Schelpen?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 6

Schelpen?

Hallo ik zou graag wat help willen hebben bij de vraag: "Is een schelp (zonder heb beesje erin dus alleen het omhulsel) biotisch of a-biotisch? Ik had een toets en daar werd dit gevraagd ik hoor van verschillende mensen biotisch en van andere abiotisch kan iemand mij helpen.

Berichten: 4.502

Re: Schelpen?

Kijk eens bij Google of Wiki of er een duidelijke omschrijving van biotisch wordt gegeven en baseer daar dan je antwoord op!

Google leek me nogal duidelijk over biotisch en abiotisch,zoekzuh :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Schelpen?

Biotisch: van, of geproduceerd door, levende organismen.

Derhalve is een schelp biotisch.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 37

Re: Schelpen?

Als de exacte vraag was 'Is een schelp biotisch of abiotisch?' dan heeft Wouter denk ik gelijk. Maar volgens mij, als ik het goed herinner tenminste, kan de vraagstelling ook anders zijn waardoor het een ander antwoord krijgt bijv: 'Heeft de maak van een schelp door een schelpdier te maken met biotische of abiotische facoren?'

In dat geval is het antwoord abiotisch, want in wateren met een (te) laag calcium gehalte maken schelpdieren geen schelp aan en zullen hierdoor niet voortbestaan.

Berichten: 4.502

Re: Schelpen?

Is het antwoord afhankelijk van het feit dat de schelp wel of niet is verbonden met het dier erin en dus in een groeifase zit,

of wordt de schelp bij afwezigheid van het dier beschouwd als een skelet of niet meer in groeifunctie zijnd element.

De typering biotisch of abiotisch zou nog duidelijker moeten worden omschreven.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Schelpen?

Ik betwijfel of je de vraag wel zo kunt stellen. Bij mijn weten worden de woorden biotisch en abiotisch niet op zichzelf gebruikt maar in de context van het milieu (omgeving); denk aan (a)biotische factoren. Een schelp zou je eerder aanduiden in termen van dood, levend of levenloos.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 37

Re: Schelpen?

Dat klopt wat je zegt Bas, dat was ook de reden waarom ik vroeg naar de exacte vraagstelling :eusa_whistle: .

Berichten: 6

Re: Schelpen?

De exacte vraag was: "Op een stuk strand liggen verschillende aangespoelde voorwerpen 1)stuk hout 2)zeewier 3)dood materiaal 4)schelp 5) zand van het strand. Schrijf de nummers op van alle a-biotische dingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Schelpen?

De exacte vraag was: "Op een stuk strand liggen verschillende aangespoelde voorwerpen 1)stuk hout 2)zeewier 3)dood materiaal 4)schelp 5) zand van het strand. Schrijf de nummers op van alle a-biotische dingen?
Als je de definitie hanteert biotisch is de levende natuur wordt het:

stuk hout = biotisch

zeewier = biotisch

dood materiaal = abiotisch

schelp = abiotisch

zand = abiotisch
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: Schelpen?

okee maar dat klopt niet want dood materiaal is biotisch want het heeft geleef!!

Berichten: 6

Re: Schelpen?

sorry klopt wel had de defenitie erboven niet goed gelezen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Schelpen?

Echter als je de definitie 'Biotisch: van, of geproduceerd door, levende organismen.' gebruikt, kom je op een totaal andere conclusie uit.

Derhalve, Joury... Wat staat er in je cursus geschreven over de definitie van (a-)biotisch?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: Schelpen?

ik zit op 4 havo en de leraar zegt dat biotisch iets is dat leeft of geleeft heeft dus een dode plant is biotisch en al het (levenloze) is abiotisch zoals een steen lichtsterkte warmte water

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Schelpen?

Volgens die definitie zou een schelp weer abiotisch zijn. Het is welliswaar gemaakt door een organisme, echter zelf leeft het nooit.

Of het antwoord wat je geeft nu goed of fout is, het belangrijkste is dat je over de definitie na hebt gedacht.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: Schelpen?

dat klopt bedankt voor alle hulp

Gr. Joury

Reageer