[biologie] dna-blot aflezen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[biologie] dna-blot aflezen

Ik heb een vraag over de onsterstaande opgave, deze gaat over de analyse van een DNA-blot te zien in de bijlage. Ik begrijp uit deze opgave dat de moeder niet lijdt aan het erfelijk niet-polipeus carcinoom, dus ik neem aan dat het DNA blot van de moeder zoals weergeven in de bijlage (M) dat die normaal is van het bloed. Verder lees ik in de opgave dat vader en kind wel lijden aan het niet-polipeus coloncarcinoom en daarbij zie ik ook andere DNA-blots van het bloed in de bijlage, namelijk ze hebben een extra band; wat betekent dat er meerdere vormen van het eiwit voorkomen. Verder zie je bij hen ook dezelfde band als de moeder, de intensiteit van die band is onveranderd. Wat ik nu niet begreep is hoe ik nu kan zien dat monster 1 van de darm afkomstig is van carcinoomweefsel van de darm van het kind, want deze heeft dezelfde band als de moeder die gezond was (alleen dan in het bloed) alleen op een andere positie, dus een kleiner molecuul (198 baspenparen), Hoe kun je nu concluderen dat monster 1 van het coloncarcinoom van het kind afkomstig is en dat monster 2 afkomstig is van normaal darmweefsel van het kind?

De opgave;

In een familie lijden de vader (V) en zijn kind (K) aan erfelijk niet-polipeus coloncarcinoom. Met behulp van primers rond het middelste coderende exon van het mismatch herstel-gen MSH2 werd genomisch DNA geamplificeerd uit het bloed van verschillende personen: de vader (V), de moeder (M) en het kind (K). De geamplifeerde DNA fragmenten werden op gel gescheiden, zoals aangegeven in afbeelding 3, zie bijlage. Dezelfde analyse wordt uitgevoerd op nog twee andere DNA monsters, namelijk monsters 1 en 2 uit darmweefsel.

Wat is de mogelijke herkomst van deze monsters?

a

normaal darmweefsel van K - monster 1

cormaal darmweefsel van V - monster 2

b

normaal darmweefsel van V - monster 1

carcinoomweefsel van V - monster 2

c

carcinoomweefsel van K - monster 1

normaal darmweefsel van K - monster 2

d

carcinoomweefsel van V - monster 1

carcinoomweefsel van K - monster 2
Bijlagen
DNA_blot_vraag_8.JPG
DNA_blot_vraag_8.JPG (15.89 KiB) 143 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] dna-blot aflezen

als je nu zou weten dat msh2 een tumor suppressor is... zou je er dan uit komen?

1 goed werkend gen geeft nog geen kanker, maar wel een verhoogde kans. Als beide genen niet goed werken (beiden de mutatie) dan heb je in theorie dus een tumor.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: [biologie] dna-blot aflezen

Hmm okee ik begrijp de werking van een tummorsupressor gen wel; deze heeft als normale functie in de cel het remmen van de celproliferatie en bij mutaties zal er een inactief of afwezig eiwit zijn. Maar ik begrijp niet hoe ik met deze informatie dan wel het DNA-blot kan begrijpen en kan zeggen monster 1 hoort bij een carcinoom van het kind en blot twee is normaal.

Berichten: 339

Re: [biologie] dna-blot aflezen

Had monster 1 of monster 2 van vader kunnen zijn?

Reageer