Geluidstransformatie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 15

Geluidstransformatie

In een artikel* over het ontwerpen van een geluidsdemper wordt gesproken over het transformeren van laag frequent geluid naar hoog frequent geluid, zodat het geluid niet meer voor mensen is waar te nemen.

Nu ben ik op zoek naar onderbouwing voor deze stelling, is dit aanneembaar?

Graag zou ik meer info over de geluidstransformatie ontvangen, ik heb hier geen enkele ervaring mee dus alle hulp is welkom :eusa_whistle:

* Artikel: Eenvoudige afblaasdemper; voor gebruik bij stoom en gassen onder hoge druk. door ing. J.J. Overdiep en ir. J. Teensma

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Geluidstransformatie

peterk88 schreef:In een artikel* over het ontwerpen van een geluidsdemper wordt gesproken over het transformeren van laag frequent geluid naar hoog frequent geluid, zodat het geluid niet meer voor mensen is waar te nemen.

Nu ben ik op zoek naar onderbouwing voor deze stelling, is dit aanneembaar?

Graag zou ik meer info over de geluidstransformatie ontvangen, ik heb hier geen enkele ervaring mee dus alle hulp is welkom :eusa_whistle:

* Artikel: Eenvoudige afblaasdemper; voor gebruik bij stoom en gassen onder hoge druk. door ing. J.J. Overdiep en ir. J. Teensma
Ik ken de formules niet, maar het klopt wel (frequentie shift). Jeppe Teensmas eigen ontworpen dempers hebben echter veel kleiner gaatjes dan degene die jij beschreef in de andere topic (kan mij niet meer juist herinneren, maar is kwestie van een paar mm). Dit zijn relatief kleine dempertjes voor kleinere installaties (bij grotere installaties werden er in parallel gebruikt om capaciteit op te voeren of overgestapt op het meer traditionele design).

Als je op het net zoekt zoek je naar "vent silencers" (soms "steam vent silencers").

Of je dergelijke theoretische dingen makkelijk op het net vindt betwijfel ik (kostelijk onderzoek in of door eigen bedrijf dat beschermd wordt als een commercieel bezit). Zo'n artikels zijn vaak geschreven dat je wel weet waar de klepel hangt, maar bewust zonder details om die dingen niet eenvoudig te kunnen kopiëren.

Jeppe schreef dit artikel als ir. maar ook als directeur van een bedrijf dat die dingen produceerde en verkocht.

Veel van die dingen zijn in basis gebaseerd op theorie, maar verder empirisch gecorrigeerd aan eigen onderzoek.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Geluidstransformatie

Ik herinner mij nog vaag (lang vervlogen tijden), dat bij het bekijken van die dempers van Jeppe Teensma dat ik dacht: "Verdorie lastig te boren die dingen." Die gatdoormeters (als ik mij dit nog juist herinner) waren kleiner dan de materiaaldikte.
Eric

Reageer