zit in 6vwo, op het Alkwin Kollege in Uithoorn.

Op dit moment ben ik bezig met mijn PWS (profielwerkstuk) en ik heb een probleem met het verwerken van mijn resultaten en ik hoop dat u/jullie mij hiermee kunnen helpen. Ik wil namelijk met mijn eigen onderzoek ontdekken of migraine erfelijk is of niet (ik weet dat dit al onderzocht is) met alle middelen die ik nu beschikbaar heb.

Ik heb nu ongeveer 12 mensen die meedoen aan mijn onderzoek (is dit genoeg?)

Allemaal hebben zij mij een stamboom gegeven van hun familie en wie er migraine heeft en wie niet.

Mijn vraag is nu hoe ik het beste kan proberen aan te tonen of het erfelijk is of niet. Moet ik daar bijvoorbeeld kruisingsschema's voor gebruiken? Is het op deze manier uberhaupt mogelijk een conclusie te trekken?

Tot nuu toe heeft niemand me nog kunnen helpen dus ik hoop dat iemand hier op het forum er meer over weet en me advies kan geven.

Met vriendelijke groet,

Wendy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] Erfelijkheid bepalen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Ik heb nu ongeveer 12 mensen die meedoen aan mijn onderzoek (is dit genoeg?)
Om eerlijk te zijn nee. Het liefst wil je meer dan 50 in je onderzoeksgroep. Heb je wel een controlegroep?
Moet ik daar bijvoorbeeld kruisingsschema's voor gebruiken? Is het op deze manier uberhaupt mogelijk een conclusie te trekken?
Dat gaat lastig worden. Met een simpele kruistabel en de chi-kwadraat toets kun je wel tot een resultaat komen. Je kijkt dan alleen naar de variabelen migraine ja/nee en migraine in familie ja/nee. Je zou het dus als volgt kunnen weergeven:

Afbeelding

Aan de hand van bovenstaande tabel zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat het er wel op lijkt dat migraine erfelijk bepaald is. Immers, de grote meerderheid van de mensen (5/6) die migraine heeft, heeft ook familieleden met migraine.

Andersom heeft slechts de minderheid (1/6) van de mensen die geen migraine heeft, ook migraine in de familie.

Een nadeel van de chi-kwadraat -ik kan me vergissen, ik ben niet zo thuis in die toets- is dat de waarde of frequentie in een cel niet minder mag zijn dan 1 en dat slechts een deel van de cellen een waarde heeft kleiner dan 5. Dus als niemand migraine heeft, of in de familie heeft kun je de toets al niet meer gebruiken. Daarnaast is de groep van jou (n=12) ook zó klein dat je vast een paar keer op minder dan 5 komt. Bespreek dit anders ook even met je leraar.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: [biologie] Erfelijkheid bepalen

Om eerlijk te zijn nee. Het liefst wil je meer dan 50 in je onderzoeksgroep. Heb je wel een controlegroep?

Ik weet niet zo goed wat ik daarmee zou moeten doen? Tenzij ik mijn onderzoek anders zou doen, misschien zoals u aangeeft, maar ik denk dat u me niet goed begrepen hebt. Ik probeer door middel van stamboom en kruissingsschema's te kijken hoe het overerft zegmaar? Kan dit wel?

Berichten: 339

Re: [biologie] Erfelijkheid bepalen

Er zit verschil tussen:

1- bepalen of iets erfelijk is

2- bepalen welk overervingspatroon er is.

Vaak is het goed om met vraag 1 te beginnen. Het 2e wordt tegenwoordig niet zovaak meer gedaan.

Antwoorden op de eerste vraag kunnen vaak beantwoord worden zonder stamboom. Bv. door tweelingonderzoek (je vergelijkt dan of een-eiige tweelingen vaker concordant zijn dan twee-eiige), of zoals bovengenoemd: je verzamelt patienten en vergelijkbare controles, en je vraagt beide groepen hoeveel familieleden met migraine ze hebben.

Dergelijke info is natuurlijk ook uit stambomen af te leiden. De statistische verwerking van stambomen is wel wat ingewikkelder, want binnen 1 familie betreft het geen onafhankelijke waarnemingen.

(Of is dit te ingewikkeld verteld?)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] Erfelijkheid bepalen

Ik weet niet zo goed wat ik daarmee zou moeten doen?
Dat je vergelijkt of er een significant verschil is tussen mensen met migraine die familieleden hebben met migraine en mensen zonder migraine die familieleden hebben met migraine. Als je groep alleen bestaat uit 12 mensen met migraine heb je geen controlegroep, je kunt dan ook eigenlijk geen uitspraak doen. Stel nou dat van die 12 mensen alle 12 familieleden hebben met migraine. Je zou dan concluderen: het is erfelijk. Maar wat nu als in je hypothetische controlegroep 12 mensen zitten zonder migraine die óók allemaal een familielid hebben met migraine? Dan heeft opeens maar 50% van het totaal aantal mensen met migraine familieleden met migraine. Ik kan je nu al vertellen dat dat niet significant is.
Tenzij ik mijn onderzoek anders zou doen, misschien zoals u aangeeft, maar ik denk dat u me niet goed begrepen hebt. Ik probeer door middel van stamboom en kruissingsschema's te kijken hoe het overerft zegmaar? Kan dit wel?
Ik dacht dat je onderzoeksvraag was: is migraine erfelijk? Zoals gesp ook aangeeft is dat niet zo lastig te testen (hoewel je wel met je kleine groep zit). Ik neem aan dat de optie met de tweelingen te veel gevraagd is voor jouw onderzoek, daar gaat ook heel veel tijd in zitten. Maar blijkbaar wil je ook het overervingspatroon weten? Op zich is dat wel te doen met een stamboom. Uit je stamboom kun je immers afleiden of iets autosomaal dominant/recessief overerft of geslachtsgebonden door de frequentie van de migraine te meten. Zie onder andere hier. Maar voor dat je dat doet zou ik eerst aantonen of het uberhaupt wel erfelijk is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer