Probleem met monitor van computer

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Probleem met monitor van computer

Als ik mijn computer opstart springt mijn scherm niet direct mee aan. En dan ineens, na een kwartiertje-20 minuten, FLOEP, en dan heb ik spontaan beeld.

Kan dat aan mijn grafische kaart liggen? (het ventilatortje van dat ding is al maanden stuk, en de temperatuur ervan draait tussen de 90 en 100°C) Of zou het mijn scherm zijn?

Ik heb eventjes geen reservescherm om het een of het ander onwaarschijnlijk te verklaren. .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 300

Re: Probleem met monitor van computer

Ik heb eventjes geen reservescherm om het een of het ander onwaarschijnlijk te verklaren. .
als je een recente tv hebt of het juiste kabeltje kun je mischien eens proberen om bij het opstarten je tv te gebruiken als scherm zo zie je meteen of het aan je scherm ligt als het nu wel beeld geeft of aan je videokaart. Dit is natuurlijk op voorwaarde dat je videokaart(in goed staat) het tv scherm aan kan dus ook niet echt een waterdicht oplossing.

ik persoonlijk denk dat het aan het scherm ligt een doorgebrande videokaart zal niet ineens gaan werken na 20 minuuten dus lijkt het mij niet de videokraat op voorwaarde dat de videokaart niet een of ander rare software probleem heeft natuurlijk.

edite: nog een idee zet je scherm eens 30 min voor je pc aan en zie of het dan werkt. een ander moglijk indecatie is als je je scherm op zet zonder de pc aan te zetten geeft het dan de boodschap "no signal". Zo ja lijkt het mij dat je scherm nog goed werkt wijzig een paar instelingen zoals helderheid en zie of hij dat doet, doet hij dit allemaal dan is het waarscheinlijk je videokaart die het probleem is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Probleem met monitor van computer

edite: nog een idee zet je scherm eens 30 min voor je pc aan en zie of het dan werkt. een ander moglijk indecatie is als je je scherm op zet zonder de pc aan te zetten geeft het dan de boodschap "no signal". Zo ja lijkt het mij dat je scherm nog goed werkt wijzig een paar instelingen zoals helderheid en zie of hij dat doet, doet hij dit allemaal dan is het waarscheinlijk je videokaart die het probleem is.
Dit ware een idee, zij het dat als de computer uitgaat het scherm automatisch zichzelf uitschakelt. Als dat simpelweg is omdat het scherm is ingesteld op uitschakelen indien er geen signaal wordt ontvangen lijkt dat op een zieke videokaart??

Ik kan het me even niet permitteren om te testen, ik heb vandaag nog teveel te doen met dat ding, dus zolang het werkt ga ik er even niet aan prutsen......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 300

Re: Probleem met monitor van computer

Jan van de Velde schreef:Dit ware een idee, zij het dat als de computer uitgaat het scherm automatisch zichzelf uitschakelt. Als dat simpelweg is omdat het scherm is ingesteld op uitschakelen indien er geen signaal wordt ontvangen lijkt dat op een zieke videokaart??

Ik kan het me even niet permitteren om te testen, ik heb vandaag nog teveel te doen met dat ding, dus zolang het werkt ga ik er even niet aan prutsen......
ik weet niet of het nog steeds een probleem is maar als het nog steeds rare doet zet beeldschrem dan eens met de knop aan wanneer de pc opstart en wacht niet tot het vanzelf aangaat en zie wat het dan voor boodschap geeft

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Probleem met monitor van computer

ik weet niet of het nog steeds een probleem is maar als het nog steeds rare doet zet beeldschrem dan eens met de knop aan wanneer de pc opstart en wacht niet tot het vanzelf aangaat en zie wat het dan voor boodschap geeft
Geen, hij gaat automatisch weer uit.

Ik heb intussen mijn grafische kaart uitgeschakeld (tip met uitleg van een collega), zodat ik nu weer werk met de grafische kaart van mijn moederbord.

Intussen 2 x probleemloos gestart.

nog een paar keer zo, en dan terug de grafische kaart inschakelen........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Probleem met monitor van computer

het ventilatortje van dat ding is al maanden stuk, en de temperatuur ervan draait tussen de 90 en 100°C
Dit is toch wel verontrustend, want volgens mij zijn de meeste grafische kaarten toch niet zo op die temperaturen berekent. Misschien ofwel uitzetten, ofwel laten repareren?
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 422

Re: Probleem met monitor van computer

...volgens mij zijn de meeste grafische kaarten toch niet zo op die temperaturen berekend. ...
Inderdaad, van mijn grafische kaarten weet ik dat ze zulke hoge temperaturen aankunnen, en toch nog soepel blijven draaien. Maar voor de meeste grafische kaarten gaat dit niet op. Trouwens, een grafische kaart zonder werkende ventilator zou ik me hier niet kunnen voorstellen :eusa_whistle:

Best is deze laten repareren indien je ze nog wenst te gebruiken lijkt me.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Probleem met monitor van computer

Jan van de Velde schreef:Als ik mijn computer opstart springt mijn scherm niet direct mee aan. En dan ineens, na een kwartiertje-20 minuten, FLOEP, en dan heb ik spontaan beeld.

Kan dat aan mijn grafische kaart liggen? (het ventilatortje van dat ding is al maanden stuk, en de temperatuur ervan draait tussen de 90 en 100°C) Of zou het mijn scherm zijn?

Ik heb eventjes geen reservescherm om het een of het ander onwaarschijnlijk te verklaren. .
Ik had dat ook een keer inderdaad. Bij mij was het toen zo dat de grafische kaart niet goed overweg kon met het moederbord. Kan het daar aan liggen? Vraag het anders even na in je computerwinkel...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Probleem met monitor van computer

Koop een nieuwe grafische kaart zonder propellertje. Stiller en ben je meteen van het probleem af.

Ik heb laatst deze gekocht: http://www.pixmania.ie/ie/uk/2706478/art/m...h-512-mb-d.html

De prestaties zijn niet om naar huis te schrijven, maar zolang je geen Crysis speelt heeft hij nergens moeite mee. Altijd beter dan on-board graphics. (en je kunt er mee boincen :eusa_whistle: )

Er zijn ook ati(amd) varianten voor folding.

Berichten: 12.262

Re: Probleem met monitor van computer

Yoste schreef:Inderdaad, van mijn grafische kaarten weet ik dat ze zulke hoge temperaturen aankunnen, en toch nog soepel blijven draaien. Maar voor de meeste grafische kaarten gaat dit niet op. Trouwens, een grafische kaart zonder werkende ventilator zou ik me hier niet kunnen voorstellen :eusa_whistle:

Best is deze laten repareren indien je ze nog wenst te gebruiken lijkt me.
Op zich kunnen veel grafische kaarten best werken zonder draaiende fan, mits je er geen belastende 3D graphics op draait - iets als de vista aero interface lukt nog best. Als die 90-100 graden echt op de gpu chip zelf gemeten is, is er wat die chip betreft weinig loos, maar het probleem is wel dat de gehele kaart zo heet wordt.

Na verloop van tijd geeft dat lekkende elco's en dergelijke, en die geven vaak dit soort wat onvoorspelbaar gedrag alvorens er helemaal mee op te houden. Als dat hier het geval is heeft repareren van de fan geen zin meer omdat de schade al gedaan is, en vervangen de enige viable option.
Victory through technology

Berichten: 422

Re: Probleem met monitor van computer

Op zich kunnen veel grafische kaarten best werken zonder draaiende fan, mits je er geen belastende 3D graphics op draait - iets als de vista aero interface lukt nog best.
Folding is dan ook het zwaarst belastende programma voor mijn gpu's dat ik ken :eusa_whistle:

Ik draai mét fans op 100% al tegen de 100° aan...
Als die 90-100 graden echt op de gpu chip zelf gemeten is, is er wat die chip betreft weinig loos, maar het probleem is wel dat de gehele kaart zo heet wordt.
Daar kan ik over meespreken: na een tijdje gedraaid te hebben aan 120° vond ik het tijd om mijn gpu's eens schoon te maken binnenin: ik merkte enkele zwartgeblakerde plekken en gesmolten plastic. Gelukkig zonder erg, nu draaien ze al een 20° koeler.
Na verloop van tijd geeft dat lekkende elco's en dergelijke, en die geven vaak dit soort wat onvoorspelbaar gedrag alvorens er helemaal mee op te houden. Als dat hier het geval is heeft repareren van de fan geen zin meer omdat de schade al gedaan is, en vervangen de enige viable option.
Inderdaad, best zou eigenlijk zijn dat de kaart eens getest wordt met een deftig werkende fan op om na te gaan of ze nog bruikbaar is, maar ja...
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Probleem met monitor van computer

Ik had dat ook een keer inderdaad. Bij mij was het toen zo dat de grafische kaart niet goed overweg kon met het moederbord. Kan het daar aan liggen?
Denk het niet, want het ding draait al 1½ jaar probleemloos
Op zich kunnen veel grafische kaarten best werken zonder draaiende fan,
Een paar maanden geleden kwam er een raar geluid uit, en bij nader inzien was dat de fan van de GPU. Een week later geen raar geluid meer, Fan was kennelijk dood. Maar alles werkte prima door (ik draai niet zoveel van dat heftige grafische werk), zij het op 90-100°C.

Pas nu krijg ik probleempjes, en gezien het feit dat de grafische kaart van het moederbord geen problemen geeft zal het dus niet de monitor doch wél de GPU zijn.

Eerdaags maar eens een nieuwe kopen, want op de moederbordkaart scrollt het niet lekker. Ik ga hem zo eens terug omschakelen, en als ik dan morgenochtend wéér niet op gang kom weet ik hoe dat komt. Morgen heb ik een reserve-pc, dus dat geeft lucht ingeval ik helemaal geen beeld meer zou krijgen na opstart.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer