Echt random nummer in matlab

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 124

Echt random nummer in matlab

Ik wil een random nummer oproepen in mijn m-file, alleen als ik rand of randn gebruik krijg je natuurlijk pseudorandom nummers en dat wil ik nou juist net niet. Iemand een idee hoe ik de seed kan beinvloeden. Ik wil de functie sum(clock) daar neerzetten in de hoop dat ie dan wel doet wat ik wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Echt random nummer in matlab

De enige tot nu toe als random beschouwde getallen (want dat kan natuurlijk nog veranderen) komen van Random.org, ik weet niet of matlab in zijn bibliotheken netwerkmogelijkheden aanbied, maar ik dacht wel dat Random.org manieren aanbied om software getallen te laten genereren. De random getallen worden op Random.org berekent aan de hand van kosmische stralingen.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Echt random nummer in matlab

Zo random hoeft het nou ook weer niet. Het probleem is op het moment dat wanneer ik Matlab open, een random nummer oproep, Matlab afsluit en weer open en weer een random nummer oproep, dat dat hetzelfde nummer is...

Mij lijkt, dat wanneer je als seed de klok weet te gebruiken, je elke keer een andere random nummer hebt, wat mijn doel is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Echt random nummer in matlab

If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Echt random nummer in matlab

Dat had ik zelf natuurlijk ook al gevonden, alleen kom ik er daar niet uit hoe ik nou de seed beïnvloed of iets anders met hetzelfde effect.

Bovendien staat er dat de seed 'read-only' is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Echt random nummer in matlab

uit een van mijn vele matlab programmaatjes

Code: Selecteer alles

% Reset random generator

% Random generator resetting changed in version 7.7

mySeed = 42;

if verLessThan('matlab', '7.7.0')

rand('twister', mySeed);

else

RandStream.setDefaultStream(RandStream('mrg32k3a', 'Seed', mySeed));

end
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Echt random nummer in matlab

Thanx Bart,

In combinatie met het nog eens doorlezen van de 'help rand' in Matlab heb ik nu door hoe het werkt.

Reageer