Metamateriaal

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Metamateriaal

Zie metamateriaal.

1. Wat betekent het optisch, dat de brekingsindex negatief is?

-- Wellicht, dat de gebroken lichtstraal aan dezelfde kant van de normaal blijft? (Dat is ongebruikelijk!)

2. Hoe moet ik mij een superlens voorstellen?

3. Hoe moet ik mij voorstellen, dat een voorwerp onzichtbaar gemaakt kan worden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Metamateriaal

Het antwoord op de eerste vraag geef je zelf al, en wordt ook zo in die link gesteld.

Voor de rest weet ik het niet, had nog nooit van zoiets gehoord.


Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Metamateriaal

Veel elektromagnetische verschijnselen worden beschreven in de continuümbenadering, dat wil zeggen dat de golflengte veel groter is dan de microscopische structuur van de stof. De microscopische structuur heeft dan een belangrijke invloed op het macroscopisch gedrag van de stof. Vroeger betekende microscopisch in deze zin de moleculaire lengte. Echter, door een materiaal te 'engineeren' (bijvoorbeeld met metalen structuren met afmetingen veel kleiner dan de golflengte) kunnen we een veel breder spectrum aan macroscopisch gedrag van de elektromagnetische golf bekomen.

Als je bekijkt vanwaar de diffractielimiet komt, zal je zien dat dit komt omdat in het optische materiaal golven met een snelle variatie parallel aan de lens evanescent worden (waardoor de fijne informatie verloren gaat). Voor een negatieve refractie-index is dat niet waar.

Voor 'cloaking devices' heb je ook exotische materialen nodig, met metamaterialen bestaat de hoop dat dit gecreëerd kan worden (voor specifieke objecten op specifieke golflengte).

Reageer