Applied science of biomedische wetenschappen

Reageer
Berichten: 7

Applied science of biomedische wetenschappen

Wie kan bij nu precies vertellen waar het verschil in ligt.

Zijn het de toekomstmogelijkheden?

Of is het het salaris?

Of is het alleen het niveau?

Als ik rondkijk naar toekomstmogelijkheden tussen applied sceince en biomedische wetenschappen zie ik niet zo mzeer drastische verschillen?

Dus dan denk ik waarom 2 jaar vwo doen om naar de universiteit te kunnen?

Voor een beter salaris? of om te kunnen zeggen ik heb lekker op de universiteit gezeten?

Of is er wel degelijk verschil tussen de opleidingen en toekomstmogelijkheden?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Applied science of biomedische wetenschappen

Alleen al met biomedische wetenschappen kan je ontzettend veel kanten op, zowel wat salaris als wat meer inhoudelijk.

Wat je bedoeld met applied science is me niet echt duidelijk. Dit betekend gewoon toegepaste wetenschap. Ook in BMW kan je toegepaste wetenschap bedrijven.

Tevens snap ik het verschil waar je het over hebt (2 jaar VWO, universiteit) niet helemaal. Om je beter te kunnen adviseren zouden we meer informatie moeten hebben over je huidige situatie en waarom je zit te twijfelen (gewoon meer achtergrond informatie) en tevens of je dit in Nederland of Belgie wilt doen?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7

Re: Applied science of biomedische wetenschappen

Applied sceince is een hbo opleiding vroeger heete dat biologie en medisch laboratoriumonderzoek.

Ik zit momenteel op de Volwassenen havo volgend schooljaar heb ik in de laatste 2 vakken examen (dit jaar in de rest) daarna zou ik of naar het hbo kunnen gaan of verder kunnen gaan met vwo mom naar de universiteit te kunnen.

Als ik nu mijn besluit al kan nemen kan ik volgend schooljaar vast beginnen met 2 vwo vakken.

Daarom kijk ik nu vast naar welk van de 2 opleidingen voor mij het aantrekelijkst is.

En daarom wil ik dus graag het verschil tussen deze 2 opleidingen weten.

Want als ik kijk op bijvoorbeeld de site van de universiteit van utrecht en die van het Fontys in eindhoven.

Zie ik inhioudelijk weinig verschillen.

Overgens wil ik dit gaan doen in nederland

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Applied science of biomedische wetenschappen

aah dan heb je geluk. wat jij applied sciences noemt noem ik het HLO (hoger laboratorium onderwijs) Dit heb ik ook gestudeerd. Hierna heb ik aan de uni verder gegaan voor m'n master in BMW.

Het klassieke verschil tussen het HLO en BMW is dat het HLO je opleid tot analist en doe je experimenten voor iemand en met BMW (en uiteindelijk je Ph.D) kom je meer als zelfstandig onderzoeker te werken. Dit is inhoudeljk het grootste verschil in loopbaan. Hoewel er voor beide opleidingen erg veel mogelijkheden zijn.

Waar het gaat over vakinhoudelijk zal er zeker verschil zijn, ten eerste zal BMW (bachalor en master) meer stof behandelen en minder praktisch zijn. Terwijl je bij het HLO veel praktijk ervaring op kan doen. Wat ik je wel kan zeggen is dat in mijn specifieke geval de overstap van het HLO naar de master (aan de UU) niet moeilijk was, hoewel dit per persoon erg kan verschillen.

Als we uitgaan van het klassieke verschil (zoals ik eerder noemde) tussen HLO en BMW dan zal je tijdens je Ph.D minder verdienen dan een anallist. Tevens zal je na het HLO als je als analist aan de slag gaat meer werkzekerheid hebt (vaste baan en niet afhankelijk van contracten van een paar jaar).

Het hangt er dus maar net van af waar je voorkeur naar uitgaat, wat wil je uiteindelijk gaan doen?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 7

Re: Applied science of biomedische wetenschappen

Dus hieruit kan ik opvaten dat het grootste verschil zit in de praktijk gerichtheid?

Of is het allebij uiteindelijk even praktisch?

Dat is namelijk ook een groot punt.

Ik wil uiteindelijk ook het praktische werk verichten en niet alleen het theoretische.

Of is het uiteindelijken werk even praktijk gericht?

Ik wil niet alleen nadenken maar ook zelf uitvoeren als je begrijpt wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Applied science of biomedische wetenschappen

In de klassieke vervolg stappen na deze studies ben je resp. analist danwel Ph.D student. In beide gevallen zal je praktisch bezig zijn in een lab. Echter als analist ben je meer een tweede set handen voor een onderzoeker (dit kan natuurlijk toch erg veel per persoon verschillen).

Hoe dan ook als je volledig de praktische kant op wil dan raad ik je het HLO aan. Mocht je hierna nog door willen studeren dan kan dat altijd door je studie te vervolgen met een master aan een uni.

Voor een beter vergelijk wil ik je aanraden om met een studieadviseur van het HLO en van BMW te praten. Deze zijn er beiden bij gebaat om een student met een goede voorlichting naar hun studie te krijgen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: Applied science of biomedische wetenschappen

Hoi Ramona_t,

Ik zit in precies dezelfde situatie als jij.

Ben inmiddels 28 jaar oud en wil me gaan omscholen richting medische wetenschappen.

Ik twijfel op dit moment tussen HLO en applied science.

Applied science is een nieuwe opleiding, die alleen wordt gegeven op de Fontys in Eindhoven. Naar mijn idee zijn er wezelijke verschillen met bijvoorbeeld het HLO.

Dinsdag 21 december heb ik een gesprek op de opleiding Applied science, hoop daarna meer duidelijkheid te krijgen wat nu precies de verschillen zijn, ook met Biomedische wetenschappen.

Wat ik nu in kan schatten is het HLO meer praktijkgericht, applied science meer onderzoeksgericht, net als BmW.

Wat de verschillen zijn tussen de twee laatstgenoemde weet ik ook niet, denk dat je met BmW eerder een leidinggevende functie kan bekleden in een onderzoek.

gr. Kimm

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Applied science of biomedische wetenschappen

applied science, is zoals de naam al duidelijk maakt 'toegepaste wetenschap'. Zeker als dit een HBO opleiding is verwacht ik hier geen of nauwlijks verschil met het HLO. Merk wel op dat HLO een verzamelnaam is voor een aantal verschillende opleidingen die kunnen varieren van bioinformatica tot biochemie tot analytische chemie tot polymeerchemie en medische biologie. Als ik de beschrijving lees van applied science dan lijkt er ook veel overlap in te zitten.

Nog een leuke noot:
De hbo-opleiding Applied Science was tot voorkort bekend onder andere namen: Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, Chemie, Chemische Technologie.
Biologie en Medisch laboratorium onderzoek, net zoals chemie zijn onderdelen van het HLO (zoals dat op de HAN in Nijmegen word gegeven)

Wat je precies bedoeld met 'het onderzoek' is me niet duidelijk. Als ik uitga van academisch onderzoek, dan zal je als iemand van het HLO (en waarschijnlijk dus ook de 'applied science' waar je over spreekt) direct aan het werk kunnen als analist. Ook na biomedische wetenschappen is dit mogelijk, echter het is vele malen gebruikelijker om je PhD (doctoraat) te halen door 4 jaar je eigen onderzoek te doen, vervolgens een aantal postdocs waarna je hopelijk een eigen onderzoeksgroep kan starten.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer