[biologie] aerobe dissimilatie bij een plant

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 247

[biologie] aerobe dissimilatie bij een plant

Hoi!

Ik was met een opdracht bezig die te maken had met de opnamen en afgifte van zuurstof. Ik moest een opdracht maken met een grafiek maken. Alleen die grafiek vond ik een beetje vreemd lopen met de kennis die ik had.

Volgens de grafiek zou bij een verlichtingssterkte van 0 geen zuurstof worden afgegeven maar wel opgenomen.

Bij een verlichtingsstertke van 2 wordt er geen zuurstof afgegeven en geen zuurstof opgenomen.

Na 2 wordt de verlichtingssterkte steeds hoger en wordt er geen zuurstof meer afgegeven maar er wordt wel steeds meer opgenomen tot een hoeveelheid van 200ml/uur.

Volgens de grafiek zou er na een verlichtingsterkte van 2 geen zuurstof meer worden opgenomen. Maar ik dacht dat het niks uitmaakt voor de aerobe dissimilatie of het nou licht of donker was.

Is het dus zo dat bij een bepaalde verlichtingssterkte de aerobe dissimilatie stopt?

mvg, Timmoty

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] aerobe dissimilatie bij een plant

Timmoty schreef:Na 2 wordt de verlichtingssterkte steeds hoger en wordt er geen zuurstof meer afgegeven maar er wordt wel steeds meer opgenomen.

----------------------------------------

Volgens de grafiek zou er na een verlichtingsterkte van 2 geen zuurstof meer worden opgenomen.
Deze twee opmerkingen lijken met elkaar in tegenspraak. Heb je ergens "opgenomen" en "afgegeven" verward?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 247

Re: [biologie] aerobe dissimilatie bij een plant

Deze twee opmerkingen lijken met elkaar in tegenspraak. Heb je ergens "opgenomen" en "afgegeven" verward?
Na 2 wordt de verlichtingssterkte steeds hoger en wordt er geen zuurstof meer opgenomen maar er wordt wel steeds meer afgegeven.

----------------------------------------

Volgens de grafiek zou er na een verlichtingsterkte van 2 geen zuurstof meer worden opgenomen.



Mijn excuses voor de fout.


Ik heb de grafiek even gescand, dit maakt het wat makkelijker.
Bijlagen
Grafiek1.JPG
Grafiek1.JPG (49.53 KiB) 400 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [biologie] aerobe dissimilatie bij een plant

De grafiek geeft de netto opname/afgifte van zuurstof weer. Dat betekent dat als er meer zuurstof wordt geproduceerd dan er wordt opgenomen, de grafiek een netto positieve waarde geeft. Er wordt dan echter nog wel degelijk ook zuurstof verbruikt, alleen valt dit in de grafiek weg tegen de productie.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 247

Re: [biologie] aerobe dissimilatie bij een plant

Dus als ik het goed begrijp wordt er bij punt Q precies evenveel zuurstof opgenomen als afgegeven (weet ik dan ook hoeveel?). Maar kan ik dan ook afleiden hoeveel ml/uur 02 er wordt afgegeven op punt 1? Want het is me nog niet helemaal duidelijk.

Alvast bedankt

Berichten: 247

Re: [biologie] aerobe dissimilatie bij een plant

Als ik een tabel zou maken van de grafiek:

Is dit dan goed?:

Opname 200 : afgifte 0 lichtsterkte 0

Opname 200 : afgifte 100 lichtsterkte 1

Opname 200 : afgifte 200 lichtsterkte 2

Opname 200 : afgifte 300 lichtsterkte 3

Opname 200 : afgifte 400 lichtsterkte 4

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] aerobe dissimilatie bij een plant

Je kunt (helaas) niks zeggen over de absolute waarden van opname en afgifte zoals je probeert. Als je een afgifte van 100 meet kan dat net zo goed komen door afgifte -opname = 800-700 =100 dan door afgifte -opname =332-232 =100.

Zoals Bas al zei, je kunt slechts het NETTO - resultaat waarnemen. Maar dat is al leerzaam zat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [biologie] aerobe dissimilatie bij een plant

timotty.gif
timotty.gif (27.35 KiB) 379 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer