Verslapte keelspieren - vraag

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Verslapte keelspieren - vraag

Ik moet nog een vraag maken voor de (bio)medische bijvakken (ik studeer beta gamma). Het zijn 'eenvoudige' diagnose vragen.

Dat is dat ik antwoord moet geven op het volgende:

"Casus 32 betreft een man die een verstoorde slikfunctie heeft. Medisch onderzoek toont aan dat de man er spieren in de larynx zijn die verstoord zijn. De keelspieren iets verslapt."

Dat is de enige info die ik krijg. Nu moet ik wat informatie geven over wát dan de keelspieren verslapt zou kunnen hebben. Het mag allerlei richtingen op gaan.

Nu probeer ik te googlen naar vragen die soortgelijk zijn, maar ik vind niets. De vraag is ook bedacht door mn werkgroepbegeleider, dus ik heb er geen antwoorden van.

En weer heb ik geen idee hoe ik dit moet doen! Gewoon op internet zoeken onder 'keelspieren verslapping' ofzo heeft geen nut. Hoe moet je dit nou aanpakken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verslapte keelspieren - vraag

Gestructureerd denken is het plan van aanpak, alleen kun je dat moeilijk vragen van iemand die geen geneeskundige achtergrond heeft. Waar kan een verslapping een uiting van zijn?, bij die vraag moet je beginnen.

Een objectieve parese (verslapping) kun je grofweg in een 3-tal groepen indelen:

- myopatisch (op basis van een spieraandoening zoals Duchenne)

- perifeer (perifeer motorisch neuron aangedaan zoals een drukneuropathie)

- centraal (centraal motorisch neuron aangedaan zoals een beroerte)

Nu is de vraag: welke zenuwen verzorgen de keelmusculatuur? Dat valt wel makkelijk te googlelen als je op

larynx en pharynx zoekt.

En daarna: wat kan ervoor zorgen dat die zenuwen zijn aangedaan?
Spoiler: [+]
google op Bulbar Palsy
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Verslapte keelspieren - vraag

Bedankt!

Het antwoord was "aandoening neurologie" dus het is eenvoudiger dan ik dacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verslapte keelspieren - vraag

Ohja, dat is wel erg makkelijk :eusa_whistle:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer