Krachten op een speedbootstoel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Krachten op een speedbootstoel

Beste slimmeriken,

voor een project op mijn school ben ik in contact gekomen met een bedrijf die speciale stoelen maakt voor RIB boten (van die zeer snelle rubberen boten). Het probleem op deze boten is namelijk de klappen in rug en nek van de inzittende ten gevolge van de hoge snelheid in combinatie met de golven waar de boot overheen scheerd.

Om deze klappen op te vangen bestaan er stoelen die met behulp van een ingebouwd veermechanisme een groot deel van de versnelling (vertraging) dempen (zie afbeelding voor een goede indruk van zo'n stoel).

Mijn opdracht is om de stoel te verbeteren waarbij vooral het lichter maken ervan een wens is. Omdat ik denk dat een groot deel van het mechanisme overgeconstrueerd is wil ik inzicht krijgen in de werkelijke krachten die bij zo'n "ruw-boot-tochtje" spelen. En dan zowel van de stoel met veermechanisme, als zonder veermechanisme (dan kan ik mooi laten zien in de eindpresentatie wat voor nut het heeft gehad...).

Nou is het geval dat ik totaal geen ervaring heb met het opstellen van een geschikt meetsysteem hiervoor. Dus; wat voor versnellingsmeter kan ik hiervoor het best gebruiken, hoe kan ik de meting zo precies/realistisch mogelijk uitvoeren, enz...

Beschikking tot de desbetreffende RIB heb ik, dus dat is geen probleem!

Iemand die hier ervaring mee heeft, of toevallig ooit een gelijkwaardig soort test heeft uitgevoerd? Alles is welkom!

Alvast bedankt,

Timon Schouten
Bijlagen
speedbootstoel.jpg
speedbootstoel.jpg (31.35 KiB) 264 keer bekeken

Berichten: 3

Re: Krachten op een speedbootstoel

Hallo,

even een kleine update. Ik ben al iets verder gekomen op het gebied van ontdekken wat voor krachten er op de stoel staan, en hoe ik de G zou kunnen gaan meten .

Om een lang verhaal kort te maken zijn dit mijn conclusies:

- Ik heb het idee dat ik op een heel praktische manier de kracht ten gevolge van de massa van de bestuurder op de stoel kan meten. Het geval is namelijk dat de veer in de stoel af en toe "out-bottomed" (op z'n end zit). Als ik nou een persoon met een redelijk grote massa (ik wil zoveel mogelijk met extremen werken) op de stoel zet, en net zo lang in ruw water ga varen totdat de veer outbottomed. Als dit het geval is stel ik de veer strakker af (de veer is instelbaar), en ga weer varen. Net zolang totdat de veer niet meer z'n eind raakt.

Eenmaal terug aan wal, bekijk ik de stand van de veer en meet dmv een hefboom en veerunster wat de kracht is als de veer z'n eind raakt.

Voila, dit is de maximale kracht die op de stoel komt te staan (+ een marge voor extreme situaties).

Klopt dit?

- Ten tweede; Voor elke massa van de berijder op de stoel bestaat de optimale afstelling van de veer (dat deze dus net niet outbottomed). Deze afstelling kan ik op praktische wijze onderzoeken (hierboven genoemde methode). Eenmaal de goede afstelling+massa van de persoon, kunnen we gaan testen. Eerst gaat de persoon op een niet-verende stoel zitten met een G meter op zijn been. Daarna gaat de persoon op de verende stoel zitten (op dezelfde plek in de boot), en bind de G meter op z'n been. Uit beide gevallen komen de G's en hopelijk zit er een flink verschil tussen de twee waarbij de verende stoel gunstiger naar buiten komt.

Klopt dit?

Reacties graag!

Reageer