the god spot?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 24

the god spot?

In deze tekst : http://home.pi.be/~maesw/literatuur/quantu...Houellebecq.htm

staat: (quote): In onze temporale kwab,..., woont God, meer bepaald in de ‘God spot’. Deze plek is gevoelig voor neurale oscillaties van 40 Hz, dezelfde frequentie die het quantumvacuüm toont, de laatste transcendente realiteit binnen de fysica, waaruit ons bewustzijn is geboren.

Voor mij is dat ABraCaDabra, doch....

Is dit zo? En, zo ja, met welk doel? Zodat we toch in iets goddelijks geloven omdat er lichamelijk een reden toe is, die toch niet zomaar voor de lol ge-evolueerd is? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: the god spot?

Volgens mij compleet belachelijk... Een "God Spot", hoe komen ze erbij.

Doet me trouwens denken aan een onderschrift van één van de leden hier op het forum

Heeft God het brein geschapen, of het brein God?

'k Heb daarover discussies gehad met verschillende mensen, en uiteindelijk was iedereen er mee eens dat de mens god heeft gecreëerd. Volgens mij is dit gekomen omdat de mens altijd op zoek is naar troost, en zo is men uiteindelijk bij God gekomen. How ja, eigenlijk bestaat dat wel al zeer lang hé, ook om natuurverschijnselen en zo te verklaren, maar ik denk dat alles rond godsdienst en dergelijke pure fantasie is, die een beetje uit de hand is gelopen.

"God spot", volgens mij 100% zever...

Re: the god spot?

Of je het the God spot moet nemen weet ik niet, maar ik weet wel dat er een gedeelte in je hersenen bestaat die zeg maar psychoses opwekt als het waren! Het is bewezen dat mensen met psychoses een extra hersenactiviteit in dit gedeelte van de hersenen hebben...

Of je nou meteen een psychose met een verschijnsel van God moet noemen? Ach tis maar net welke naam wetenschappers er aan willen geven, en geef toe... THE GOD SPOT klinkt erg indrukwekkend

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: the god spot?

Sorry maar het is dus inderdaad zo, alleen stom dat ze het een god spot noemen want er zijn verschillende delen van ons hersentjes bezig met religie of religieuze gevoelen. Het is wel zo dat als men een regio in de temporele lob stimuleerd(das een deel van de hersenen) dat men dat prachtige licht ziet en de tunnel. Het is blijkbaar niet te omschrijven mooi en geeft de personen een overweldigend gevoel. Der zijn andere regios die als deze beter aanwezig zijn ervoor zorgen dat mensen overal symbolen in zien dat zich dan uit in mensen die overal tekenen van god zien in film(sorry persoonlijke ergernis). Het geweten (of eigenlijk het belongings centrum heb je ook enz enz dus GOD SPOT sorry mooie dramatische naam maar fout. god spotS is al beter.

en bibi heel leuke hypothese maar je doet de mens te veel eer. Wij hebben god niet gecreëd, die gevoelen en dat "geweten" hadden wij al lang het had gewoon nog geen naam.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 24

Re: the god spot?

Maar wat ik me dus afvraag is...wáárom heeft de mens dat deel in zijn hersenen. Als zoiets volledig overbodig was, waarom is het dan niet verdwenen?

Het is toch frappant dat er een deel in de materie is wat 'religieuze ervaringen' kan 'geven'/ 'ervaren', waar de mens zich dan bewust van wordt.

Ik kan me voorstellen bij bv angst dat het een funktie heeft om te overleven, woede leidt tot imponeer gedrag, verdediging, etc. Sexuele gevoelens en liefde zijn van belang voor de voortplanting van de mens en het bij zorgen voor elkaar , kinderen, etc. Jalouzie; het willen hebben omdat men er vermoedelijk op vooruit gaat, verbeteren van overlevingskansen, etc.

Als de evolutie hier allemaal voor zorgt, waarom dat ook die plek? Het is in ieder geval niet voor niets dat religie dus voorkomt bij de mens. Het is geen verzinsel, het wordt daadwerkelijk zo ervaren, maar wat triggert die ervaring en waarom?

Hebben dieren ook zo'n plek? En zo nee, waarom de mens dan wel, is ook een diersoort en als dieren het wel hebben; welk nut dient het dan?

Berichten: 100

Re: the god spot?

Maar wat ik me dus afvraag is...wáárom heeft de mens dat deel in zijn hersenen. Als zoiets volledig overbodig was, waarom is het dan niet verdwenen?
Naar mijn mening hebben we veel delen (en gevoelens) in onze hersenen die niet belangrijk zijn voor ons overleven. Dus wat noem je overbodig ???
bibi schreef:Volgens mij compleet belachelijk...  Een "God Spot", hoe komen ze erbij.

Doet me trouwens denken aan een onderschrift van één van de leden hier op het forum

Heeft God het brein geschapen, of het brein God?
Ik heb ook heel vaak een discussie hierover, voor mijn gevoel heeft de mens hem gecreërd voor bescherming enzovoorts.

Maar ik krijg ze nooit zo ver om mij te geloven :shock: ze houden altijd hun eigen standpunt.
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Re: the god spot?

Deze plek is gevoelig voor neurale oscillaties van 40 Hz, dezelfde frequentie die het quantumvacuüm toont, de laatste transcendente realiteit binnen de fysica, waaruit ons bewustzijn is geboren

Kan ik hieruit concluderen dan de aanwezigheid of afwezigheid van deze plek het verschil geeft tussen; wel of niet met een bewustzijn levend? En de grote van de plek, of de invloed ervan zou dat een soort gradueel bewustzijn aan kunnen tonen bij bv dieren?

En eigenlijk gaat het verder dan dat, want bewustzijn heeft geen irrationele, onbegrijpbare sensaties nodig. Maar de ratio en irrationele sensaties gaan niet altijd lekker samen. We bedenken er wel een god of meerder goden mee, en -hoe dan ook -religie is hedentendage nog steeds enorm belangrijk.

En als je dan bedenkt dat je met ook altijd aanwezige rationele gedachtes misschien het bestaan van God niet kunt (ont)kennen, of slechts inziet dat je niet alles kunt weten, toch blijft men massaal in een God geloven die 6000 jaar terug de wereld schiep of wat dan ook.

Dat deeltje met de 40 Hrz sensor in onze hersenen heeft dus wel grote gevolgen voor de rede en voor de mensheid.

Ik vraag me dus af; is er een reden waarom de mens die plek(ken) met die funktie heeft?

Is het een soort brainboobytrap voor de rede?

Zodat je door een irrationele sensatie zó van slag raakt, dat je je verstand letterlijk kan verliezen door fanaat religieus te worden., om de verslaving aan die sensatie voort te zetten oid....

Uiteindelijk komt dat de mens toch niet ten goede vlg het humanistisch gedachtengoed, maar wél vlg religieus gedachtengoed.

Een:"Het heeft zo moeten zijn; God zit in de (/het irrationele, sensitieve deel van de hersenen van de) mens......Amen"-idee. En blijkbaar is er iets wat er voor zorgt dat de hersenen ..ineens..die sensatie krijgen. Of wekken we dat zelf op en zo ja, hoe (en dan bedoel ik zonder medicatie)? Headbangen?

Het verklaart wel dat de mens veelal ritualen (en dus ook symbolen inderdaad) heeft, waarbij men geheel in trance raakt., maar er zijn ook mensen die dat gevoel krijgen op een gewone doorsnee dag, die ineens 'het licht zien', een enorm gevoel krijgen van..etc, etc.

Dus bestaat God als het ware, hij 'zendt uit' met 40 Hrz!....zendelingen.. :shock:

Groeten, Ose

Gebruikersavatar
Berichten: 81

Re: the god spot?

Als het wetenschappelijk is aangetoond, zal ik mijn woorden maar intrekken zeker?!

'k Vind het wel nog altijd moeilijk om te vatten, een plaats in de hersenen die instaat voor het geloven in god, het transcendente of wat dan nog... Wat doe je dan met mensen die niet gelovig zijn?

Of geloof je toch altijd wel in iets?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: the god spot?

Een nut die ik zou zien bij een reliegieus centrum(wat niet echt bestaat maar soit) is dat het mensen een reden heeft om te bestaan. Ik kan me inbeelden dat het een hele geruststelling is dat er nog iets komt of dat we hier niet voor pietsnot zitten. Dit lijkt me heel handig bij ontluikend bewust zijn. Het moet een hele schok zijn om bewust te zijn en religie (of die gerust stellende gevoelens zijn hele goede buffers of vangnetten als het ware.

Maar het probleem is dat er geen echt religieus centrum is. Bepaalde delen van de hersenen staan in voor geweten(beloning en straf, hebben alle beesten en crutiaal om te over leven), delen die beelden relateren aan gevoelens die dan religieus van aard kunnen zijn. Nog andere delen staan in voor de het diepere van ons leven. Deze delen zijn bij iedere persoon anders en geven dus een verschil in geloofs beleving.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 24

Re: the god spot?

XD/p, zitten die delen overal door de hersenen verspreidt, of mn in de 'recentere', of ook in de hersenstam bv?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: the god spot?

Deels hersenen en deels oude hersenen nl amygdala(emotioneel geheugen) voor zover ik herinner is er niets in het verlengde merg, behalve de onderste delen van de thalamus.

Dus redelijk verspreid.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Reageer