Slechte slaper, afwijking in hersenschors

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Slechte slaper, afwijking in hersenschors

Slechte slapers beschikken over minder 'grijze stof' in de orbitofrontale hersenschors, boven de oogkas aan de voorkant van de hersenen. De grijze stof is een dicht netwerk van hersencellen in de gewelfde buitenste laag van de hersenen. Dit hersengebied is belangrijk voor het beoordelen van emotionele waarde, en ook van belang bij het nemen van beslissingen en het oplossen van problemen. Hoe ernstiger de slapeloosheid, des te minder grijze stof, zo ontdekten de onderzoekers.


Lees meer ... KNAW
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Slechte slaper, afwijking in hersenschors

Zeker een interessant onderzoek om lezen.
De onderzoekers beschouwen hun bevindingen als een doorbraak in de tot nu toe moeizame voortgang in het begrijpen van chronische slapeloosheid. Het onderzoek geeft belangrijke aanwijzingen voor het ontwikkelen van nieuwe behandelmogelijkheden van deze veelvoorkomende maar onbegrepen klacht. De groep van Van Someren probeert het onderzoek in een stroomversnelling te brengen - en daarmee behandeling dichterbij - met het te binnenkort te starten Nederlands Slaap Register ([email protected]). Dit is een landelijk onderzoek via internet waarvoor zo veel mogelijk goede en slechte slapers worden gezocht, om af en toe thuis van achter de computer informatie te geven over hun slaap.
Toch vraag ik me af hoe men dit kan aanwenden om tot betere therapieën te komen... De bestaande therapieën richten zich al op het beter kunnen relaxeren, op slaaphygiëne, op het doorbreken van gedachten die de slaapstoornis nog verergeren,... Dit onderzoek wijst er nu op dat er een neurologisch correlaat is voor die factoren die 'fout' lopen bij slechte slapers. Iets wat zo goed als voorspelbaar was, denk ik. En dus vraag ik me af wat men nu méér weet dan voordien (behalve het neurologische correlaat voor een al veel langer bekend 'minder goed' aangepast gedrag) en vooral hoe men datgene wil aanwenden voor het ontwikkelen van nieuwe en beter werkende therapieën....


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Slechte slaper, afwijking in hersenschors

De onderzoekers vermoeden dat minder grijze stof in het onderzochte hersengebied een aangeboren eigenschap kan zijn, die het risico op het ontwikkelen van chronische slapeloosheid vergroot. Het is minder waarschijnlijk dat vermindering van de grijze stof juist een gevolg is van het slechte slapen, omdat er geen verschil werd gevonden tussen mensen die nog maar net last hadden van slapeloosheid en mensen die daar al het grootste deel van hun leven mee kampen.


Ik ben niet overtuigd van de causaliteit. Grijze stof in dat gebied neemt ook af onder invloed van stress, wat ook weer gecorreleerd is met slapeloosheid. Je kunt last hebben van toenemende stress of chaotische factoren in je leven om pas later hierdoor slapeloosheid te ontwikkelen. Misschien dat ze dit door middel van statistiek hebben uitgesloten, maar bovenstaande link vermeld dit niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slechte slaper, afwijking in hersenschors

Toch vraag ik me af hoe men dit kan aanwenden om tot betere therapieën te komen...


Niet, aangezien je verdwenen hersenweefsel niet kunt vervangen. Ik hoop van ganser harte dat dit onderzoek

de eerstkomende tijd niet in één of ander weekblad of de Telegraaf verschijnt zonder enige nuance want dan zijn

de rapen gaar. 'Dokter, ik las toevallig....'. Wordt een hele karwei om aan een slapeloze patient uit te leggen dat we GEEN MRI doen en gewoon benzo's voorschrijven.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer