Gent of kortrijk

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 226

Gent of kortrijk

Ik hoop dat dit onderwerp hier min of meer past?

Om een lang verhaal kort te maken: ik wou altijd naar Gent gaan, maar omdat ik niet geslaagd was voor het TE geneeskunde heb ik even overwogen om BMW te doen in Kortrijk, maar..BMW sprak me minder aan, dus koos ik voor Biochemie en Biotechnologie....het lesprogramma in Gent is wel redelijk zwaar, dat schrok me af, daarom keek ik uit nieuwsgierigheid naar dat van Kortrijk, wat iets lichter bleek te zijn. Toen ben ik begin september naar een infodag geweest van Kortrijk en ik vond het ook wel handig dat alles in 1 campus is + dat er een zeer gemakkelijke verbinding is (de bus zet je als het ware tegenover de universiteit af)..Het feit dat de slaagkansen hoger liggen, heeft ook een rol gespeeld..

Ik heb daarna nog lang getwijfeld, maar uiteindelijk voor Kortrijk gekozen omwille van bovenstaande redenen, maar sindsdien heb ik altijd met een twijfelgevoel rondgelopen en ik heb nu 1 week Kortrijk achter de rug (nu bezig aan week 2) en ik moet zeggen dat ik Gent mis..(ook al heb ik er nooit gestudeerd)...

Ik weet nu niet wat ik moet doen... Ik zou eigenlijk graag naar Gent gaan, nu ik 1 week in Kortrijk gezeten heb (het ligt niet aan de universiteit, die valt wel mee, maar..ik denk dat ik net iets liever Gent zou doen (al kan ik dat natuurlijk niet met zekerheid zeggen))..Al mijn vrienden zitten in Gent, ik vind Gent een veel interessantere stad, in Gent worden ook een paar zeer interessant uitziende (adhv de omschrijving dus..) vakken gegeven die in Kortrijk niet worden gegeven en...Kortrijk is zo net iets te kleinschalig, vind ik..oke, dat zorgt misschien voor betere begeleiding, maar op zich vind ik het ook niet zo erg als er iets minder begeleiding is...en ik zie mezelf ook niet echt naar Leuven te gaan, na die 2 jaar, eerst dacht ik dat ik dat niet zo erg vond, maar pf..

Ik kan gewoon niet zo enthousiast zijn over Kortrijk/Leuven als ik was over Gent en ik weet dat het ook allemaal nog wennen is, maar toch, het is niet alleen dat, om het melodramatisch te zeggen: mijn hart ligt nog in Gent..

Ik heb gelezen en gehoord dat overschakelen zeker mogelijk is, maar ik twijfel heel erg, aan de ene kant ben ik bang spijt te zullen hebben als ik toch in Kortrijk blijf en aan de andere kant ben ik ook bang dat het een risico met zich meebrengt (bepaalde vakken inhalen ofzo, nog meer vermoeid zijn door het drukkere schema, enz..)

Heeft iemand hier ervaring mee, ofzo? Goede raad? :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Gent of kortrijk

Zelf studeer ik ook aan Campus Kortrijk maar dat doet hier niet erg veel terzake.

Wat je precies moet doen weet ik niet, en ik denk dat het ook niet echt aan anderen is om dat te beslissen, toegegeven als je voor Kortrijk kiest zie je heel wat vrienden niet meer iedere dag, maar ik denk dat dat wel voor een stuk opgevuld kan worden met nieuwe mensen die je leert kennen (vergeet niet dat het nog maar de tweede week is).

Wat betreft dat overstappen echter denk ik dat ik slecht nieuws heb, Gent en Leuven zijn over het algemeen niet erg compatibel met elkaar (ik weet het niet specifiek over de BMW) maar ik heb al gehoord dat je soms makkelijk een jaar extra moet studeren voor je kunt overschakenen (nou wat ze tenminste studeren noemen, de helf van het programma van dat jaar zag je al, maar de indeling in Onderwerpen is anders, of de te ziene stof verschilt op enkele details). Zoal ik al zeg weet ik dat niet specifiek, maar ik denk dat als je het zeker wil weten je best even langs je studiebegeleider loopt, die daar meestal wel iets meer verstand van heeft.

Je kan misschien om je keuze te bepalen ook eens vragen aan je vrienden of Gent echt zoveel beter is, het is natuurlijk de stad met de meeste cafés (blijkbaar de aantrekkingskracht heb ik al gehoord) maar in een stad studeren en leven is wel net iets meer dan iedere dag naar "het straatje" gaan (als je Kortrijk al een beetje kent :eusa_whistle: , indien dat niet zo is, da's de Doornikse steenweg waar je café na café ziet staan).

Succes met wat je ook beslist.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer