[scheikunde] reacties met zuren en basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

[scheikunde] reacties met zuren en basen

Beste mensen,

Ik heb een vraagje over het onderwerp van mijn profielwerkstuk:

Mijn profielwerkstuk gaat over de verschillen en overeenkomsten tussen zuren en basen.

Momenteel ben ik bezig met het hoofdstuk reacties.

Ik wil bij dit hoofdstuk de reacties met moleculaire stoffen, zouten en metalen doen, waarvan ik bij de metalen nog in de knoei kom.

Ik wil de reacties met verschillende metalen laten verlopen: Ag, Cu, Fe, Al, Mg en Na, waarbij mij bij aluminium verteld werd dat aluminium heftig reageert met de base (Natriumhydroxide) die ik gebruik.

Daarom wil ik deze proef niet uitvoeren.

Maar dan zit ik wel met een probleem: ik zit vast aan het onderwerp, en ik MOET nu doen wat ik opgegeven heb.

Zou er iemand zo vriendelijk willen zijn om mij de reactievergelijking te geven? Dan zit ik niet meer in de problemen. :eusa_whistle:

Met vriendelijke groet, BWarts ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] reacties met zuren en basen

WSF is geen huiswerkmachine. Geef dus eerst eens aan wat je zelf al hebt geprobeerd om tot een kloppende reactievergelijking te komen.

Los hiervan: Tussen de metalen die je noemt zitten er meer die heftig kunnen reageren. Natrium zeker, maar ook magnesium en koper. Dat mag echter geen reden zijn om het experiment zomaar over te slaan. Het is wel een reden om het voorzichtig uit te voeren. Gebruik kleine hoeveelheden, niet al te geconcentreerde oplossingen van zuur of base, gebruik geen metaalpoeder, en vraag je docent of TOA om te controleren of alles in orde is. En natuurlijk draag je een labjas en veiligheidsbril, en voer je alles in een zuurkast uit.

Tenslotte: Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: [scheikunde] reacties met zuren en basen

Ik had al geprobeerd om het met de BINAS met tabel 48 (Standaadrelektrodepotentialen) op te lossen, maar daar kwam ik niet uit.

Ook heb ik het al aan 2 leraren gevraagd, en aan een klasgenoot die vorig jaar gezakt is, maar ik snap de theorie van redox nog niet.

Ik wil je wel bedanken voor de waarschuwing dat koper, magnesium en natrium zeer heftig reageren met mijn zuren en basen, en uiteraard ben ik het er ook mee eens dat deze website geen huiswerkmachine moet worden.

Berichten: 111

Re: [scheikunde] reacties met zuren en basen

Dit is makkelijk in BINAS tabel 48 te vinden, in mijn binas staat er al een halfreactie bij -2,35. en de andere bij -0,83.

Als je even googled dan vind je ook zo de reactie: 2 Al(s) + 2 OH–(aq) + 6 H2O (l) → 3 H2(g) + 2 Al(OH)4–(aq)

Zie je nu ook het gevaar van deze reactie?

Reageer