Springen naar inhoud

- - - - -

Wetenschappers zien getallen in hoofd

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 september 2009 - 17:27

Wetenschappers zijn erin geslaagd op basis van hersenscans te bepalen welk getal iemand in zijn hoofd heeft.

Lees meer ... Noorderlicht
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2009 - 22:19

In het Franse onderzoek kregen 10 proefpersonen een getal of een aantal stippen te zien. Met een zeer gevoelige hersenscanner keken de onderzoekers vervolgens naar de hersenactiviteit. Elk cijfer bleek zijn eigen patroon van hersenactiviteit te hebben.

Ik vraag me af of dit patroon van hersenactiviteit dan voor elke persoon dezelfde was, of dat deze verschillen voor verchillende personen en men dus een soort 'map' dient op te maken voor elke persoon apart...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2009 - 22:26

Ik ben ervan overtuigd dat het het laatste is, mensen zijn meer verschillend in bouw dan men (wil) toegeven. Zo blijken bijvoorbeeld sommige mensen niet eens een derde van de gezichtsspieren te bezitten, ik denk dat er ook iets analoogs is met hersenen, uiteindelijk mag men niet vergeten dat we allemaal uit unieke omstandigheden ontstaan zijn, en dus de bouw daardoor ook wel uniek is. Een concreet voorbeeld, onze vingerafdruk is het resultaat van bepaalde druk en stofeigenschappen van het vruchtwater. Het zou heel vreemd, zoniet onmogelijk zijn dat we identieke hersenen hebben, bovendien hoe verklaar je anders dat mensen op een andere manier denken.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 september 2009 - 22:46

Ik ben ervan overtuigd dat het het laatste is, mensen zijn meer verschillend in bouw dan men (wil) toegeven... Het zou heel vreemd, zoniet onmogelijk zijn dat we identieke hersenen hebben, bovendien hoe verklaar je anders dat mensen op een andere manier denken.

Mogelijks heb je gelijk... Al kan men natuurlijk wel al hersenzones linken met een aantal van haar functies. Maar getallen 'aflezen' is natuurlijk wel heel erg specifiek en dan zou een ietwat grovere indeling v/d hersenen (die men al kent & die in principe voor de meesten gelijk is) mogelijks niet meer volstaan.
Er staat ook:

Je zou denken dat drie stippen op dezelfde plek worden verwerkt in de hersenen als het getal 3. Maar dat was niet zo. De onderzoekers tonen hiermee aan dat het gevoel voor aantallen dieper in onze hersenschors zit ingebakken dan de symbolen 1,2,3, enz. En dat is eigenlijk ook wel logisch, als baby weet je al wel dat je liever drie speeltjes wil dan één. Maar de getallen 3 en 1 zeggen je nog niks.

Dit zou er ook op kunnen wijzen dat het sterk afhangt van wat iemands 'beleving' is rond een welbepaald getal. En dan kan je je natuurlijk inbeelden dat die beleving voor elk individu weer net ietsje anders is, waarbij je dan terug uitkomt op verschillende patronen voor verschillende individuen, zoals jij aanhaalt.
Maar dat zou dan toch weer betekenen dat dit patroon van hersenactivatie zelfs niet zo stabiel is binnen 1 zelfde persoon. De ene dag roept het getal 4 bij mij mogelijks iets anders op dan op een andere dag, naargelang mijn ervaringen van die dag. Ik stel het nu natuurlijk wel wat overdreven, maar dit lijkt me toch een obstakel te zijn, of niet?

Dido

Veranderd door Dido, 28 september 2009 - 22:47

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2009 - 10:25

Maar dat zou dan toch weer betekenen dat dit patroon van hersenactivatie zelfs niet zo stabiel is binnen 1 zelfde persoon. De ene dag roept het getal 4 bij mij mogelijks iets anders op dan op een andere dag, naargelang mijn ervaringen van die dag. Ik stel het nu natuurlijk wel wat overdreven, maar dit lijkt me toch een obstakel te zijn, of niet?

Mij zou het eerlijk gezegd verwonderen als het fundamentele (dus de 4 stippen) veel zou verschuiven door het leven, deze lijkt me ook de meest gelijke tussen de mensen, simpelweg omdat het een eigenschap is die we via onze evolutie hebben meegekregen. Het concept 4 lijkt me dan al heel wat moeilijker, omdat we die aangeleerd krijgen, en we dus niet weten HOE je het precies in je hersens aangeleerd krijgt. Ik vraag me dan inderdaad ook af of die niet verschuift doorheen je leven, naargelang je meer/minder inzicht in de wereld van getallen hebt....

Heeft er iemand het peer-reviewed artikel hiervan? Misschien dat die meer duidelijkheid kan scheppen in wat er nu precies is aangetoond...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2009 - 10:32

Ik snap de wetenschappelijke waarde van dit artikel eigenlijk niet zo goed. Nogal logisch dat er andere hersengebieden betrokken zijn bij andere getallen. Zo is bij elk woord ook een nét iets ander gebiedje betrokken. Als dat niet zo was had iedereen maar één woord in z'n vocabulair.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2009 - 10:36

Ik snap de wetenschappelijke waarde van dit artikel eigenlijk niet zo goed.

Het coole is dat het verschil groot genoeg is om nu al waar te nemen. Of dat de technologie al klein genoeg is om gedachten te beginnen lezen :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2009 - 10:49

Het coole is dat het verschil groot genoeg is om nu al waar te nemen. Of dat de technologie al klein genoeg is om gedachten te beginnen lezen :eusa_whistle:

Ja precies, als er iets is dat waarde heeft is het wel dat de beeldvormende diagnostiek steeds gevoeliger wordt.
Het artikel doet echter geloven dat het héél bijzonder is wát we kunnen zien, niet dát we het kunnen zien.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures