Springen naar inhoud

[natuurkunde] huygens - snellius


  • Log in om te kunnen reageren

#1

maikel2008

    maikel2008


  • 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 12:34

Hoi,

Ik zit met het volgende probleem: Leid uit de tekening de wet van Snellius af, dit dus gebruik makend van het principe van Huygens.

Ik veronderstel dat ik v1*t gelijk moet stellen aan lambda1 en v2*t gelijk aan lambda2. Dan moet ik nog iets doen om bij de brekingsindex te komen, maar dat begrijp ik nog niet al te goed.

Alvast bedankt

Bijgevoegde afbeeldingen

  • Huygens.JPG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

phoenixofflames

    phoenixofflames


  • >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 13:14

Kan helpen:
http://nl.wikipedia....i/Brekingsindex

Hmm ik zie dat de zijde AD gemeenschappelijk is ( driehoek ABD en ACD ), misschien kan je daar iets uit halen via sinussen en cosinussen.

Veranderd door phoenixofflames, 01 oktober 2009 - 13:27


#3

phoenixofflames

    phoenixofflames


  • >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 13:34

Het komt erop neer om 2 uitdrukkingen voor AD te vinden in functie van v1, v2 en Oi, Ot. Je kan de brekingsindex erin krijgen door ni = c/ vi

#4

maikel2008

    maikel2008


  • 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 13:38

ok, ik zal het eens proberen

Veranderd door maikel2008, 01 oktober 2009 - 13:41


#5

phoenixofflames

    phoenixofflames


  • >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 13:39

Die zijn aangeduid.
Driehoek
ABD en ACD. Alleen die hebben de zijde AD gemeenschappelijk. Het zijn rechthoekige driehoeken.
Het is gewoon wat goniometrie en op de juiste manier de hoeken Oi en Ot erin krijgen.
De brekingsindex is de lichtsnelheid in vacuum ( = c ) gedeeld door de snelheid van het licht in dat medium

Veranderd door phoenixofflames, 01 oktober 2009 - 13:43


#6

maikel2008

    maikel2008


  • 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 13:58

Inderdaad een beetje spelen met de driehoeken en het is gelukt, dankuwel.

#7

phoenixofflames

    phoenixofflames


  • >250 berichten
  • 503 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 19:24

Mss toch nog even de oplossing meegeven.

Hoek ADC = Ot
Hoek BAD = Oi

sin Oi = BD/AD
sin Ot = AC/AD

En dus:
AC*sin (Oi) = BD*sin (Ot)

v2*t*sin (Oi) = v1*t*sin (Ot)

(c/v1)*sin (Oi) = (c/v2)*sin (Ot)
n1*sin (Oi) = n2*sin (Ot)





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures