slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Moderator: Rhiannon

slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Dit heb ik al vanaf jongs af aan.

Te veel fantasie:

vroeger wakker liggen tot uur of 4 omdat, ik bang was voor spoken , heksen etc.

Nu: naar spannende film , gevoel hebben van aanwezigheid , horen van aliën stemmen (wat eigelijk geluiden van vogels zijn)

soms om 4 uur nog heen en weer lopen omdat ik weer eens hyperactief ben.

Weet iemand een goede site? Of heeft tips?

Berichten: 1.286

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Goede vraag. Fantaseren over alles is een van onze drijfveren tot een hogere intelligentie, die bij velen ontbreken. De hedendaagse mens heeft nu veel meer informatievoorzieningen dan 50 jaar of langer geleden. Er is keuze genoeg, zoals beeldvormingen, literatuur, kennis. Het is alleen hoe pak je het op, hoe laat je het in je werken en wat doe je er mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

biofreak schreef:Dit heb ik al vanaf jongs af aan.

Te veel fantasie:

vroeger wakker liggen tot uur of 4 omdat, ik bang was voor spoken , heksen etc.

Nu: naar spannende film , gevoel hebben van aanwezigheid , horen van aliën stemmen (wat eigelijk geluiden van vogels zijn)

soms om 4 uur nog heen en weer lopen omdat ik weer eens hyperactief ben.

Weet iemand een goede site? Of heeft tips?
Ik ken het, heb het ook een beetje. Sommige perioden meer dan anders. Misschien niet zozeer dat ik allerlei dingen fantaseer, maar meer dat ik allerlei ideeën heb of "druk ben in m'n hoofd".

Twee dingen die voor mij helpen: veel sporten, en af en toe de tijd nemen om eens rustig te "luisteren" naar alles wat er in je hoofd opkomt i.p.v. het als een constante afleiding te ervaren (dit kun je evt. een soort mediteren noemen).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 1.286

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Goede vraag. Fantaseren over alles is een van onze drijfveren tot een hogere intelligentie, die bij velen ontbreken. De hedendaagse mens heeft nu veel meer informatievoorzieningen dan 50 jaar of langer geleden. Er is keuze genoeg, zoals beeldvormingen, literatuur, kennis. Het is alleen hoe pak je het op, hoe laat je het in je werken en wat doe je er mee?


Als ik rust in mijn hoofd wil hebben tracht ik mezelf af te leiden, door het luisteren naar muziek, of te gaan sporten, zoals zwemmen, wandelen.

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Ja heb ook heel vaak

Idee zomaar in hoofd -> ren naar computer -> uren achter elkaar ermee bezig

en als dat niet kan dan is het (N)

Maar die slaap problemen zijn toch niet normaal , als je als 8 jarig kind daardoor maar iets van 6 uur slaapt en echt de nacht haat omdat , je zo ongelovig bang bent.

Tis nu al vele minder hoor :shock: , maar moet wel beetje oppassen.

Maar ik kan hierover niks op internet vinden , zo mischien willen weten hoe dat komt, wat je eraan kan doen etc. Mischien wat ervaringen uitwisselen.

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Alexander Hartmans schreef:Goede vraag. Fantaseren over alles is een van onze drijfveren tot een hogere intelligentie, die bij velen ontbreken. De hedendaagse mens heeft nu veel meer informatievoorzieningen dan 50 jaar of langer geleden. Er is keuze genoeg, zoals beeldvormingen, literatuur, kennis. Het is alleen hoe pak je het op, hoe laat je het in je werken en wat doe je er mee?
Als ik rust in mijn hoofd wil hebben tracht ik mezelf af te leiden, door het luisteren naar muziek, of te gaan sporten, zoals zwemmen, wandelen.
idd , ik ga dan rennen en muziek hard opzetten en dat een paar uur lang.

Maar ik ben ook van mijzelf al erg hyperactief ( ben nog jong laten we zeggen onder de 18 )

(kortom herken me in alle kenmerken van ADHD maar daar gaat het nu ff niet om)

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Veel sporten zou ik ook zeggen en voor je gaat slapen een hele poos tot rust komen en eventueel dan je gedachten wat de vrije loop laten gaan.

Als je wat hyperactief bent kan ik me goed voorstellen dat je ademhaling onrustig is en je hartslag snel. Dus zou ik vooral op die ademhaling letten. Adem zo rustig mogelijk in en uit. Door daarop te letten zal je ook minder snel aan andere zaken beginnen te denken. Gebeurt dit toch en realiseer je je dat, zeg dan in je binnenste "STOP" of zo, maak je hersenen duidelijk dat wanneer je in bed ligt, je niet aan vanalles mag beginnen denken.

Lees bijvoorbeeld ook geen boeken in bed, want dan associëren je hersenen je bed niet altijd met slapen.

Wat bij sommigen ook helpt is de armen kruisen over de borstkas. Vraag me niet waarom...

Je lichamelijk zo goed mogelijk ontspannen helpt ook om geestelijk tot rust te komen. Wanneer je in bed ligt, kan je aan elk lichaamsdeel denken en die allemaal zo goed mogelijk ontspannen. Overloop je hele lichaam. Tegen de tijd dat je van je kleine teen tot aan je oren bent, lig je misschien al te slapen. Al kan ik me goed voorstellen dat je gedachten al weer afgedwaald zullen zijn en je niet verder geraakt bent dan je knie...

Ik heb ook een tijdje slaapproblemen gehad, die weliswaar niet zo erg leken als die van jou maar wel aansleepten, en als je op zoveel mogelijk zaken van degene die ik net opgesomt heb let, kan het na een tijdje zeker beter worden.

Dit waren tamelijk algemene tips, maar je weet nooit dat ze helpen. Ik dacht eerst dat ik nergens een precieze omschrijving van mijn probleem vond (op google), maar veel over slaap lezen helpt hopelijk wat.

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Het probleem is dat als ik op mn ademhaling let er een redelijke kans aanwezig word, dat het om slaat in angst dat ik stop met ademen en dan gaat het slapen al helemaal fout.

Ik moet juist niet denken dat ik adem.

Niet denken aan hartslag

Als ik naar bed ga ben ik vaak nog niet aan slapen toe , dus dan ga ik lezen. Lezen helpt tegen de angsten en overbrugt de tijd.

Ik ben nu zover dat als ik me moe voel, het boek wegleg en probeer te slapen.

Maar mischien moet ik ook eens proberen te slapen zonder licht maar dat durf ik net nog niet. (licht is net sterk genoeg om te lezen, ogen moeten daarvoor 5 min wennen, maar naar een paar uur gaat het licht pijn doen aan je ogen)

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

o helemaal vergeten te vermelden bedankt voor jullie tips.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Ik ken dat, dat je na enge films van alles gaat liggen fantaseren. Ik heb dat soms als ik helemaal alleen in huis ben. Het is heel vervelend, en er zijn maar weinig dingen die helpen. Het helpt om niet alleen te zijn. Heb je een hond of kat die bij je op de kamer kan slapen? Of je kan je deur openlaten, zodat je meer het gvoel hebt dat je dichtbij anderen bent. Misschien helpt de een of andere knuffel die je al heel lang hebt? (Ja, het is kinderachtig, maar als het nou helpt...

Tegen de geluiden kan je het beste muziek luisteren. Kies iets waar je rustig van wordt, en luister voor het slapen gaan een halfuurtje naar je discman/mp3-speler.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Ik heb nooit echt aan knuffels gedaan.

En ik heb dus ook geen knuffels alleen de hoeveelheid kermis knuffels

Ik heb nooit met een knuffelgeslapen

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Ik slaap meestal eerder dan mijn ouders. Die slapen ook tamelijk laat, rond een uur of 1. Als dit toch niet hetgeval is en ik laat opblijf, en me ouders slapen al, voel ik me eigenlijk onveiliger. Of als mijn vader niet thuis is, en we alleen zijn met me ma en broertjes. Als me vader thuis is voel ik me veilig, als hij er niet is, ontbreekt er wat. Misschien moet jij je verdiepen in die gevoelens die jou tot rust laten komen. Bijvoorbeeld denken over alles wat goed is gegaan. Dat iedereen nog leeft, jij ook. Dat je niet ziek bent, of een van je geliefden. Positieve gedachtes kunnen je best rust geven. Misschien dat het helpt? Hoop ik..

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Ik ken het precies. Vanaf 8 jaar tot een jaar geleden. Ik ben nu 42. De laatste jaren loste ik het op door lang bij de televisie te hangen tot ik zo moe was dat slapen wel ging. Waarom ik er nu vanaf ben weet ik niet. eigenlijk ben ik er pas sinds afgelopen zomer echt vanaf. Ik slaap nu beter dan iedereen hier in huis. Ik ga soms al om 20 00 uur naar bed, met een boek.

De oplossing ligt in jezelf. Je moet erachter komen waarom je niet loslaat en jezelf rust gunt. Iets drijft je ertoe om wakker en vooral bezig te blijven. Het helpt als je bepaalde doelen hebt verwezenlijkt waar je veel waarde aan hecht ( een studie, een tekekning, een of andere creatie). Dan had ik weer even wat meer rust. Nu hoef ik mezelf niet meer zo te bewijzen. Ik heb mijn studie gedaan en 20 verschillende baantjes. Ik weet dat het onzin is om alsmaar te rennen en te willen bewijzen.

En dat van die knuffels. Is ook waar. Het klinkt kinderachtig maar een huisdier helpt. Oja, en het monotone gebrom van iets. Ik zette vroeger de fohn aan en werd daar rustig van. :wink:

Berichten: 119

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Ik heb er ook last van. Ik kan als ik in bed lig me hele fantasie verhalen verzinnen, ook alle gebeurtenissen van jaren geleden (hoe idioot ook) passeren de revu...

En ook ik was bang als ik in bed lag, niet zo zeer voor spoken enzo maar meer voor geluiden die ik hoorden en schimmen die ik zag staan (wat dan achteraf een lamp bleek te zijn.... Echt heel raar, maar gelukkig heb ik er nu niet zoveel last meer van en zorg ik wel dat ik op tijd in slaap val. En ik durf nu ook te gaan slapen als mijn ouders wegzijn wat ik eerst ook niet durfde...

Gek is dat eigenlijk he, dat je overdag gewoon je ding kunt doen en dat je dan s nachts op eens allerlei gekke en rare dingen gaat zien en bedenken

Kusszz Angel

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: slaapproblemen door hyperactiviteit en te veel fantasie

Allez, ik ben dan toch gerustgesteld dat ik niet de enige ben die er last van heeft :shock:

Sport helpt inderdaad, ik slaap nooit zo goed als na een training ;)

Wat bij mij soms ook helpt, hangt er vanaf hoe erg het is, is me concentreren op mijn ademhaling. Zo maak ik mijn hoofd leeg. Om tegen te gaan dat je je dan zorgen maakt over je ademhaling, kan je gaan tellen. Twee gewone tellen in, drie langzame tellen uit. Misschien iets trager of sneller. (Heb ik uit een artikel over hyperventilatie vanop gezondheid.be : Neem bijvoorbeeld drie seconden om in te ademen en zes om uit te ademen. Tel in gedachten langzaam mee: in 2-3-uit-2-3-4-5-6 in-2-3-uit-2-3-4-5-6, enzovoort. )

Normaal voel je zelf wel hoe het ongeveer moet gaan.

Wat het licht betreft bij het slapen, misschien kan je overschakelen op van die oranje nachtlampjes. Bij mij werken die heel goed. Als ik mijn ogen sluit, zie ik er niets van. Maar als ik ze weer open, kan ik de contouren van de meubels in de kamer nog onderscheiden en zo. Het is dus niet pikkedonker.
Alles is relatief...

Reageer