Springen naar inhoud

- - - - -

Een neusspray met interleukine-6 die het geheugen verbetert?

• Log in om te kunnen reageren

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2009 - 21:25

Good news for procrastinating students: a nasal spray developed by a team of German scientists promises to give late night cram sessions a major boost, if a good night's sleep follows. In a research report featured as the cover story of the October 2009 print issue of The FASEB Journal, these scientists show that a molecule from the body's immune system (interleukin-6) when administered through the nose helps the brain retain emotional and procedural memories during REM sleep.

Scientists Develop Nasal Spray That Improves Memory. ScienceDaily

Voorwaarde is blijkbaar dat er een goede nachtrust volgt op die spray met IL-6... Het is al langer aangetoond dat een goede nachtrust ertoe leidt dat de herinneringen, het geheugen dus, versterkt wordt. Ik hoop in elk geval dat de onderzoekers een aantal van die factoren gecontroleerd hebben in hun studie zodat deze factoren (zoals een goede slaap) tenminste al niet het resultaat van de proefpersonen kunnen verklaren.

En mocht ťcht blijken dat IL-6 een wondermiddel is, dan moet ik me dringend een paar van die stofjes aanschaffen, of een gepaste kweekbodem vinden voor mijn T-cellen en macrofagen zodat m'n eigen IL-6'jes drastisch toenemen en ik ze kan gaan destilleren... :eusa_whistle:

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2009 - 23:09

Broken link, dit is de juiste: http://www.scienceda...91001091752.htm

Toen ik op dit topic klikte, had ik gehoopt dat het om een spray ging die een 'snotkop' verhielp naast het geheugenversterkende effect. Zo'n ding heb ik nu immers veel meer nodig; met een beter geheugen ben je weinig als het om open boek gaat en het is lastig nadenken als er voortdurend wat viskeus vocht uit je neusgaten sijpelt.

Doet me ook terugdenken aan die Britse prof die rilatine aan iedere student aanbeveelde als wondermiddel.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2009 - 00:09

Broken link, dit is de juiste: http://www.scienceda...91001091752.htm

Bedankt! Geplaatste afbeelding

Toen ik op dit topic klikte, had ik gehoopt dat het om een spray ging die een 'snotkop' verhielp naast het geheugenversterkende effect. Zo'n ding heb ik nu immers veel meer nodig; met een beter geheugen ben je weinig als het om open boek gaat en het is lastig nadenken als er voortdurend wat viskeus vocht uit je neusgaten sijpelt.

Misschien moet je dan toch eens die IL-6 uitproberen, aangezien het een cytokine is dat gesecreteerd wordt bij inflammatie. Anders hier eens kijken of er iets bruikbaars tussen zit dat je kan helpen om je te verlossen van die visceuze rhinorree. :eusa_whistle:

Dido
-Oscar Wilde-

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2009 - 09:49

Als dit inderdaad blijkt te werken, geld dit dan als doping voor studenten? En zou zoiets toegestaan moeten worden...
"Meep meep meep." Beaker

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2009 - 12:55

Niet voor alle vakken geld dat het letterlijk kunnen onthouden ook vertaald in het beter begrijpen.

Maar voor rijtjes als "Durch Fur Ohne Um" werkt dit misschien wel.

Ik denk niet dat dit onder doping valt. Of je studeert gewoon goed, of je riskeert het met een pilletje. Het zal ook moeilijk te controleren zijn.

Vladimir Lenin

Vladimir Lenin

• >250 berichten
  • 829 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2009 - 17:06

Geld dit dan als doping voor studenten?

Ik zou niet weten waarom, op het examen gaat men na of de doelstellingen bereikt zijn, en of je dat nu met een hulpmiddel of niet doet, dat doet er weinig toe denk ik, zolang je maar de garantie kunt geven dat je de vaardigheden erna ook nog zal kunnen, denk ik dat er geen unief is die hier moeilijk over gaat doen.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."
--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2009 - 18:23

*krabt zich achter het oor, misschien was de grap te subtiel. Mompelt nog iets over interpretatieloos medium en snapt het nu ook.* :eusa_whistle:
"Meep meep meep." Beaker

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2009 - 18:34

*krabt zich achter het oor, misschien was de grap te subtiel. Mompelt nog iets over interpretatieloos medium en snapt het nu ook.* ;)

](*,)
Ik had me ook al enkele bedenkingen gemaakt over jouw vraag... Misschien was jouw grap inderdaad iets te subtiel, of was ik (en anderen) wat te naÔef... :eusa_whistle: Maar dat interpretatieloos medium lijkt me ook een zeer goeie verklaring te zijn!

Dido

Veranderd door Dido, 05 oktober 2009 - 18:37

-Oscar Wilde-

C2W-feed

C2W-feed

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Nieuwsbot

Geplaatst op 06 oktober 2009 - 10:00

Interleukine-6 helpt bij het herinneren van een verhaal

Lees het volledige artikel...
Bron: Chemisch2weekblad. www.c2w.nl

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures