gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 13

gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

Eey jongens , ik vond dit op Internet , zeer interesant lees snel even ( hier onder )

maar is het echt mogelijk ???

Bron: De Morgen, 11 april 2005

PlayStation met aansluiting op de hersenen

Techniek zou ook doven en blinden kunnen helpen

De speler in een computergame betrekken, houdt niet op met trillende bedieningstoestellen en grafisch realisme, denkt Sony. De Japanse elektronicagigant en fabrikant van de PlayStation 2-spelconsoles heeft een patent gekregen op een technologie die sensorische informatie rechtstreeks naar de hersenen doorstuurt. De technologie kan ooit worden gebruikt om hyperrealistische videospelletjes te maken, waarin de gebruiker dus de inhoud van het game kan zien, voelen, ruiken, horen en proeven, maar die kan ook worden ingezet om doven en blinden te helpen, zegt het bedrijf.

Het Amerikaanse patent, dat werd toegekend aan Sony-onderzoeker Thomas Dawson, gaat over een technologie die de toekomstige spelconsole verbindt met de hersenen van zijn eigenaar door middel van ultrasonische signalen. Door die op een bepaalde plaats in de hersenmassa te mikken, kan de persoon in kwestie dingen beleven die zijn eigen zintuigen niet kunnen zien, zonder dat daarvoor een elektronische component in zijn lichaam moet worden aangebracht.

Volgens het tijdschrift New Scientist, dat als eerste het patent behandelde, kan Sony's techniek een verbetering inhouden van reeds bestaande mogelijkheden in dezelfde zin, onder meer door middel van magnetische velden.

Er is echter nog geen enkel experiment gebeurd met de technologie, zegt Sony. Het patent is, volgens een woordvoerder van het bedrijf, "gebaseerd op de inspiratie dat dit wellicht de richting is die de technologie ooit zal inslaan".

lijkt me gaaf , je kan dan dingen voelen / ruiken in games , of nie,

gr fab

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

Omgekeerd bestaat alleszins al: met bepaalde technieken kan men zorgen dat iemand zijn prothese-arm kan bewegen door enkel te denken, zonder op bepaalde knopjes te duwen of zo.

Berichten: 407

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

het probleem met zo'n game is dat als het spel te dicht bij de werkelijkheid komt men ook echt trauma's en dergelijke kan aan overhouden ...

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

het probleem met zo'n game is dat als het spel te dicht bij de werkelijkheid komt men ook echt trauma's en dergelijke kan aan overhouden ...


Je hebt nu toch al problemen met visueel te realistische spelletjes waarbij onze evenwicht organen van slag raken en we dus misselijk(wagenziek) worden.
Kite high or stay low!

Berichten: 13

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

mmm.. jah okeay , maar je kunt games zo ontwerpen dat het veilig is

maar het lijkt me gaaf , ik wou dat het nu in de winkel lag :shock:

maar dat je ook een beetje pijn voelt, das ook gaaf want dan hou je het spannend

maar even wetenschappelijk

zou dit mogelijk zijn ?

Ultrasoon dat invloed heeft op zintuigen enzo ??

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

Eigenlijk niet te hopen dat dit mogelijk is want wat voor duistere praktijken zou je met deze techniek wel niet uit kunnen halen?

Of ben ik nu een zwartkijker.
Kite high or stay low!

Berichten: 13

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

euhh......... jah :shock:

neej , wat kan er dan verkeerd gaan ???

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

lobry018 schreef:euhh......... jah :shock:

neej , wat kan er dan verkeerd gaan ???
Je kan dan bij mensen valse herrineringen kweken of programmeren tot zelfmoordcommando's of......

laat je fantasie de vrije loop....
Kite high or stay low!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

Zoiets dergelijks bestaat al. Op discovery channel was een docu waarin een nieuwe methode werd gezocht om vliegtuigen te besturen. Door te denken dat het vliegtuig naar links of naar rechts moest deed het vliegtuig dat ook. (dit werd wel gedaan in een simulator voor de veiligheid)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 187

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

mooie techniek lijkt me, alleen moet het dan wel dusdanig beveiligt zijn dat het niet schadelijk kan zijn voor je hersenen, het geen bijwerking heeft zoals drugs en dat er niets aan je hersenstructuur veranderd kan worden..

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

Echt grappig als dat er echt zou zijn. Aleen ja, wat kan je er allemaal mee uithalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

ik heb echt geen zin dat zo'n game me omvormt tot een zielloze vrije-marktslaaf of erger, tot soldaat of terrorist. Als dit soort technieken de overhand gaan krijgen ben ik weg!!!!!! Dan ga ik het oerwoud in of zoiets. als goede mensen dit doen is het niet erg...maar ik vertrouw niet veel wat dit betreft.

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

Als jij iets niet wil, kunnen ze je waarschijnlijk niet dwingen. Maar ze kunnen je wel over proberen te halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

Als jij iets niet wil, kunnen ze je waarschijnlijk niet dwingen. Maar ze kunnen je wel over proberen te halen.


Tuurlijk kunnen ze wel dwingen, beetpakken, vastmaken, helm op en whala maar alleen voor de duistere praktijken uiteraard :wink:
Kite high or stay low!

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: gamen via hersens, blinden en doven kunnen weer horen / zien

Ja oke, maar ze kunnen geen game maken waardoor jij in een een of andere terorist veranderd en niet meer weet wat je doet.

Reageer