Laatste 2 cijfers

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Laatste 2 cijfers

Wat zijn de laatste twee cijfers van het getal 2009 tot de 11de ?

leg ook je redenering uit... :eusa_whistle:

Berichten: 7.068

Re: Laatste 2 cijfers

Hint: schrijf 2009 als \(2000 + 9\) en bekijk de invloed van de eerste term op de laatste twee cijfers.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Laatste 2 cijfers

Je hebt zelfs in het geheel geen rekenmachine nodig!!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 8

Re: Laatste 2 cijfers

Je hebt zelfs in het geheel geen rekenmachine nodig!!
Dus je antwoord is???

Berichten: 7.068

Re: Laatste 2 cijfers

Dus je antwoord is???
Dat we het niet gaan voorzeggen, maar dat we je best hints willen geven.

Berichten: 8

Re: Laatste 2 cijfers

Dat we het niet gaan voorzeggen, maar dat we je best hints willen geven.
Maar ik heb me al ziek gezocht dus kan je me aub de oplossing geven.

Het is namelijk zo als ik dit raadsel vind dan krijg ik 2 pluspunten op mijn volgende toets en die heb ik zeker nodig.

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Laatste 2 cijfers

Wat doe je juist als je machten berekend?

Als je dat toepast hier; hoe gaan je dan verder?

De laatste cijfers worden dan simpeler gegeven door de ... ?

...

PS: ik weet zeker dat er voor bonusvragen ook een uitwerking moet gegeven worden dus heb je aan het antwoord alleen niets.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 8

Re: Laatste 2 cijfers

jhnbk schreef:Wat doe je juist als je machten berekend?

Als je dat toepast hier; hoe gaan je dan verder?

De laatste cijfers worden dan simpeler gegeven door de ... ?

...

PS: ik weet zeker dat er voor bonusvragen ook een uitwerking moet gegeven worden dus heb je aan het antwoord alleen niets.
bij machten doe je getal maal getal maal getal enzovoort...

als ik 2000 tot de 11de doe dan dan zijn de 2 laatste getallen sowieso 0 maar bij de 9 is het moeilijker...

Ikweet wel al dat het laatste cijfer 9 is want als je 9*9 doet en je blijft dit 10 keer doen dan zie je dat ertelkens of 1 of 9 als laatste cijfer is. Maarals ik 9 tot de 11de doe dan krijg je de wetenschappelijke notatie...

Please help!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Laatste 2 cijfers

Voila; dat had ik ook in gedachte.

Je hebt dus 200911 = (2000+9) ... (2000+9) wat dus voor bijna alle termen (ten minste) twee nullen geeft na uitwerken en je dus de twee laatste cijfers van 911 nodig hebt.

Bedenk nu eens hoe je, met voorgaande in gedachte, deze cijfers kan bepalen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Laatste 2 cijfers

9=10-1

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Laatste 2 cijfers

Voila; nu zou Mr P er wel moeten uitgeraken. Je mag altijd de uitwerking ter controle posten.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Laatste 2 cijfers

@Mr P

Ben je bekend met het Binomium van Newton of de binomiale formule?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Laatste 2 cijfers

Of gewoon met de eigenschap "distributief" ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Laatste 2 cijfers

Hint: schrijf 2009 als \(2000 + 9\) en bekijk de invloed van de eerste term op de laatste twee cijfers.


Je kunt mbt.het machtverheffen 200911 niet opsplitsen in 200011 + 911 als dat de gedachtengang achter de hint is, de eerste uitkomst is veel hoger dan de tweede.

Berichten: 373

Re: Laatste 2 cijfers

Je kunt mbt.het machtverheffen 200911 niet opsplitsen in 200011 + 911 als dat de gedachtengang achter de hint is, de eerste uitkomst is veel hoger dan de tweede.
De gedachte achter EvilBro's uitspraak is dat je met het Binomium van Newton echter wel kunt opsplitsen als 200011 + 911 plus een stel mengtermen die zoals jhnbk aangeeft allemaal tenminste één factor 2000 hebben en derhalve op nullen eindigen.

Reageer