Hoeveel brandstof gaat er in een cilinder

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 339

Hoeveel brandstof gaat er in een cilinder

Ik vroeg mij af, hoeveel brandstof wordt er eigenlijk in een cilinder gespoten?

Als ik 120 km/u rijdt, ongeveer 3700 toeren / min.

Brandstofverbruik ca. 6 l / 100 km (zegt de boordcomputer)

1.4 liter motor, dat betekent toch dat elke cilinder ongeveer 1.4 liter kan bevatten.

Er gaat Euro 95 in de tank (voor de berekening an sich niet relevant).

Hoeveel cilinders? Ik denk 4.

Wordt een cilinder elke omwenteling gebruikt? Nee, 4-takt motor, dus 1 op de 2 omwentelingen een ontbranding. De andere is een compressieslag begrijp ik uit wikipedia.

6 liter /100 km = 16.6 km per liter

16.6 km wordt in 0.138 uur afgelegd, dus (3700 *60 * 0.138)= 30710 omwentelingen.

De helft hiervan wordt ontbrand = 15 355

Dus de 4 cilinders gebruiken samen per (ontbrandings)omwenteling: 1 liter / 15355 brandstof.

Een cilinder gebruikt hiervan een kwart. Dat komt neer op 16 ul (microliter) / verbranding.

Is dat niet erg weinig? Worden er omwentelingen overgeslagen, waarin geen ontbranding gebeurd?

Of maak ik een rekenfout?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Hoeveel brandstof gaat er in een cilinder

Dit onderwerp past beter in het Praktische en overige technische wetenschappen forum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Hoeveel brandstof gaat er in een cilinder

een viertakt cilinder ontsteekt inderdaad maar één keer per twee volledige omwentelingen

-uitgaan: lucht met brandstof aanzuigen (inlaatslag)

-ingaan: lucht met brandstof samenpersen (compressieslag)

-uitgaan: ontstekingsslag (arbeidsslag)

-ingaan: verbrandingsgassen uit cilinder persen (uitlaatslag)

verder heeft een 1400 cc motor een totale cilinderinhoud van 1400 cc, elke cilinder dus slechts 350 cc.

Deze denkfout heeft geen invloed op je berekening (je praat over µL/arbeidsslag·cilinder, niet over µL/arbeidsslag·cc). Per slag praat je dus inderdaad over microliters, gelukkig. Anders reden we aan de huidige prijzen allang geen auto meer.

(PS: probeer op je toetsenbord eens de rechtse alt-m? Vaak zit daar een µ (mu) :eusa_whistle: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer