Boutverbinding

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Boutverbinding

Hallo allemaal,

Wij zijn op school bezig met een project en hierbij ga ik een boutverbinding gebruiken.

Het gaat hierbij om een boutverbinding tussen twee blokken, één blok is voorzien van tapgaten en de andere is voorzien gaten waar de bout doorheen zal gaan. De twee blokken worden doormiddel van bouten aan elkaar verbonden. Er zal een kracht radiaal op de bouten worden geplaats omdat er op één blok wordt geduwd.

Hierbij zal er een afschuiving plaatsvinden tussen de twee blokken en worden de bouten op afschuiving belast.

We willen nu de maximale radiale kracht/afschuiving berekenen.

Wie kan ons hierbij helpen?

In Roloff en Matek boek (theorie) staat op blz 224 een Trek- en drukstaafbevestiging, het gaat hierbij om bouten die door de twee platen gaan. In ons geval zal één plaat met tapgaten fungeren als 'moer'.

Met vriendelijke groet

Bart

ALs de uitleg niet geheel duidelijk is wil ik hem graag via de mail toelichten zodat ik ook wat afbeeldingen kan toevoegen.
Bijlagen
Bijlage_wetenschapsforum.JPG
Bijlage_wetenschapsforum.JPG (32.75 KiB) 419 keer bekeken

Berichten: 23

Re: Boutverbinding

De moer is niet van belang in de berekening voor de afschuifkracht.

Een afschuiving is altijd op een bepaalde doorsnede van de bout, daar waar twee platen aan elkaar grenzen en een kracht in tegenovergestelde richting van elkaar uitoefenen op de bout.

Het lijkt me dat je hier gewoon van twee 'platen' uit kunt gaan, ongeacht of de ene als moer fungeert of niet.

Reageer