Springen naar inhoud

[scheikunde] kunstharsen

• Log in om te kunnen reageren

dumery

dumery

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2009 - 17:45

Ik ben momenteel bezig met allerlei informatie op te zoeken over kunstharsen
Nu vraag ik mij af als epoxy, polyester,etc. harsen zijn, of moet de naam wel degelijk epoxyhars zijn.

Bijvoorbeeld op wikipedia kan je zowel epoxy als epoxyhars terugvinden. Doch is de uitleg vrij gelijklopend.Mag ik dus aannemen als ik informatie vindt over epoxy dat dit over het kunsthars zelf gaat?

Hier vind je ook een lijst van kunstharsen die eigenlijk gewoon bij naam worden aangegeve (zie epoxy) http://en.wikipedia....ynthetic_resins

Veranderd door dumery, 30 september 2009 - 17:45

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2009 - 17:54

Ik zie dat epoxy betrekking heeft op een bepaalde structuur (2 koolstofatomen [C] en 1 zuurstofatoom [O] in een ringvormige structuur). Daarom zou ik wťl 'epoxyhars' gebruiken. Er bestaat namelijk ook 'epoxylijm' zie ik staan. En epoxy is een grondstof voor meerdere producten: "Een paar voorbeelden daarvan zijn: epoxylijm, verf (natlak en poederlak) en printplaten voor elektronische schakelingen." van Wikipedia.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2009 - 18:55

Op vragen over naamgeving van stoffen is vrijwel nooit een eenduidig antwoord te geven. Er bestaat een systematische naamgeving, maar die heeft weinig nut voor de dagelijkse praktijk. Iemand die dagelijks met kunstharsen werkt zal de toevoeging -hars niet gebruiken, en het gewoon bij "epoxy" houden. "Epoxy" is, zeker in het Engels, de gangbare naam hiervoor.

De naam is afgeleid van epoxide, de chemische aanduiding voor een drievoudige ring met 1 O-atoom erin.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

paco2010

paco2010

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2010 - 09:27

Op vragen over naamgeving van stoffen is vrijwel nooit een eenduidig antwoord te geven. Er bestaat een systematische naamgeving, maar die heeft weinig nut voor de dagelijkse praktijk. Iemand die dagelijks met kunstharsen werkt zal de toevoeging -hars niet gebruiken, en het gewoon bij "epoxy" houden. "Epoxy" is, zeker in het Engels, de gangbare naam hiervoor.

De naam is afgeleid van epoxide, de chemische aanduiding voor een drievoudige ring met 1 O-atoom erin.

Een vraagje aan de epoxy experts ik werk met een epoxy maar die wil ik milky van kleur krijgen
wat adviseren jullie het moeten dus geen pigmentdeeltjes zijn zoals titanium dioxide poeders
het zou echt moeten oplossen ofwel combi in de epoxy en dan milky worden

wie weet er een oplossing voor me

bij voorbaat dank

mvg paco

Veranderd door paco2010, 13 februari 2010 - 09:28

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures