[fysica] dynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

[fysica] dynamica

Ik zit met een probleem :eusa_whistle: ik weet niet echt of ik goed bezig ben bij het oplossen van dit vraagstuk:

"Een raket wordt opwaarts afgeschoten met een beginsnelheid vn 95m/s en onder een hoek van 50°. Na 5 seconden valt de raket in op de top van een erg. Hoe hoog is deze berg en op welke horizontale afstand van het kanon landt dit projectiel?"

mijn redenering:

de snelheid (95) kan je opsplitsen in 2 componenten (nl x en y) vx=cos50 . 95 en vy=sin50 . 95

de x component verandert niet gedurende de verplaatsing, maar de y component wel want deze is onderheven aan een valversnelling. Dus vy(2)= beginsnelheid - (g.t²/2) dus vy(2)= sin50 . 95 - (g.t²/2)

om dan de afstand te weten afgelegd op de helling ( waar 95 boven staat) is dan x= dv . dt

dus dan is x = (v2-v1) . 5 seconden en v2= vx2+vy2 = cos50 . 95 + sin50 . 95 - (g.t²/2) en v1= cos50 .95 + sin50 .95

klopt het dan dat die afstand 249 meter is?

en dat je dan de afstand x en de hoogte y gewoon via cos en sin regel moet vinden?
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (11.37 KiB) 166 keer bekeken
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (11.37 KiB) 165 keer bekeken

Berichten: 503

Re: [fysica] dynamica

Wat eigenlijk wordt gevraagd is de x en y coordinaat van de raket na 5 seconden.

De raket legt een parabolische baan af en na 5 s zal die zich op een punt (x,y) bevinden ( op de top van de berg).

y(t) = y0 + (voy)t + (ay)t²/2

x(t) = x0 + (vox)t + (ax)t²/2

ay = -g en ax = 0, stel y0=0 en x0 = 0 ( we plaatsen het assenstelsel m.a.w. op de plaats waar de raket begint

Je ontbinden van de snelheid v in componenten is correct.

Eigenlijk zijn x(t) en y(t) afkomstig van de differentiaalvergelijking md²y/dt² = -mg en md²x/dt² = 0 ( m.a.w. de wetten van Newton ). x(t) en y(t) beschrijven de baan van de raket op elk punt. Dus hij volgt de baan tot wanneer die na 5s komt vast te zitten op de top van de berg. Je moet dus kijken welke x en y coordinaat de raket heeft na 5 seconden.

Wat je hier doet versta ik niet zo goed.

"is dan x= dv . dt

dus dan is x = (v2-v1) . 5 seconden en v2= vx2+vy2 = cos50 . 95 + sin50 . 95 - (g.t²/2) en v1= cos50 .95 + sin50 .95

klopt het dan dat die afstand 249 meter is?"


Het is v = dx/dt

Reageer