Frame dragging.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 31

Frame dragging.

Kan iemand mij vertellen hoe frame dragging ontstaat?

Groet,

Mies.

Berichten: 624

Re: Frame dragging.

bonkel schreef:Kan iemand mij vertellen hoe frame dragging ontstaat?

Groet,

Mies.
Misschien is het handig als je je achtergrond er even bijzet.

In het kort is het effect, ook wel Lense-Thirring effect genoemd, een effect wat zich voordoet in oplossingen van Einsteins veldvergelijkingen die een roterend zwart gat beschrijven. Als je wilt weten hoe het precies ontstaat, dan zul je naar bijvoorbeeld de Kerr-metriek moeten kijken. Uit de componenten van de metriek kun je dan een hoeksnelheid halen, wat impliceert dat een inertiaalstelsel zal meeroteren.

Je kunt dit vergelijken met bijvoorbeeld een balletje in honing waar je kleurvloeistof bij doet. Als je het balletje ronddraait, zal de vloeistof mee gaan roteren, maar het effect zal het grootste zijn dicht bij het balletje.

Een wiskundige manier om het je voor te stellen, is om een Kerr zwart gat te bekijken vanaf oneindig. Als je nu een inertiaalwaarnemer op dat zwarte gat afstuurt, kun je (door de geschikte Lagrangiaan op te stellen en de bewegingsvergelijkingen uit te rekenen) zien dat deze invallende waarnemer een hoeksnelheid in de Kerr ruimtetijd zal meekrijgen. Deze hoeksnelheid gaat naar 0 voor r -->oo.

Berichten: 31

Re: Frame dragging.

Kerr zwart gat is een roterend zwart gat.

Een invallend deeltje zal rotatie energie onttrekken aan dit zwarte gat.

Begrijp ik het zo goed?

Echter, Gravity probe B heeft een miniscule mate van frame dragging geconstateerd van Tijd-Ruimte.

Dit vind ik moeilijker te bevatten.

Kan Tijd-Ruimte een mate van rotatie energie onttrekken aan een draaiend object?

Met vriendelijke groet,

Mies.

Reageer