Spoorzoeken

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1.286

Spoorzoeken

Spoorzoeken blijkt nogal een grote opgave te zijn. Ik vraag me af waarop je zou moeten letten op sporen die net vers zijn, die voor een leek verorgen blijven. Kan iemand mij hierover meer vertellen?

Berichten: 8.614

Re: Spoorzoeken

Ik begrijp je vraag niet goed, maar zal toch een poging doen. Ik neem aan dat je het over dierensporen hebt.

Dieren laten een enorme verscheidenheid aan sporen achter: pootafdrukken, haar, nagels, veren, vervelde huid, overblijfselen van een prooi, aangevreten bomen en struiken, afgebroken takken, botten, schedels, holen, waterputten, schuurplekken met modderresten op bomen en rotsen, nesten, eieren, eierschalen, braakballen, urine, geursporen, krassen in boomstammen en uitwerpselen.

De twee belangrijkste zijn pootafdrukken en uitwerpselen.

Ik neem aan dat de beste indicatie voor de versheid van een pootafdruk de zichtbaarheid is, al hangt deze af van verschillende onbeïnvloedbare factoren zoals de ondergrond en de weersomstandigheden. Op rotsen, keien en gras zijn bijvoorbeeld zo goed als geen sporen te zien. Zand is een goede ondergrond, maar de wind kan een pootafdruk in korte tijd doen vervagen. Zeer goed is de stevige modder die vaak op rivieroevers of rondom poelen ligt. Maar misschien is het wel een té goede ondergrond. Pootafdrukken die aan het eind van de regentijd worden gemaakt op deze ondergrond, kunnen namelijk tot aan het begin van de volgende regentijd bewaard blijven. Over het algemeen zou ik zeggen dat scherpe pootafdrukken vers zijn en vage oud.

Veel beter mogelijk is het schatten van de versheid van uitwerpselen. Hieronder maak ik even een overzichtje van de uitwerpselen van de belangrijkste savannedieren:
  • olifant: massieve brokken met een doorsnede van 20 cm. Verse uitwerpselen hebben een geelgroene kleur en worden donkerder naarmate ze opdrogen;
  • neushoorn: verse brokken ontlasting zijn groen en kleuren later bruin. Ontlasting die intact blijft, vertoont overeenkomsten met die van de olifant. Meestal echter vertrappen neushoorns hun uitwerpselen. Een onderscheid tussen de uitwerpselen van de witte en zwarte neushoorn is te maken op basis van de structuur: die van de witte neushoorn bestaat uit fijne grasresten, die van de zwarte neushoorn is grover en bevat blad-, tak- en zadenresten;
  • nijlpaard: komen overeen met die van de olifant, maar de brokken zijn met een doorsnede van zo'n 10 cm beduidend kleiner;
  • leeuw: de uitwerpselen zijn over het algemeen worstachtig en gesegmenteerd. Verse uitwerpselen zijn veelal zwart van kleur en bevatten orgaanresten en bloed. Leeuwenuitwerpselen kunnen echter ook verschillende andere vormen aannemen, afhankelijk van de soort prooi die de leeuw heeft gegeten. Naarmate de uitwerpselen verouderen krijgen ze een witte kleur als gevolg van het hoge calciumgehalte door het eten van botten. De doorsnede van de uitwerpselen bedraagt 4 cm of meer;
  • jachtluipaard: de uitwerpselen komen overeen met die van leeuw en luipaard maar zijn kleiner (doorsnede 2,5 tot 3,5 cm) en vertonen bij uitdroging een minder witte kleur;
  • hyena: de uitgedroogde uitwerpselen van de gevlekte hyena krijgen een uitgesproken witte kleur door de talrijke botten die ze eten. De uitwerpselen kunnen sterke overeenkomsten vertonen met die van de leeuw. De omvang van de ontlasting van de bruine hyena is kleiner dan die van de gevlekte hyena. In de uitwerpselen van de bruine hyena worden vaak zaden aangetroffen, aangezien deze hyenasoort voor de inname van vocht grotendeels afhankelijk is van vruchten, vooral de wilde meloen;
  • wilde hond: de uitwerpselen zijn worstvormig, niet gesegmenteerd en hebben vaak een donkere kleur;
  • zebra: de uitwerpselen bestaan uit ovaalvormige bolletjes van 5 cm lengte. Naarmate ze opdrogen, kleuren ze van bruin naar zwart en kunnen ze gemakkelijk worden verward met de uitwerpselen van het knobbelzwijn (het aantal bolletjes per ontlasting van de laatste is lager);
  • giraffe en antilopen: de uitwerpselen hebben de vorm van cilindervormige bolletjes die aan één kant in een punt uitlopen. Hoe groter het dier, hoe groter de bolletjes. Bij de giraffe gaat het om een doorsnede van 3 cm, bij de blauwe duiker (de kleinste antilope in de regio) is de doorsnede van de bolletjes 0,5 cm.
Als je meer wil weten is het standaardwerk A Field Guide to the Tracks & Signs of the Southern and Eastern African Wildlife van Chris en Tilde Stuart.

Bron: http://www.afrikanieuws.nl/site/list_message/1680

P.S.: Ik hoop dat ik je vraag niet verkeerd geïnterpreteerd heb (dat je bijvoorbeeld toch menselijke sporen bedoelde).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer