Luchtbellen berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

Luchtbellen berekenen

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een vloeistof die van een hoogte van 5 meter op een vloeistofoppervlak valt in een afvoerleiding. Door het doorbreken van het vloeistofoppervlak door de vloeistofdruppels, worden er luchtbellen gecreërd in de leiding. Deze luchtbellen worden meegevoerd door de leiding. Het debiet door de leiding is 500 kg/h en heeft een doorsnede van 1 duim. De luchtbellen hebben ongeveer een doorsnede van 7.5 mm. Nu heeft er mij iemand vertelt dat je kan berekenen welke doorsnede een luchtbel moet hebben om een bepaalde diepte te zakken bij een bepaald debiet.

bv: we hebben een debiet van 500 kg/h en een hoogte van 5 meter. De luchtbellen moeten een doorsnede hebben van 1cm om over deze afstand mee te zakken.

Nu is mijn vraag hoe ik kan berekenen aan de hand van mijn debiet en de doorsnede van de luchtbellen op welke hoogte mijn vloeistofoppervlak staat.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Luchtbellen berekenen

Zonder plaatje is dit voor buitenstaanders niet te begrijpen.

En wat is de bedoeling: dat de bellen met de vloeistof mee gaan, of juist niet en tegen de vloeistofstroming opstijgen?
Nu is mijn vraag ....... op welke hoogte mijn vloeistofoppervlak staat.
Hoogte van vloeistofoppervlak ten opzichte van wat?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 7

Re: Luchtbellen berekenen

Sorry voor het late antwoord. Ik heb geprobeerd om een afbeelding in te voegen, maar dat lukt niet.

Eigelijk is het principe éénvoudig.

Stel u een doorzichtige rechtopstaande buis voor. Stel dat het vloeistofoppervlak op een hoogte staat van 1 meter. nu valt er vloeistof op dit vloeistofoppervlak. Dit gaat luchtbellen vormen. Deze luchtbellen gaan door de stroming van de vloeistof meegevoerd worden naar onder.

Nu heeft er mij iemand vertelt dat de luchtbellen een bepaalde diameter moeten hebben om mee te zakken in de vloeistof.

Mijn vraag is nu: hoe diep zakken mijn luchtbellen mee, ten gevolge van de stroming, onder het vloeistofoppervlak.

Reageer