Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.286

Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

De vraag is: is de Nederlands taal een van de moeilijkste talen ter wereld?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

Vergeleken met wat? Een Chinees zal makkelijker Japans leren dan Nederlands, terwijl een Brit of een Duitser makkelijker Nederlands zal leren dan Japans of Chinees, simpelweg omdat de taal meer verwantschap heeft aan hun eigen taal.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 97

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

idem bart +

Voor dyslecten is nederlands wel een makkelijker taal dan engels qua spelling en lezen.

Omdat de Nederlandse taal fonetischer is dan de engelse taal.

Dus het heeft ook nog te maken vanuit welk optiek je de Nederlandse taal bekijkt.

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

I love stars schreef:idem bart +

Voor dyslecten is nederlands wel een makkelijker taal dan engels qua spelling en lezen.

Omdat de Nederlandse taal fonetischer is dan de engelse taal.

Dus het heeft ook nog te maken vanuit welk optiek je de Nederlandse taal bekijkt.
Spaans is wel makkelijker dan Nederlands. Teminste, voor dyslextisie. Omdat er in het Spaans veel minder gramaticale uitzonderingen op de woorden zelf zijn.

Verder heb ik nooit spaans gehad, dus ik kan niet een echt oordeel over deze taal vellen. Ik heb het alleen maar gelezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

Spaans is denk ik wel de simpelste taal die ik ken, qua grammatica en qua uitspraak.

Nederlands heeft een aantal klanken, zoals ij en ui die in bijna geen enkele taal voorkomen, dat is lastig. Verder is de uitspraak echter heel logisch, vergeleken bij engels en frans bijvoorbeeld. En de grammatica is soms best verwarrend (lidwoordgebruik, hoor maar hoeveel moeite veel buitenlanders daar mee hebben).
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

De vraag is: is de Nederlands taal een van de moeilijkste talen ter wereld?
Nee. Als je de een taal gaat vergelijken met de andere dan is dat eenzelfde vergelijking als dat je appels met peren gaat vergelijken.

Nederlands is per definiet voor jou niet moeilijk omdat het jouw moedertaal is. Dat je er moeite mee kunt hebben, dat is een andere zaak. Dat ligt aan scholing, opvoeding en milieu (als je gewoon gezond verstand hebt).
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

Nederlands heeft een aantal klanken, zoals ij en ui die in bijna geen enkele taal voorkomen, dat is lastig.


Je hebt het van kindsafaan geleerd, dus moet het niet moeilijk voor je zijn. Voor anderen kan het natuurlijk weer wel moeilijk zijn, maar de klanken die zij uitspreken kan jij weer niet. In het Japans kun je bijvoorbeeld op verschillende manier het woord cola uitspreken, terwijl dat bij ons maar op 1 manier kan. In Japan zul je heel veel moeite hebben om een glas cola te bestellen.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

Ik ben tweetalig opgevoed. Van de twee talen vind ik het Nederlands de makkelijkere taal.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 107

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

Er zitten wat moeilijke aspecten in, leg jij een chinees maar eens uit waarom het: de koe, de stier, de kanarie, het roodborstje, het varken en het paard is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

Er zitten wat moeilijke aspecten in, leg jij een chinees maar eens uit waarom het: de koe, de stier, de kanarie, het roodborstje, het varken en het paard is.
Da's waar, voor een Chinees zal het niet makkelijk zijn om te begrijpen WAAROM dat zo is omdat zijn moedertaal te veraf staat van het Nederlands (Over het gebruik van lidwoorden deze topic).

Misschien moet je dan ook een ander criterium hanteren voor wat een moeilijke taal is of niet: zo gauw een volk niet in staat is om de eigen moedertaal behoorlijk te spreken en/of te schrijven dan mogen we misschien wel spreken van een hele moeilijke taal of een heel dom volk! :shock: :wink:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

Nederlands wordt denk ik door veel buitenlanders moeilijk gevonden (heb ik van meerdere mensen gehoord) omdat er heel veel onregelmatigheden in zitten. Er zijn erg veel sterke werkwoorden, wanneer de d's en de t's, wanneer een -n tussen het 1e woord en het 2e woord van een samentrekking (zit enige regelmaat in als ze de regels niet elke keer zouden veranderen) en wanneer niet en welk lidwoord moet je gebruiken om maar een paar voorbeelden te noemen. In elke taal zitten natuurlijk wel onregelmatigheden, maar in het Nederlands zitten er wel erg veel (vind ik).
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

Nederlands wordt denk ik door veel buitenlanders moeilijk gevonden (heb ik van meerdere mensen gehoord) omdat er heel veel onregelmatigheden  in zitten. Er zijn erg veel sterke werkwoorden, wanneer de d's en de t's, wanneer een -n tussen het 1e woord en het 2e woord van een samentrekking (zit enige regelmaat in als ze de regels niet elke keer zouden veranderen) en wanneer niet en welk lidwoord moet je gebruiken om maar een paar voorbeelden te noemen. In elke taal zitten natuurlijk wel onregelmatigheden, maar in het Nederlands zitten er wel erg veel (vind ik).


Je hebt het nu over de schrijftaal en zijn regels, niet over de taal zelf. Een schrijftaal is altijd een benadering van de gesproken taal.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

zo gauw een volk niet in staat is om de eigen moedertaal behoorlijk te spreken en/of te schrijven dan mogen we misschien wel spreken van een hele moeilijke taal of een heel dom volk! :shock:  :wink:


Op dit forum stikt het van de mensen die hun moedertaal niet adequaat beheersen :wink:
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

Oke, de d's en t's horen bij de schrijftaal, maar in de spreektaal kent het nederlands ook heel wat onregelmatigheden. En hoort de schrijftaal niet bij de Nederlandse taal?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Berichten: 226

Re: Is Nederlands een van de moeilijkste talen?

Iedereen kent de voetangels en klemmen van zijn eigen moedertaal nu eenmaal het best. Het is daarom TE gemakkelijk om hem af te kraken als zijnde "moeilijk".

Vraag het liever aan mensen, die diverse talen, waaronder Nederlands, spreken, maar het Nederlands niet als moedertaal hebben. Dan zullen we eens zien.

Reageer