Standaarddeviaties delen / corrigeren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Standaarddeviaties delen / corrigeren

Er bestaan al wat onderwerpen over standaarddeviaties, maar ik heb weer een apart probleem:

Ik neem drie samples uit eenzelfde potje cellen met een bepaalde behandeling, meet die door, en haal daar een waarde uit. Uit datzelfde potje haal ik ook drie samples om iets anders te meten, nl hoeveel van mn stofje er uiteindelijk in de cellen is terechtgekomen; dat gebruik ik dan om m'n data te normaliseren.

Dat herhaal ik bij nog drie andere condities, en die wil ik onderling gaan vergelijken.

Mijn vraag gaat over wat ik hier moet doen: ik heb nl. twee keer een stdev, eentje v.d. "echte" meting (triplo), en eentje van de normalisatie (triplo). Deze samples zijn niet gepaard, dus onafhankelijk van elkaar. Als voorbeeld hieronder even twee behandelingen:

act normalisatie

8456 1187340

8130 1096946

8454 997050

9596 1372401

9429 1377544

10036 1476298

Dus nogmaals: het is niet zo dat de waarde uit kolom twee iets te maken heeft met de waarde in dezelfde rij v. kolom 1. Het gaat er mij om wat ik met de afzonderlijke STDEVs (of varianties) moet doen om mn uiteindelijke STDEV te bepalen (liefst in excel).

Reageer