Springen naar inhoud

Niezen bij fel licht

• Log in om te kunnen reageren

nico

nico

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2009 - 13:19

Ik zit met een merkwaardigheid, al zolang ik mij kan herinneren, moet ik niezen bij het zien van fel licht, vooral zonlicht.
Bijna zonder uitzondering, moet ik elke keer 2-4 keer niezen als ik buiten kom en de zon schijnt.

Vanaf ik buiten kom en mijn ogen de steek van het licht voelen, begint mijn neus te kriebelen, even ietjes omhoog kijken en we zijn vertrokken.

Nu vraag ik mij dus af, waarom? Wat is de connectie tussen het licht vangen op mijn netvliezen en de nies-reactie? Beide lijken mij, met mijn onkunde in de biologie, niet echt samen te hangen.

Alvast bedankt voor enige verheldering.

Nico

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2009 - 14:25

Zie hier: http://en.wikipedia....c_sneeze_reflex
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

nico

nico

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2009 - 16:17

fantastisch! Ik had geen idee dat dit een onderzocht "stoornis" was.

Wel niks over een oplossing gelezen, maar dat is ook niet echt nodig, heb het nooit als echt storend ervaren. Niezen voelt best wel leuk :-D

Alleen lange wandelpaden met afwisselend zon en schaduw zijn iets TE :-p

Wel grappig dat in ťťn van de links onderin de link die jij gaf, een professor zei dat de eerste vraag die men zich moet stellen is of mensen wel echt niezen als ze de zon zien...alsof hij het niet geloofd..Lijkt me toch heel gemakkelijk te verifiŽren, gewoon een dagje met mij op stap en je zult het wel geloven. (of gewoon om de 5 minuten een fel licht in m'n ogen schijnen)

Ook stond er in het artikel dat het een erfelijke ziekte is en dat er geen gevallen zijn waarbij geen van de ouders dit syndroom ook heeft...Het is mij bij mijn ouders nog nooit opgevallen, maar ik ga eens navragen of zij het ook hebben. Interessant!!

Nogmaals bedankt voor de link!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 oktober 2009 - 20:54

Ik dacht dat meer mensen dit zouden hebben; vaak hoor je toch dat dit als tip gegeven wordt als je "bijna" moet niezen, willen maar net niet kunnen: even naar fel licht kijken. Werkt bij mij toch regelmatig, ik dacht bij de meesten. Misschien placebo bij een hoop :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

nico

nico

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2009 - 10:54

Ik dacht dat meer mensen dit zouden hebben; vaak hoor je toch dat dit als tip gegeven wordt als je "bijna" moet niezen, willen maar net niet kunnen: even naar fel licht kijken. Werkt bij mij toch regelmatig, ik dacht bij de meesten. Misschien placebo bij een hoop :eusa_whistle:

Dat is wat ik er raar aan vind, het helpt inderdaad bij veel mensen, maar de meesten hebben dit niet elke keer. Maar als het veroorzaakt wordt door een (foute) verbinding in de hersens, dan zou dit toch niet mogen werken bij mensen waar de verbinding goed zit.

Het grootte verschil is alvast dat fel licht mij het gevoel van niezen geeft, waar bij andere mensen licht helpt als ze reeds moeten niezen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3053 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2009 - 13:31

Wel niks over een oplossing gelezen, maar dat is ook niet echt nodig, heb het nooit als echt storend ervaren. Niezen voelt best wel leuk :-D

Dat geldt niet voor iedereen. Onderzoek heeft uitgewezen dat een luchtmachtpiloot last kan hebben van de photic sneeze als hij in de zon kijkt na een scherpe bocht. Het is natuurlijk best storend als hij in een gevechttsituatie telkens moet niezen en daarbij zijn ogen sluit. Maar er bleek ook een eenvoudige oplossing te zijn: de zonnebril.

Het is denkbaar dat automobilisten bij de uitgang van een lange tunnel op zonnige dagen soms ook gevaarlijk niezen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2009 - 18:18

Dat is wat ik er raar aan vind, het helpt inderdaad bij veel mensen, maar de meesten hebben dit niet elke keer

Het 'lukt' hier ook niet altijd, ttz. het helpt niet elke keer als ik 'probeer' te niezen :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures