Wind verplaatsing

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Wind verplaatsing

hallo allemaal, ik ben hier nog vrij nieuw. dus mijn excuses als ik mijn vraag niet bij de goede deel geplaatst heb.

wat graag zou willen weten is, misschien makkelijker om met een voorbeeld uit te leggen.

wat zou de kracht van wind zijn als bijvoorbeeld een vrachtwagen van enkele ton voorbij zou rijden, wat zou de kracht van de wind zijn aan de zijkanten?

of is dat afhankelijk van te veel factoren en dus moeilijk te zeggen.

alle soorten relevante informatie is welkom of een proefopstelling.

dank :eusa_whistle:

Berichten: 300

Re: Wind verplaatsing

baky007 schreef:hallo allemaal, ik ben hier nog vrij nieuw. dus mijn excuses als ik mijn vraag niet bij de goede deel geplaatst heb.

wat graag zou willen weten is, misschien makkelijker om met een voorbeeld uit te leggen.

wat zou de kracht van wind zijn als bijvoorbeeld een vrachtwagen van enkele ton voorbij zou rijden, wat zou de kracht van de wind zijn aan de zijkanten?

of is dat afhankelijk van te veel factoren en dus moeilijk te zeggen.

alle soorten relevante informatie is welkom of een proefopstelling.

dank :eusa_whistle:
enkele ton zegt vrij weinig de groot en de vrom van de vrachtwagen zijn veel belangrijker

Berichten: 2

Re: Wind verplaatsing

ja wat ik bedoel is dat het gewoon een vorm van een vrachtwagen, dus gewoon een normale vracht wagen en laten we er van uit gaan dat het in totaal 5 ton weegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Wind verplaatsing

baky007 schreef:hallo allemaal, ik ben hier nog vrij nieuw. dus mijn excuses als ik mijn vraag niet bij de goede deel geplaatst heb.

wat graag zou willen weten is, misschien makkelijker om met een voorbeeld uit te leggen.

wat zou de kracht van wind zijn als bijvoorbeeld een vrachtwagen van enkele ton voorbij zou rijden, wat zou de kracht van de wind zijn aan de zijkanten?

of is dat afhankelijk van te veel factoren en dus moeilijk te zeggen.

alle soorten relevante informatie is welkom of een proefopstelling.

dank ](*,)
Ik neem een zijkant met oppervlakte O en veronderstel wind valt loodrecht in met snelheid v en komt tot stilstand op zijkant.

De massa wind,die per sec op zijkant komt is Ov :lol: waarbij 8-) soortelijke massa lucht in wind

Het vermogen deze wind is 1/2 Ov ;) v²=F.v waarbij F de kracht is. Dus F=1/2 O :eusa_whistle: v².

Als de wind onder een hoek ](*,) invalt met de normaal dan moet men vermenigvuldigen met cos ](*,) en is een componente van de snelheid langs zijkant vsin ;) zodanig dat volgens wet Bernouilli de druk lager is en de kracht ook kleiner. Dit is te berekenen met de formule
\(\rho gh_1+P_1+\frac{1}{2}\rho v_1^2=\rho gh_2+P_2+\frac{1}{2}\rho v_2^2\)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 4.502

Re: Wind verplaatsing

Je kunt de vraag ook terugvoeren naar een gebouw,dat wordt blootgesteld aan de snelheid van de auto,welke op zijn weg geen tegenwind ontmoet.

Bij windkracht 8( ca. 75 km/u) is de winddruk ca. 0.35 kN/m2 ofwel 35 kg/m2 op het vlak direct op de wind gericht.

De zijkanten ondergaan,afh. van autolengte een onderdruk van 0.8 tot 0.4 kN/m2 ( van voor naar achter),de achterkant een onderdruk van 0.4 kN/m2 en de bovenkant een onderdruk van 0.7-0.4 kN/m2 ( van voor naar achter).

De onderzijde is een onbekende factor voor me,omdat het hier een smalle strook lucht betreft,die aan de voorzijde een druk ondergaat en aan de zijkanten en achterkant van de auto onderhevig is aan zuiging van de onderdruk.

Reageer