Springen naar inhoud

- - - - -

Blozen helpt om aardig en betrouwbaar te worden gevonden

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 oktober 2009 - 08:26

Veel te laat binnenvallen bij een belangrijke afspraak, op een feest ontdekken dat je dezelfde outfit aanhebt als de gastvrouw, maar ook een presentatie houden voor een grote groep mensen. Het zijn situaties waarvan veel mensen flink gaan blozen. Maar is het eigenlijk erg om zo’n rood hoofd te krijgen? Nee, ontdekte Corine Dijk. Mensen die blozen worden in veel gevallen juist aardiger en betrouwbaarder gevonden dan mensen die niet blozen.

Lees meer ... Universiteit Groningen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2009 - 10:39

in sommige gevallen is het juist gepast om te blozen’, stelt Dijk. Dat geldt met name voor sociale overtredingen. ‘Als je iets hebt gestolen en daarbij betrapt wordt, bijvoorbeeld...
Tegenstanders die bloosden kregen meer geld dan zij die dat niet deden. Blozen helpt dus inderdaad om het vertrouwen te herstellen na een morele overtreding.

In sommige gevallen wél, dat klopt. Maar wat met het blozen zonder dat iemand iets sociaal ongepast deed?
Mensen met een sociale fobie zullen vaak al blozen zonder dat er echt een aanleiding toe is. Hoe denkt de omgeving daar dan over? Dat ze toch een sociale overtreding hebben begaan, terwijl ze er nochtans geen hebben gedaan?
Dat laatste lijkt me, voor mensen met een sociale fobie, meer de moeite waard om te onderzoeken! Mocht dan immers blijken dat men hen ook sympathieker gaat vinden, dan zal dit gegeven veel meer geruststellend zijn voor hen, dan het gegeven: 'je wordt sympathieker gevonden als je bloost, omdat het een teken is dat je je schaamt na jouw morele overtreding (die je niet beging)'! Of, met andere woorden, als je bloost (terwijl je geen morele overtreding beging) wordt dit toch geïnterpreteerd door de omgeving alsof je er wel één beging? Leuk om weten voor iemand met een sociale fobie... :eusa_whistle:

Dat is bijvoorbeeld getest door mensen iet schaamtevols te laten doen. Een liedje zingen voor een camera bijvoorbeeld. Mensen met bloosangst verwachten dat ze vrijwel zeker gaan blozen op zo’n moment. Bij mensen die die angst niet voelen, ligt die verwachting aanzienlijk lager. Maar meet je de doorbloeding van hun wangen, dan blijkt er geen verschil te zijn. Mensen met bloosangst overschatten de blooskans, mensen zonder, onderschatten het juist.’

Dezelfde opmerking... Ik denk dat 'zingen voor de camera' over het algemeen als veel schaamtevoller wordt ingeschat dan bv. een ander aanspreken. Dat laatste zal door iemand zonder sociale angst, als weinig bedreigend worden ervaren. Die heeft dus vermoedelijk heel weinig kans om te gaan blozen. Aangezien iemand met sociale angst dit vaak als veel bedreigender ervaart, neemt z'n kans om te gaan blozen vermoedelijk wél behoorlijk toe. Dit nagaan in een onderzoek, zegt voor mij iets meer dan nagaan of er een verschil is in het blozen bij wél schaamtevolle situaties...
De anticipatie angst (angst om de angst) speelt natuurlijk, zoals ook aangehaald in dit artikel, een grote rol bij sociaal angstige mensen. Met die logica ga ik akkoord. Maar of je hen dan ook gerust stelt met te zeggen dat, in schaamtevolle situaties, zij niet méér blozen dan een ander én àls ze zich dan toch schamen, dat ze dan wat sympathieker worden gevonden omdat hun blozen wordt aanzien als schaamte omwille van hun morele overtreding die ze (in feite niet) begingen, is nog maar de vraag...

Ik besef dat ik hier nogal ver in ga, maar dit onderzoek aanwenden om mensen van hun sociale fobie af te helpen, lijkt me een stap te ver...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures