Springen naar inhoud

[practica] practica gezocht bij nova 4vmbo over vermogen

• Log in om te kunnen reageren

ikkemij

ikkemij

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2009 - 16:02

Ik heb deze week op school als opdracht gekregen om een gedeelte van een lessenserie te schrijven over de paragraaf energie en vermogen (hoofdstuk 6) van het boek NOVA 4 vmbo nask 1.
Ik moet 2 lessen van 50 minuten vullen met deze paragraaf en het liefst in allebei de lessen een klein practicum (een groter practicum kan ook, maar heeft niet de voorkeur).

Ik vind het heel moeilijk om een practicum te bedenken over vermogen want als je de paragraaf doorleest staat er nauwelijks uitgelegd wat het is en hoe je het moet berekenen. Een practicum met berekeningen lijkt mij dus wat lastig. Maar wat kan je dan wel doen? want zonder berekeningen houden mijn ideeën al heel snel op.
Heeft iemand suggesties?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2009 - 16:51

Hiervoor zijn niet zo geweldig veel nuttige practica te verzinnen. Twee dingetjes die ik doe:

Klein gloeilampje (15 W) en een forse jongen (100 W) of meer. Hoe groter het vermogen, hoe meer energie er elke seconde wordt uitgestraald.

Twee kleine kWh-metertjes (te koop bij de Blokker voor een paar euro). Op de een sluit je een 100 W lamp aan, op de andere een stofzuiger (of een ander fors maar minder lawaaiig apparaat). Zie je na verloop van een uur best wel verschil in energieverbruik, in cijfers.

Toch zullen ze hier goed mee moeten leren rekenen. Het afgelopen vmbo-examen bevatte maar liefst 5 rekenvragen die met P=E/t of met P=U.I te maken hadden.

Ik laat ze er hun BINAS bijpakken, en vervolgens zet ik ze aan het werk met een stapel P=E/t sommetjes en de bijbehorende rendementssommetjes. (in een half uurtje verzinn je er zo 50 op dit niveau: een stofzuiger met een vermogen van 1200 W draait een half uur. Hoe groot is het energieverbruik in kWh, en in J.? en zo in alle mogelijke permutaties: vermogen berekenen, maar ook energie berekenen met vermogen en tijd, en tijd met energie en vermogen). En alles netjes uitgewerkt volgens de gegeven-gevraagd-formule-formule verbouwen-invullen-uitrekenen-eenheid litanie, tot het ze hun neus uitkomt. "Ja maar, ik heb toch het goede antwoord?" levert 0 punten op (ook op een examen hoort er minstens de formule en het invullen ervan bij, anders zero points, so get used to it)

De P=U.I sommetjes zullen waarschijnlijk in een hoofdstuk over elektriciteit zitten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2009 - 20:51

als je de paragraaf doorleest staat er nauwelijks uitgelegd wat het is en hoe je het moet berekenen.

Daar wacht je dan een schone taak. :eusa_whistle:
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

ikkemij

ikkemij

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2009 - 08:28

Oke! dankjewel voor het idee.
Ja daar wacht me inderdaad nog een leuke taak qua uitleg. Of hebben ze het misschien al in vmbo3 gehad? en wordt er verwacht dat ze het al kennen?
Ik heb nog nooit eerder 3 of 4 vmbo lessen gegeven dus heb geen idee hoe hun programma in elkaar zit:S

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2009 - 09:14

Ik weet niet hoe die NOVA methode in elkaar zit, maar ook al zouden ze het eerder gehad hebben dan zou het me verbazen als ze dat nu nog konden. (Praktijkervaring ;) ) Verder is die kWh een redelijke abracadabra-eenheid. Zoiets als een meter per seconde (elke seconde kom je een meter verder) dat gaat nog wel, maar een vermogen van een watt dat een uur draait geeft 1 wattuur energie gaat er niet vanzelf in. Dat wordt al heel snel een watt per uur...... :eusa_whistle:
Of ze het vlot in alle richtingen kunnen leren uitrekenen hangt er van af hoe structureel ze in de afgelopen jaren hebben leren rekenen. Als de gegeven-gevraagd-formule-formule verbouwen-invullen-uitrekenen-eenheid litanie er goed is ingeramd bij alle voorgaande onderwerpen dan zal dit ook wel lukken. Zo niet......... ](*,)

Ik krijg het redelijk voor elkaar met kleurtjes

P = 3000 W (= 3 kW)
t = 2 h
E = P x t = 3 kW x 2 h = (3x2=6) (kWxh = kWh) = 6 kWh

Dus óók een eenheidssommetje maken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures